Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å gi fast føde til gutten vår da han var 4 mnd fordi jeg gir mme.

Han er nå 6 mnd og er oppe i 1 porsjon grøt daglig. Spiser også noe middagsmat og fruktmos, men det varierer hvor interessert han er i dette. Er mest glad i grøt. Han har i tillegg snudd døgnet slik at han er seent i seng.. og stuptrøtt når jeg vekker ham om morgenen - må vekke ham om morgenen for å forsøke snu døgnet tilbake, men er da så trøtt at han sover gjennom flaska og stell...

Vel det jeg ønsker er tips eller å høre hvordan deres dag ser ut ifht til mat. Gjerne av dere som startet med fast føde ved 4 mnd alder (dere har kanskje kommet lenger enn de som begynte da babyen var 6 mnd). Hvor ofte gir dere mat, til faste tider hver dag? Hva gir dere? Ett eller to grøtmåltider? Hvor mye mme ved siden av fast føde? Maten før melka eller omvendt? Osv..

Ønsker også tips ifht å få snudd døgnet.. Er utrolig vanskelig å få ham til å legge seg tidlig. Har prøvd det meste - stille og dempet belysning etter kl 8 osv. Men kom med råd!! Kanskje et tips om når gi grøt på dagen også ifht til soving...

Mange spm dette!! Men trenger desperat råd om hvordan få bedre rutiner. Håper på svar!!! Please! På forhånd takk

Skrevet

Kom gjerne med forslag til en timeplan for mating og soving.

Skrevet

Nå har ikke vi noe problem med at han legger seg sent. Han er som regel i seng kl 1900, og slik har det vært siden han var omtrent 2 mnd gammel.

Vi begynte såvidt med mat da han var 4 mnd pga hypige amminger på natten. Matrutinene kom vel helt på plass da han var omtrent 6 mnd og de har ikke endret seg særlig siden. Han er 7 mnd nå.

Alle tider er ca-tider.

0700: Grøt

0800: Mme (ca 169 ml)

0930: Sover i ca 2 timer

1200: Lunjs av noe slag. F.eks. brød og mme, evt fruktmos blandet med grøtpulver (kjempegodt, synes Lillemann)

1400: Middag. Som regel hjemmelaget (mos av f.eks. kokt gulrot, potet og andre grønnsaker vi har og kylling, storfe- eller svinekjøtt).

1500: Sover

1700: Mme om han har behov for noe mer før kveldsgrøt

1800: Grøt

1900: Natta

Han er nattavvent.

Jeg ser på tidene at de varierer litt fra dag til dag. Han får mat og mme når han er sulten, og siden han står opp og blir trøtt på omtrent samme tidspunkt hver dag, så blir det omtrent som dette. Noen ganger får han middag i stedet for lunsj dersom det passer seg slik f.eks. Dagen i dag er typisk en dag som er litt av skjema. Lillemann mente nemlig det var dag kl 0500. Klarte å holde ham i senga til kl 0600, men da var det slutt på tålmodigheten, gitt! Holdt på å sovne til flaska her nettopp :-P

Skrevet

Jenta mi blir 6 mnd på lørdag og ein typisk dag ser slik ut:

(men alle dager er ikke like)

8.00- vakner og får 180 mme

10.00-sover ca en time

11.30-middag (hjemmelaget, føreløbigt potet og gulerot, har i litt mme så smaken blir litt meir vant) , fruktpure og vann(drikk lite)

13.00-180 mme og sover ca en time

16.00-180 mme og sover 2 t

19.00-grøt og vann, 180 mme rett før natta kl 20.00

Kan da ligge å tulle, drøsa i senga og sovner ikke før 20.30 , andre ganger sovner hun med en gang.

Får ikke mat på natta men må gi henne smokk eller snu hun 2-3 ganger .

Veit ikke hvor sen den siste kvilen gutten din får, men jenta mi får ikke sove lengre enn til 18.00 (er trøtt etter 2 t)

Skrevet

Vi begynte med fast føde rundt 4 mnd. Nå er hun snart 6 mnd og spiser dette: (småspist)

1. måltid: 150 ml MME

2. måltid: halv porsjon grøt og 100 ml MME ca 1 time etterpå

3. måltid: 150 ml MME og 1 beger frukt/sviske

4. måltid: Halv porsjon grøt og MME (rett før senga) eller velling

evt. nattmåltid, men det er ikke så ofte lenger. Blir da MME.

Hun liker ikke grønnsaksmos, så det må vi gi litt tid....frukt er kjempe populært....

Skrevet

Har nok ikke svar på alle spm dine, men skal gjøre så godt jeg kan.

Lillegutt startet med grøt ved 4 mnd pga hyppige nattmåltider (jeg ammer). Er 6 1/2 mnd nå.

Vi brukte en uke på smaksprøver, så gikk vi opp til full porsjon (så mye han ville ha) Hs sa det var greit siden han ikke hadde hatt reaksjoner den første uka. Fikk på kvelden først, men så flyttet vi det litt tidligere på dagen fordi han var for trøtt på kvelden til å ville ha grøt.

Spiste 1 porsjon grøt en stund, og han fikk også innimellom smaksprøver på grønnsaksmos/fruktmos/middagsglass ol.

Vi økte ikke gradvis til 2 grøtmåltider, vi bare innførte ett til på morgenen. Spiste så mye han ville ha, ofte en porsjon det. Han har alltid fått vann til maten, det var det jeg fikk anbefalt fra hs. (i starten ammet jeg først).

