Gå til innhold

Dere som har barn med atopisk eksem (eller har det selv) - hvilken krem bruker dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Har fått vite at det er atopisk eksem jenta mi har, og HS sa jeg måtte kjøpe en krem uten parfyme med høyt fettinnhold... Hvilken syns dere er best? Er jo så mange å velge mellom at jeg kan vel like gjerne begynne med den som folk har gode erfaringer med=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne har vi havnet på som absolutt best, etter å ha prøvd det meste av gode råd ulike steder. Selges gjennom forhandlere a la tupperware, men siden det går en del hos oss registrerte jeg meg som forhandler så jeg kan bestille selv, har aldri solgt noe til andre, men det er veldig greit til eget bruk:)

http://www.foreverliving.se/no/vare-produkter/dyr/aloe-propolis-creme

Skrevet

A derma for atopic skin og olje til å ha i badet for atopic skin i samme serie bruker jeg på gutten min, fungerer bra ser det ut til. Koster litt over 300 kr, men var på tilbud nå med prøve på den olja inkl på apotek 1. Ikke greit når de har eksem, lille her klør og har ubehag. og får han i seg noe med melkeproteiner, blusser det opp på minutter;(

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Ja, leste det om melkeproteiner så skal huske på det! Men hun får jo mme, og den er jo basert på kumelk... Hm, kan det bli verre av det da eller?

Skrevet

Min har melkeallergi da, så han blir ille. Eksemen blusser opp og han får magekramper. Men har de ikke melkeallergi, så gir det sikkert ikke slik utslag. Du får sikkert testa henne om du ber om det. Vi brukte også nan, men ungen sov nesten ikke, var veldig utilpass og mye vondt i magen, og det slo rett ut på allergitest. Så da ble det soyamelk på blåresept til han...

Skrevet

Jeg har atopisk eksem selv og to av ungene mine har vært så heldige å arve huden min...

Akkurat nå bruker merket A-derma (fra apotek), de har flere gode kremer, men liker den som heter Exomega best, har den både i krem og bodylotion.

Det er forresten ganske vanlig med eksemhud at den blir immun mot kremen etter en stund, da må du bytte krem en stund før du evt bytter tilbake. Apotekene har flere gode kremer så bare spør om hjelp der.

Jeg ble forresten positivt overrasket over den kremen som heter Deksem (husker ikke hvordan det skrives og gidder ikke løpe på bade for å sjekke), den hjalp faktisk på kløen.

Skrevet

Hei

Har opptil flere familiemedlemmer som sliter med atopisk eksem - og vi har prøvd det meste. A-derma exomega er veldig fin krem på sommertid, men kommer til kort på høst og vinter pga ekstra tørrhet.

- vi har da hatt stort hell med Locobase repair (apotek) og Agrosan (helsekost)..

I ekstreme tilfeller, så bruker vi inotyol og weleda zink cream (ja, begge er sårsalve til rompa, men de funker!!!) på områder som trenger rask heling. Setter da på votter/sokker eller hel bomullsdress for å dekke til området som er innsmurt, for å la området hvile seg og kremen få virke.

Vi opplever også at det er viktig å ikke bruke såpe i de periodene som ting er på sitt værste. Da bruker vi weleda bathoil for allergikere og noen ganger hvetekli-bad (dette kan du lage selv).

Ull direkte på huden er fy og fører bare til mer ubehag hos oss.

Som det også er blitt sagt her, så kan eksemen være mat-allergiutløst i tillegg til årstid. Hos oss viste det seg å være egge-allergi. Anbefaler deg å følge med på kostholdet og se om du ser noen sammenheng. Og så kan du jo be om en allergitest når jenta di blir litt eldre...

Skrevet

Vi brukte A-derma exomega kremen en stund, men synes ikke huden hans ble så mye bedre av den. Vi byttet til Decubal (den røde) og er superfornøyde!! Smører ham morgen og kveld, og huden hans er myk og fin. Han får mye eksem/utslett rundt munnen, og der smører vi med Ceridal kuldekrem fra apoteket. Genial!!

Vi bader ham med A-derma bade- eller dusjolje, og den er kjempefin den også :o)

Skrevet

Husk at du kan få dekket mye av det du kjøper inn av kremer og oljer når barnet ditt har atopisk eksem. Det blir jo beldig dyrt in lengden!Snakk med legen din om dette :o)

Skrevet

Signerer denne - det blir noen lapper i løpet av et år, og det kommer godt med å få dette dekket.

Spar på alle kvitteringer!

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar=)

Skrevet

Tassen min på 5 mndr har også fått atopisk eksem stakkar..

