Gå til innhold

til Trondheimare, lesarinnlegg om svangerskapsomsorg (langt) Samme som 1. trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har skrive eit lesarinnlegg fordi eg er forbanne! Har ikkje sendt det endå, tenkte at kanskje er det nokon som tek seg tida til å lese og kommentere.

Svangerskapsomsorg i Trondheim kommune, kor vil de?

Men så hyggeleg tenkte eg då eg klikka med inn på Trondheim kommune sine nettsider om Jordmortenesten. Der stod det nemlig: ” Trondheim kommune har ansatt tre nye jordmødre så vi har ingen venteliste lenger. ” Eg var tidleg ute og ringde allereie i veke 4 til den nærmaste helsestasjonen med jordmorteneste. Ho eg snakka med kunne ikkje bekrefte at eg var komt til riktig plass sidan ho var vikar. Men klart, denne helsestasjonen ligg under 2 km frå bustadadressa mi og den på den andre sida nesten 5, så det måtte jo vere slik. Så var det berre å vente å bli oppring av jordmor for time. Etter vel ei veke ringer ansvarleg jordmor på Strindheim helsestasjon og seier, beklager, du høyrer ikkje til her. Ta kontakt med Sunnland. Blussuvoll helsestasjon har ingen jordmor. Kvifor det tenkte eg, med tre nye jordmorstillingar...

No er ikkje eg så veldig lysten på å dra til Sunnland fordi det ligg så langt unna, eg lyt ta to bussar for å kome dit. Javel, det må sikkert mange andre også. Men så er det no eigong slik at eg bestemte meg for å busette meg på Tyholt fordi herifrå kan eg gå til alle servicetilbud – trudde eg. Det er ikkje aktuelt for meg å sykle høggravid nesten 9 km for å dra på kontroll. Greit, reglar er reglar og det er ikkje dei på helsestasjonen som bestemmer. Så kontaktar eg Mari-Ann Korssjøen, tiltaksleder og leder for jordmortenesten, og spør henne om kvifor det er slik. Kunne ikkje grensene ha blitt satt litt annleis? Og kor går grensene (eg tenker på å flytte postadressa mi til ei venninne, så då må eg vite kor det lønnar seg å flytte; 50 m, 200m?). Svaret hennar: ” Dersom vi skulle flytte på grensene vil det medføre stort press på ene helsestasjonen og mindre på en annen, så det er grunnen til at vi helst vil at gravide skal ta imot tilbudet innenfor egen bydel.” Ho skreiv ikkje det går ikkje, men ”vi vil helst”. Eg får blod på tann, dette skal eg gå vidare med. Skriv igjen, men denne gangen sender ho min førespurnad over til Jordmor fagkoordinator i Trondheim Ingunn Sylte Kolset som er så hyggeleg og ringer meg. Vi hadde ein lang samtale. Ho fortel at grensene er ein politisk beslutnad og det er ikkje dei einaste helsestasjonane med ulogiske grenser. At det blir opplyst på Trondheim kommune sine nettsider at kapasitetsproblemet er løyst er berre ein bløff. Det er nemlig løyst på den måten at ein ikkje lenger kan velje å dra kun til jordmor. Ein MÅ dra til fastlege annankvar gong, slik får fleire gravide tilbud om jordmor. Eg vart heilt sjokka. I følge Helsedirektoratets retningslinjer for svangerskapsomsorgen kan gravide velge om de ønsker å gå til svangerskapskontroll hos allmennlege eller jordmor, eller en kombinasjon. Allereie i 1984 vart det beskrive: ”Jordmors spesifikke kompetanse på svangerskap, fødsel og barselperiode ble fremhevet som sentral for en kvalitativt god svangerskapsomsorg, og det ble anbefalt at den kommunale jordmortjenesten burde styrkes.” Dette vart lovfesta med verknad frå 1. januar 1995 og tilknytning til helsestasjonane vart forskriftfesta 1.juli 2003.

Ok, tenkte eg. Kva er vitsen med å ta opp kampen om eg likavel blir ”tvinga” til å gå til lege. Ikkje det at eg har noko imot fastlegen min, men eg er ikkje sjuk! Graviditet er ein normal fysiologisk prosess. Då drar eg til ei privatpraktiserande jordmor istedenfor. ”Nei, det går ikkje”, sa Ingunn Sylte Kolset, det finnast ingen i Trondheim!

I Stortingsmelding 12 – En gledelig begivenhet blir private jordmortenester omtalt:

”Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 43 ba regjeringen Stortinget om å «fremme forslag til lovfesting av trygderefusjon for svangerskapskontroll utført av jordmor i privat så vel som i offentlig virksomhet» (Innst. S. nr. 300 (2000-2001)). Komiteens flertall anså det som urimelig at kvinner som valgte private løsninger, ofte i mangel av et offentlig tilbud, på grunn av manglende refusjonsordning skulle betale for svangerskapsomsorgen selv. Det var ønskelig at de gravide skulle ha en reell mulighet til å velge den form for helhetlig svangerskapsomsorg de måtte ønske. Fra 1. mai 2004 har privatpraktiserende jordmor med driftsavtale med kommunen kunnet utløse takst for svangerskapskontroll.”