Etterhvert begynte han å få litt middagsglass, og det ble etterhvert litt av det hver dag også, midt på dagen. Da ble siste grøtmåltid automatisk flyttet til kvelden igjen.

Nå de siste 2 ukene har han ikke vært så int i puppen, så nå ammer jeg bare morgen og kveld, og han får bare vann på dagen.

Dette sa hs i går da vi var på kontroll. Siden det er melkepulver i grøten, og han får 3 puppe-måltider, så blir det nok melk, så jeg skulle IKKE bruke mme på dagtid. (han er stoor gutt nå, så hun sa jeg måtte passe litt på ifht kalorier nå som han spiser fast føde... Gått opp over 1 kg på 6 uker....)

Tidligere har dagsrytmen vår også variert veldig, men denne uka har vi fått litt mer flyt på ting.

Sånn ser mat-rytmen ut i løpet av dagen: alt i ca-tider

kl 04-05 : pupp

kl 07 : pupp

kl 07-30-08: Står opp

kl 09 : Frokost; grøt + vann på kopp

kl 12 : Lunsj; prøver pupp, hvis ikke; brød/frukt/fruktmos + vann (jeg må finne et eller annet han liker, sliter litt der..)

kl 14-14.30: Middag; 1/2 middagsglass eller mer + vann

kl 17.15 : Kvelds; grøt + vann

kl 18.45 : pupp

kl 19 : I seng

Her er sovinga på dagtid veldig varierende, men han sover ikke etter 16. Innimellom blir det til 16.30 hvis han har sovet lite tidligere.

Han legges kl 19, og sover da i 12 timer, bare avbrutt av puppen mellom 04 og 05. Før måtte jeg putte smokk mye om natta,men det har fått seg til de siste ukene. Han sover alt mellom 1-3 timer i løpet av dagen.

Du skrev ikke noe om når han legger seg for natta, eller når han sover på dagtid (altså siste lur på ettermiddagen), men hvis den er sen så bør du nok ta en dag og rett og slett holde han våken sånn at han er trøtt nok til å sovne kl 19.... Kan bli mye sutring, men da sovner han forhåpentlig tidligere, og snur døgnet. Kan være lettere å snu døgnet på kvelden kanskje enn på morgenen hvis du ikke synes det funker?

Er jo de siste mnd de har begynt å produsere søvnhormonet, så er dumt om han sover masse på dagen og er våken om kvelden/natta..

Her har vi det rolig fra kl 18, med kos og sang i armkroken og kveldsstell.

Håper det hjalp :)

Lykke til :)

Skrevet

Hei!

Jeg hadde nok ikke styrt med å ta tidligere morgener for å snu døgnet tilbake ( du sier jo ikke noe om hvor mye han snur døgnet da..). Kanskje heller forsøke å begrense soving på ettermiddag\ kveld ved f.eks ikke la barnet sove lenger enn 16? (alt ettersom hvor lenge det er våkent før det er trøtt igjen.) Så vil morgenen bli tidligere av seg selv når kveldene blir tidligere. Også de vanlige tipsene med faste rutiner på kveldene, og roe ned, dempe lys og ikke løpe rundt med de største prosjektene i hjemmet;)

Her er tulla 6 mnd og legger tulla seg ca 19 og tar morgen 06.30. Det er først den siste mnd hun har lagt seg da, tidligere alt mellom 19 - 23. Eneste vi gjorde var å vekke henne dersom hun sov når kl var 16.30. Etterhvert bedret rutinene seg.

Begynte med fast føde for ca 3 uker siden. Alle tidspunkt er ca tidspunkt, og pupp blir servert etter ønske, og ofte hyppigere;)

06.30 - Pupp

09.00 - Grøt og pupp

12.00 - Pupp (Kanskje litt banan hvis det passer seg)

15.00 - Pupp

17.00 - Grøt + litt sviskemos

18.30 - Pupp

23.00 - Pupp

02.30 - Pupp

Skrevet

Sover forresten ca 1-2 timer i 10 tiden og 14 tiden

Skrevet

Takk for svar!!

To spm til:

-Hvor mye bør barnet minimum få i væske i form av mme ved siden av fast føde og vann?

-Gir dere alltid vann til fast føde? Bruker dere da kopp eller flaske (ved 6 mnd), og hvor mye ca til hvert måltid?

Skrevet

- Du må nok se på det totale væskebehovet i døgnet. Jeg fikk beskjed fra hs om at de skal ha 6 dl væske i døgnet.

Og du må da regne inn den væsken som er i grøt ol.

Gir du grøt av 1 dl vann, så har babyen fått i seg 1 dl væske til det måltidet.

I fast føde så får nok Lillegutt i seg ca 3 dl tenker jeg, hvis jeg regner inn det vannet han drikker til måltidene. Og når jeg ammer 3 x i løpet av døgnet, så dekker nok det de siste 3 dl. Fikk pumpet og håndmelket ut 120 ml her om dagen, og babyen får jo ut mer.

- Jeg gir alltid vann til fast føde, men har slitt med å finne en tut som Lillegutt tar. Har Avent sine kopper, men de bare tygger han på. Kjøpte drikketut til Born-Free-flaska, og den tar han bedre. Bruker også tåtesmokken på flaska innimellom hvis vi er borte (for å unngå så mye søl..) Har hørt mange er fornøyd med NUK sin drikkekopp.

Lillegutt drikker så mye vann han vil ha, men det blir ikke mer enn ca 5-10 ml. Vann er nok ikke favoritten.. Men totalt i løpet av dagen blir det jo mellom 20-40 ml vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...