Reagerer på egg, det blir blemmete og ildrødt i kinnene hans når jeg har spist dette.,

Mye bedre nå som jeg har luket ut hva det mest sannsynlig er:)

Vi tok blodprøve, men han var nok for liten for det kom ikke noe utslag på testen. Så da måtte jeg ta saken i egne hender:)

Vi bruker Aderma ( vet ikke om den heter noe mer enn det? Gidder ikke løpe opp å sjekke...:)

Og den er jeg veldig fornøyd med!

Tenkte å kjøpe a-creme neste gang kanskje, de sier man skal bytte litt innimellom.

Han klør på kneet og magen stakkar, men som sagt, er heldigvis mye bedre:) Sover bedre også:):) ( Håper det er grunnen, he he)

Skrevet

Hvis dere skal prøve a-creme så prøv forsiktig på et lite område først.. Det er en super krem for frisk hud, men en del allergikere reagerer på denne kremen, men jeg husker ikke i farta hva i den de reagerer på da.

Skrevet

Gutten min blir immun mot kremer veldig fort, virker det som, så vi bruker Aposbase, Locobase og Physiogel. Han har brukt Aderma, men er usikker på om han tåler den. Har tenkt å prøve en type til, men vet ikke helt hvilken ennå.

A-creme inneholder vel peanøtter, som noen reagerer på, om jeg ikke husker helt feil?

Vet noen av dere hvordan man går frem for å få kremene dekket? Legen min nevnte noe om det, men har ikke funnet ut av det. Han har jo hatt det i et år nå, og blir MYE penger i lengden ja!

Skrevet

Her bruker vi apobase (blå) til mini på 10mnd, og jeg bruker repair, begge kjøpt på apotek.

Jeg har blitt anbefalt å IKKE bruke aderma-kremer. Det inneholdt noe som atopikere ikke tåler, men husker ikke hva det var. (selv om det står på "atopic skin) kremtuben.. :S

Skrevet

Bruker A Derma, syns den er grei til å holde huden myk. Ble også anbefalt apobase eller noe i den dur, men den har vi ikke prøvd enda.

Bruker Eurax til å dempe kløen (denne har vi hatt god utnytte av siden det å klø på eksemen bare gjør den mer hissig).

Og bruker Mildison som vi får på blå resept, eldste på 10 år bruker den daglig i en periode for så å trappe ned (begynner å smøre når han har utslett, og begynner å trappe ned når det er bra), mens minste på 3.5 år skal kun smøres når hun har utslett.

Skrevet

Kutt ut melka..

Lillemor her var veldig plaget av atopisk eksem som baby.. Kuttet ut melk (skiftet mme til soyabasert mme) og svoop.. eksemen forsvant..

Plutselig i høst hadde hun et utbrudd med eksem igjen.. i ettertid fikk jeg vite at de hadde hatt et uhell med at hun hadde fått i seg melk i bhg. (de hadde sagt i fra til faren, men han hadde glemt å si det, helt til jeg sa.. jøss, nå har hun eksem, mon tro om hun har fått i seg noe melk)..

dropp all melk og sjekk evt. annen mat (mye som inneholder melk).

Eksem er en like vanlig reaksjon som oppkast, diare, mageplager ol. på melkeallergi.. og man trenger ikke ha de andre plagene,

Skrevet

(ellers bruker vi ringblomstsalve på en burk fra helsekosten.. får hun problemer med huden smører jeg på på kvelden og hun er fin igjen morgenen etter).

Skrevet

Her brukes Ahava sin body lotion, nå er det sensitiv skin (eller hva den heter, brun hvertfall) som prøves ut. Farmor kom med den, og jenta mi er storfornøyd og den virker som den skal. Jenta mi syns ikke den svir, noe jeg synes uten å ha eksem.

Vi har brukt den grønne til nå, og det er den vi syns er desidert best. har brukt fotkremen også, den er mye tykkere, noe min datter ikke liker. Hun har veldig klare meninger om hva jeg får lov til å smøre på desverre.

Body Shop sine body butter virker også veldig bra. Kakao er den som er best, men vi har også prøvd jordbær. Denne brukes mest om vinteren, som kuldekrem i ansiktet.

Vi har vært gjennom de fleste kremer på apoteket uten stort hell desverre. Vi fant en krem somer på resept, men uten kortison og andre farlige ting. Men denne er så svin dyr at det nyttet ikke. 1000kr for 100g var i meste laget, når 100g ikke varer ut uken engang nesten.

Skrevet

Jeg bruker Mildison på min baby. og noe som heter apolar.. ;)

Mildison er uten resept..

er vel det som passer bra til små bar med atopisk eksem...innholder ikke så mye hydrokortison.

Skrevet

Min gutt tåler melk, men ikke tomat og sitrus.

Vi bruker apotekets badeolje utviklet for psoriasis og eksem. Den beste av alle badeoljer vi har prøvd.

Vi bruker også aderma for atopisk hud. Blir han ille er elocon (hydrokortison) eneste løsningen.

http://www.eksemskolen.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...