Gå til innhold

Annen oppfølging under graviditet enn vanlig??

Anbefalte innlegg

Hei!

Blir mer usikker jo mer jeg leser; så nettopp ett innlegg om ekstra UL for vekstktr hos baby pga pcos. Er det større sannsynlighet for å få alt negativt eller?? Er i dag 11+1, var på en selvbestilt UL i 7+2, bare for å se at det var liv der, men begynner å lure etter alt jeg leser. Noen som kan hjelpe meg?

Veldig takknemlig for svar :))

( Ikke nok med at man sitter oppe halve natta pga kvalmen, man må selvfølgelig bli urolig pga noe man leser og... ;p)

Fortsetter under...

Du får nok ikke noe mere oppfølging i form av flere ultralyder om du har pcos nei.. men om du er overvektig så må du sikkert ta sukkerbelastings test, for å se om du er i fare for og få svangerskaps diabetes :-S var hvertfall slik når jeg gikk gravid me min datter..

I følge de nyeste retningslinje skal alle gravide med PCO eller PCOS ha en glukosebelastningstest mellom uke 24 og 28 en gang. Dette gjelder uavhengig av hva man var undervektig, normalvektig eller overvektig før man ble gravid. Er imidlertid langt fra alle fastleger som er oppdatert på dette feltet, så kan være greit å informere dem om det dersom de ikke nevner det. Er bare å be fastlegen konsultere en gynekolog eller sjekke anbefalingene på gynekologiveilederen for leger på nett om de er usikre...

Måtte i alle fall oppdatere min fastlege på dette etter at jeg fikk beskjed på tidlig UL av gynekolog at jeg hadde PCO. Gynekologen tipset meg om at fastlegene ofte ikke vet dette. Er selvsagt ikke krise om det ikke gjøres, men kan ta lengre tid å oppdage en diabetesutvikling da - og det er ikke heldig for fosteret. Så greit å ta den testen!

Ellers er det ingen ekstra oppfølging under svangerskap, og risikoen er ikke økt for diverse komplikasjoner med unntak av lett økt spontanabortrisiko og risiko for diabetes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...