2 go`gutter Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Vi har fått vite at gutten vår har bitt andre barn i barnehagen. De barnehageansatte tror det er fordi han er sjalu på de barna som er mindre enn han, fordi han var eneste ettåringen i fjor og har vært vant å bli båret og få sitte på fanget osv. Nå er det plutselig 4 ettåringer som har tatt "plassen hans". Vet ikke jeg.... Han har også bitt meg, selv om det er ganske lenge siden (jeg stod bare med ryggen til et øyeblikk for å hente klær til han i skapet, og så bet han meg bak på låret). Jeg lurer på om noen har noen mirakel-knep for å få han til å slutte med det. Noen har sagt at jeg bør bite tilbake, men jeg synes det høres litt fælt ut... Noen?? Er litt desperat. Synes også det er kjempekjipt overfor foreldrene til de barna han har bitt. Heldigvis har han ikke bitt gjennom huden ennå... Håper noen har noen gode råd :-)
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 Vår 2 åring har også bitt andre barn i barnehagen. Det er utrolig leit og trasig, og som forelder er det lett å tenke at man har "mislyktes" i oppdragelsen, for å si det slik. I alle fall har jeg tenkt slike tanker. Vår sønn hadde en periode for en tid tilbake, hvor han bet når han ikke fikk viljen sin. Barnehagepersonalet forsøkte å være forut for situasjonene, men de gangene han faktisk bet er det ikke så mye annet å gjøre enn å trøste det barnet som har blitt bitt, og samtidig snakke med den som bet og forklare at det er veldig "aua" og ikke lov etc. Min sønn ble veldig klar over "reglene" etter dette, og vi snakket en del om dette hjemme, og etter et par ukers tid gikk det faktisk over. Han har ikke bitt oss, men jeg ville aldri funnet på å bite tilbake om han gjorde det! Det er jo å legitimere bitingen etter min mening...barn gjør jo som vi gjør, ikke som vi sier.... Min sønn har jo faktisk også kommet hjem med bitemerker, men det kunne jo ikke falt meg inn å anklage dette barnet som har bitt eller barnets foreldre - for å snu litt på det mener jeg. Lykke til - ikke så mange råd her, men det går over!!
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2009 #3 Skrevet 24. desember 2009 når ungen biter kan du også si nei, og si det gjorde vondt. Deretter overser du ham til han kommer til deg med noe annet eller normal stemme. Altså ikke sutrer osv. Dette var tipset noen jeg kjenner fikk fra ppt. Har prøvd det på datteren min, og det har funket som bare det. Noen få runder og det forsvinner.Konsekvensen er jo at du får ikke oppmerksomhet for negativ oppførsel, kun god,
singo Skrevet 25. desember 2009 #4 Skrevet 25. desember 2009 jobber i bhg og har ofte slike tilfeller på småbarnsavd. det vi gjør er at vi tar de vekk fra situasjonen,slik at de får en konsekvens av handlingene. barn i denne alderen forstår ikke alltid bare når vi snakker til dem. vi setter dem ut i garderoben sammen med en voksen som der prater med dem.vi forklarer det,samtidig som de ikke får være sammen med de andre for en liten stund.de får også se bitemerket på den andre ungen og at den er lei seg-må si unnskyld. biting kan være ganske alvorlig og det er like greit å vise dem fra begynnelsen at det er nulltoleranse for det. resultatet har blitt at etter noen ganger så har de sluttet. hører kansje litt drastisk ut,men barn i denne alderen forstår ofte bedre når det blir en konsekvens over handlingen i stedet for bare praten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå