trolly Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Begynte å gi fast føde til gutten vår da han var 4 mnd fordi jeg gir mme. Han er nå 6 mnd og er oppe i 1 porsjon grøt daglig. Spiser også noe middagsmat og fruktmos, men det varierer hvor interessert han er i dette. Er mest glad i grøt. Han har i tillegg snudd døgnet slik at han er seent i seng.. og stuptrøtt når jeg vekker ham om morgenen - må vekke ham om morgenen for å forsøke snu døgnet tilbake, men er da så trøtt at han sover gjennom flaska og stell... Vel det jeg ønsker er tips eller å høre hvordan deres dag ser ut ifht til mat. Gjerne av dere som startet med fast føde ved 4 mnd alder (dere har kanskje kommet lenger enn de som begynte da babyen var 6 mnd). Hvor ofte gir dere mat, til faste tider hver dag? Hva gir dere? Ett eller to grøtmåltider? Hvor mye mme ved siden av fast føde? Maten før melka eller omvendt? Osv.. Ønsker også tips ifht å få snudd døgnet.. Er utrolig vanskelig å få ham til å legge seg tidlig. Har prøvd det meste - stille og dempet belysning etter kl 8 osv. Men kom med råd!! Kanskje et tips om når gi grøt på dagen også ifht til soving... Mange spm dette!! Men trenger desperat råd om hvordan få bedre rutiner. Håper på svar!!! Please! På forhånd takk
trolly Skrevet 11. november 2009 Forfatter #2 Skrevet 11. november 2009 Kom gjerne med forslag til en timeplan for mating og soving.
tre håpefulle Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Hei.. Jeg har en jente som blir seks mnd den 23 nov. Jeg mistet melken når hun var to mnd og har gitt mme etter dette. Hun var hjertesyk og ble hjerteoperert når hun var to mnd, så hun slet med å få i seg mat allerede før operasjonen.. Vi sliter med at hun har vegret for flaske siden dag en, og ville kun ha pupp, men der var ikke så mye.. Nå får vi i henne med å vogge, gå og synge etc.. Men de måltidene hun sover, så drikker hun bra.. Så vogging til hun sover, så gi flaske er et alternativ når hun er vrang! Men det var ikke det du spurte om.. hehe.. Snakket meg vekk her.. Vi begynte forsiktig med grøt fra fire mnd alder.. Nå gir vi henne to måltid grøt per dag.. Dette mye fordi hun er slik flaskevegrer.. Å vi føler hun får i seg for lite mat. Det har vært en kamp med flasken som sagt, så nå har jeg laget en plan for hvordan dagen vår er... Merker at det går lettere når vi har en fast rutine og klokkeslett.. (håpte jeg skulle slippe den klokkeslett-versjonen, men det måtte alså til) så her er dagen våres og ca hva hun drikker.. (hun spiser nok litt lite, men det har nok sammenheng med hjertesykdommen hennes) ca 05:00- flaske med melk (ca80-110ml) ca kl 09:30- flaske med melk (ca 60-100ml) kl. 12:00. grøt, ca 90ml tykk grøt kl 15:00 flaske med melk (ca 60-80ml) kl 18:00 grøt, ca 70ml grøt ca kl 20:00 melk hvis hun vil ha (ca 50-80ml) ca kl 23:00 melk før jeg leggger meg. (ca 130ml) Jeg lager alltid til 130ml melk, i håp om at hun skal drikke det, men det gjør hun stort sett ikke.. Hun drikker rusndt 400-500ml melk i dgnet i tilegg ti grøten.. Det er lettere å få i henne grøt en melk, så jeg skal høre med helsesøster om jeg kan bytte ut ett måltid til med grøt, eller om det blir for mye grøt i fohold til melk.. Blir kanskje en litt spessiell situasjon med oss og kanskje ikkje det svaret du var ute etter..
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Torill 81; jeg har eksakt samme mateproblem som deg! Lillegutt 5,5 mnd (brystvegrer) drikker bare flaska i søvne, eller hvis jeg bærer han rundt i huset på "sightseeing". Slitsomt å bære en på over 8 kilo. Han drikker ca 6 dl i døgnet, men det er jo på en måte "ufrivillig". Jeg er livreddd for at han skal nekte flaska helt, for det gjorde broren, og han måtte vi sprøytemate. Heldigvis spiser han fruktpure og grøtx2, men akkurat nå er han forkjøla og ingenting smaker visst... Til HI: Vår gutt får ca 6-6,5 dl melk, 2 dl grøt og 1 dl frukt i mellom 08:00-21:00. Mates siste gang i søvne klokka 21:00. Legges for kvelden kl 19-19:30. Står opp ca kl 06:00-06:30. To lange dupper på ca 2 timer om dagen, pluss en dupp/hvil mellom 16:45-17:30 8ikke alltid han sovner da, men han hviler i senga). Anbefaler at du tar barnet ditt til faste tider og prøver å kjøre inn sove og spisetider litt etter litt som passer dere bedre.
lillemor81 m/gutt-09 + spire Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Jeg har en liten en på 6 mnd. Vi begynte med litt mat da han var 4 mnd. Plan for mat/melk er ca sånn her: 08: melk 11: grøt og melk 14: melk 16-17: middag og vann 19-19.30: grøt og melk Han drikker ca 150 ml melk hver gang. Får mat før melka. Får fulle porsjoner med grøt. Og en god prosjon middag, enten et glass eller hjemmelaget potet/gulrot/kjøtt. Noen ganger litt frukt til dessert. Også frukt til grøten innimellom. Lille her pleier å sovne i 20-tida ca eller før. Syns det funker bra med grøt om kvelden. Sover stort sett 12 timer i strekk på natta.
Studine mevik Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Jeg kan jo fortelle hvordan dagen vår ser ut. Den varierer stadig men her er gjennomsnittet: Morgen kl 7 Frokost halv 8, da får han en full porsjon risgrøt og melk etterpå. Blander melk av 150ml vann. Det er ikke alltid han spiser opp verken grøten eller melka En lur fra halv 10 til 11/halv 12 Lunsj når han våkner. Melk av 180ml vann og litt eplemos En lur fra 2/halv 3 til 3 Mat når han våkner. Melk av 180ml vann Kveldsmat kl 6. full porsjon maisgrøt og resten av flaska med melk. Lager melk av 180ml vann og tar det jeg trenger til grøten. og leggetid halv 7. Vi er veldig nøye på at leggetiden er den samme hver dag. Selv om vi er på besøk så legger han seg til samme tid også løfter vi han forsiktig over i bilsete når vi skal reise. Når han får fast føde så får han det før melka også koser han seg med melk på fanget til slutt. Noen ganger må det bli litt melk innimellom grøten, men mesteparten får han etterpå. Vi har prøvd med gulrot og det var ikke populært, så det venter vi litt med. Tenkte å lage forskjellige fruktmoser å la han få smake i tur og orden og kanskje blande litt fruktmos i grøten hans så det smaker mer
Studine mevik Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Glemte å skrive at han snart er 5,5mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå