Gjest Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Hei, mannen min fikk for snart 1mnd siden påvist at han hadde hemokromatose. Er det noen andre her som har eller kjenner personen med denne sykdommen? ønsker å vite litt mer om denne? kan den hindre meg i å bli gravid?
NormaJean Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 hei hemokromatose er jo som du sikkert vet en genfeil som gjør at kroppen tar opp for mye jern. Dette er jo ikke sunt og kan gjøre at man kan få diverse helseproblemer. men siden din mann har fått nylig diagnosen og sikkert er ellers en frisk kar så tipper jeg at med riktig behandling(som er enkelt og greit å gi blod;) så vil han ha normal helse mesteparten av livet. Antar at mannen din har fått litt kostholdsveiledning av fastlegen? og at han ikke bør drikke noe særlig alkohol? Det er ingen grunn til at dette skal påvirke din fertilitet, vil ikke hindre deg i å bli gravid fordi mannen din har denne diagnosen:) Eneste er jo at enkelte kan få problemer med potensen da, men antar at det ikke er noe problem for dere;)? i jobben min så ser jeg noen få ganger pasienter som har hemokromatose. De må ha ny lever. Men som oftest er dette fordi sykdommen ikke har vært under god kontroll og det er masse andre diagnoser ved siden av. Det er en arvelig sykdom, men begge foreldre må være bærer av genet for at barnet skal kunne arve det, så liten sjangse for at deres barn skal få dette. Svigerfar har denne sykdommen og mannen min er bærer, så han testes hvert år.
Gjest Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 tusen hjertelig takk. Mannen min venter på time på sykehuset, jeg syns det tar så lang tid, vil gjerne at han skal få behandlig snarest mulig. han er veldig slapp og sliten/trøtt hele tiden. Fikk ikke kostholdveiledning, men dette skal jeg si til ham så han får ta kontakt me legen på nytt. tusen takk for svar.
NormaJean Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 ikke noe problem:) mest sannsynlig så vil han jo måtte tappe ganske mye blod fremover, det er viktig å få jern nivået ned til ett akseptabelt nivå. Med en gang det er i gjenge så vil han jo føle seg mye bedre og da er det jo ikke akkurat en sykdom som i utgangspunktet skal hemme han noe særlig i hverdagen;) hvis du søker på nett vil du finne masse bra tips, feks: kostholds tips:; -Høyt innslag av kornprodukter, grønnsaker og frukt -Inntak av kjøtt eller andre jernrike matsorter bør begrenses -Alkohol er skadelig for leveren, og spesielt må man unngå alkohol dersom sykdommen alt har ført til leverskade -Jernopptaket vil avta ved samtidig inntak av kaffe eller te til brødmåltidene -Begrens inntaket av Vitamin C, og andre vitaminer og mineraler bør bare benyttes dersom det er påvist mangler -Ikke spis rå skalldyr (østers eller skjell) fra varme farvann på grunn av fare for overføring av en bakterie som kan medføre livsfarlig infeksjon hos pasienter med hemokromatose -Ikke bruk jerntabletter dette kan han jo starte med frem til han får lege time på sykehuset! viktig å huske at hemokromatose ikke er en "farlig" sykdom i utgangspunktet, tror ikke du skal være så veldig bekymret. De pasientene jeg har hvor dette er ett problem er ofte kronisk alkoholikere:p
Gjest Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 tusen takk nok en gang, skal skrive ned disse tipsa. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå