Gå til innhold

Odds for naturlig fødsel etter tidl haste-ks? Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fikk min sønn etter hastesectio for snart 11 år siden, og vil gjerne få oppleve en "normal" fødsel.( Hadde preeklampsi, satt igang med drypp, dårlige rier, prøvde vacuum mm) . MEN, er veldig bevisst på at denne gangen skal de ikke få "gamble" og "prøve litt til", slik at det blir hui og hast til opr.stua, dårlig fosterlyd, og en medtatt gutt som resultat!! Vet jo at tidl ks ofte resulterer i ny, men er det noen av dere flotte, gravide damer der ute som har født naturlig etter lignende 1.gang? Hadde vært flott å høre erfaringer :)

Fortsetter under...

Jeg har hørt mange historier om kvinner som føder vanlig andre gangen. Hvis du har en historikk med tidligere haste KS, så vil de ta hensyn til dette og ikke la deg "prøve litt til". Terskelen for å utføre et KS vil bli lavere hos deg. Jeg anbefaler at du snakker med en jordmor om dette og skriver et ønskebrev til fødselen. Da vil du føler deg tryggere på at de ikke vil la det gå så langt som sist gang, og at terskelen til å ta KS er lavere denne gangen.

Hei.

jeg hadde katastrofe keisersnitt med førstemann etter en laaang periode med full åpning etc. Fosterlyden ble dårlig, og barnet falt ikke ned somd et skulle. prøvde også vaakum før det Måtte ut og endte med full narkose og veldig medtatt unge.

Med nr to ville jeg være sikker på at dette ikke skjedde på nytt og gikk til jordmor på sykehuset flere ganger før fødsel og laget en plan. Terskelen for ks ble denne gangen satt veldig lavt. Når jeg sa at nå vil jegikke mer kulle de stoppe rier og ta et kontrolert ks.

Jeg ble satt igang med nr to,og hadde full åpning, og var veldig klar for å prøve mer, men den gangen var det legene som etter noen timer sa at dette går ikke, så nå tar vi ks. Veldig anderledes opplevelse hvor alt var rolig og jeg var våken og ikke sliten, siden legen tok den avgjørelsen tidlig.

Snakk med jordmor på sykehuset og lag en plan....

Statistisk sett vil 75% av dem som etter ett tidligere ks går for "prøvefødsel", dvs vaginal fødsel med lav terskel for ks, føde vaginalt. Mao ganske gode odds!

Men det kommer selvsagt an på årsaken til at det ble ks første gang også.

jeg hadde akutt keisersnitt, fødte normale med nr 2. Det samme skjedde en venninne. Dersom ikke det er en medisinsk grunn for at du må ha keisersnitt, er dette ikke et problem. Jeg hadde også bare 16 mnd mellom mine to første barn, hørte mange skrekkhistorier om at det var så tett at arret rtolig ville gå opp, men det er svært sjeldent at det skjer.

Venter nå nr 3, kunne født vanlig, men har denne gangen valgt et planlagt keisersnitt, så om 3 uker er jeg 3barns mor....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...