Ein kommune i Noreg har avtale med privatpraktiserande jordmor! Trur ikkje det er fordi ikkje jordmødrene vil.

Men eg forstår ikkje at det er kapasitetsproblem hjå jordmødrene og ikkje hjå fastlegane, det må jo vere dyrare å betale fastlegane for å utføre kontroll enn jordmødre? Forklaringa fann eg igjen i stortingsmeldinga:

”Kommunene har i dag begrensede økonomiske insentiver for å styrke jordmortjenesten sammenliknet med å la fastlegen utføre all svangerskapsomsorg. Kommunenes utgifter til svangerskapsomsorg utført av fastlegene dekkes gjennom per capitatilskuddet, og det økonomisk gunstigste for kommunen er derfor å la fastlegene utføre svangerskapskontrollene i sin private praksis.”

Den positive effekten av å nytte seg meir av jordmødre er også beskrive i stortingsmeldinga: ”En kunnskapsoppsummering fra 2008 med utgangspunkt i 11 forskningsstudier med deltakelse fra over 12 000 kvinner (Cochrane-oversikt «Midwife-led versus other models of care for childbearing women«) konkluderer imidlertid at jordmorstyrt svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg ser ut til å øke sjansen for å få en spontan vaginal fødsel uten behov for smertestillende. Jordmorstyrt oppfølging gir også litt lavere risiko for fosterdød før 24. svangerskapsuke.”

I kapittelet om brukerundersøkelsen om svangerskapsomsorgen kan ei lese følgjande: ”De som hadde gått til privatpraktiserende lege/jordmor, og de som hadde gått mest hos jordmor på helsestasjonen var mest fornøyde. De som hadde vært mest hos fastlegen var mindre fornøyde. Jordmor på helsestasjon ble opplevd som best til å forberede til fødsel, amming og barseltid.”

Dette er heilt klare konklusjonar. Til dei ansvarlege i Trondheim kommune ber eg dei sjå på tilbodet til gravide i Trondheim og ta ansvar for å styrke jordmortenestane i byen med jordmødre på kvar helsestasjon. Kolset forklarte at det må minst vere tre jordmødre på ein helsestasjon for at det skal vere fagleg ansvarleg. 9% av alle kommunar i landet har ei jordmor tilsett i 100% eller mindre. Kor mange som har under tre veit eg ikkje. Er då alle desse kommunane uansvarlege?

Ja, eg er hormonell, men det betyr ikkje at eg er sint utan grunn.

Gravid og medlem i

Fødsel i Fokus

Organisasjon for svangerskap og fødsel

Kopi til

Jordmortenesten i Trondheim kommune

Helse og velferdskomiteen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Juligåve,

jeg har ikke så mange kommentarer til innlegget ditt for jeg har nemlig ikke opplevd noen av dine frustrasjoner. Jeg er nemlig så heldig å bo på "riktig"side av grensen og tihøre den svært så hyggelige og hjelpsomme helsestasjonen Strindheim. MEN, at vi blir pålagt å gå til fastlege annenhver gang kan da umulig stemme. Sist kontroll spurte jeg jordmor om hvor jeg burde bestille neste time. Da sa hun: "det er naturligvis ditt valg, men med mindre du trenger sykemelding så kan du fortsette å ta kontrollene dine her hos oss. Vi har vanligvis mye bedre tid, og gjør stort sett det samme og litt til."

Min erfaring er også at dette stemmer. De tar seg god tid, de svarer på telefoner, og er de opptatt så ringer de meg tilbake. Utrolig positive mennesker å forholde seg til.

Så, det er trist at ting er vanskelig for deg, men mine erfaringer er ganske så ulike.

Skrevet

Hei Juligåve. Jeg bor på Moholt og tilhører Sunnland helsestasjon når jeg skal til jordmor og Blussuvoll når ungen kommer ut. Det hadde vært enormt mye lettere å dra til Strindheim eller Blussuvoll nå siden jeg ikke har bil og Sunnland ligger meget .... kringete til. Men jeg drar nå dit, får bare ta taxi når jeg ikke klarer å gå lengre.

Syns du skal sende det inn også skal jeg heie på deg :)

Skrevet

Takk for kommentar. Eg synest også det var rart at vi ikkje kan velge sjølv å gå til jordmor heile tida, det gjorde eg sist for 3,5 år sidan. Men det sa altså jordmor Kolset som jobbar på sunnland. Kanskje dei har eit anna syn på det på Strindheim. Ho sa det var pga at fastlegane vil ha mest mulig av svangerskapsomsorgen og at jordmødrene er nødt til å samarbeide med dei (les gjere som dei seier). Dei kan ikkje gjere mykje med situasjonen sjølv, men ho oppfordra brukarane til å protestere.

Skrevet

Takk for heiing Emmeline!

Skrevet

Innlegget er sendt, men det er for langt slik det står no. Håpet er at det kan bli ei sak utav det og då er de viktig at de blir med i debatten. Det er brukarane som kan legge press på kommunen, ikkje jordmødrene, dei er avhengig av eit godt samarbeid med fastlegane og handlar deretter. Berre skriv her, adressa er tipsa om nettsida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...