Gå til innhold

til Trondheimare, lesarinnlegg om svangerskapsomsorg (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har skrive eit lesarinnlegg fordi eg er forbanne! Har ikkje sendt det endå, tenkte at kanskje er det nokon som tek seg tida til å lese og kommentere.

Svangerskapsomsorg i Trondheim kommune, kor vil de?

Men så hyggeleg tenkte eg då eg klikka med inn på Trondheim kommune sine nettsider om Jordmortenesten. Der stod det nemlig: ” Trondheim kommune har ansatt tre nye jordmødre så vi har ingen venteliste lenger. ” Eg var tidleg ute og ringde allereie i veke 4 til den nærmaste helsestasjonen med jordmorteneste. Ho eg snakka med kunne ikkje bekrefte at eg var komt til riktig plass sidan ho var vikar. Men klart, denne helsestasjonen ligg under 2 km frå bustadadressa mi og den på den andre sida nesten 5, så det måtte jo vere slik. Så var det berre å vente å bli oppring av jordmor for time. Etter vel ei veke ringer ansvarleg jordmor på Strindheim helsestasjon og seier, beklager, du høyrer ikkje til her. Ta kontakt med Sunnland. Blussuvoll helsestasjon har ingen jordmor. Kvifor det tenkte eg, med tre nye jordmorstillingar...

No er ikkje eg så veldig lysten på å dra til Sunnland fordi det ligg så langt unna, eg lyt ta to bussar for å kome dit. Javel, det må sikkert mange andre også. Men så er det no eigong slik at eg bestemte meg for å busette meg på Tyholt fordi herifrå kan eg gå til alle servicetilbud – trudde eg. Det er ikkje aktuelt for meg å sykle høggravid nesten 9 km for å dra på kontroll. Greit, reglar er reglar og det er ikkje dei på helsestasjonen som bestemmer. Så kontaktar eg Mari-Ann Korssjøen, tiltaksleder og leder for jordmortenesten, og spør henne om kvifor det er slik. Kunne ikkje grensene ha blitt satt litt annleis? Og kor går grensene (eg tenker på å flytte postadressa mi til ei venninne, så då må eg vite kor det lønnar seg å flytte; 50 m, 200m?). Svaret hennar: ” Dersom vi skulle flytte på grensene vil det medføre stort press på ene helsestasjonen og mindre på en annen, så det er grunnen til at vi helst vil at gravide skal ta imot tilbudet innenfor egen bydel.” Ho skreiv ikkje det går ikkje, men ”vi vil helst”. Eg får blod på tann, dette skal eg gå vidare med. Skriv igjen, men denne gangen sender ho min førespurnad over til Jordmor fagkoordinator i Trondheim Ingunn Sylte Kolset som er så hyggeleg og ringer meg. Vi hadde ein lang samtale. Ho fortel at grensene er ein politisk beslutnad og det er ikkje dei einaste helsestasjonane med ulogiske grenser. At det blir opplyst på Trondheim kommune sine nettsider at kapasitetsproblemet er løyst er berre ein bløff. Det er nemlig løyst på den måten at ein ikkje lenger kan velje å dra kun til jordmor. Ein MÅ dra til fastlege annankvar gong, slik får fleire gravide tilbud om jordmor. Eg vart heilt sjokka. I følge Helsedirektoratets retningslinjer for svangerskapsomsorgen kan gravide velge om de ønsker å gå til svangerskapskontroll hos allmennlege eller jordmor, eller en kombinasjon. Allereie i 1984 vart det beskrive: ”Jordmors spesifikke kompetanse på svangerskap, fødsel og barselperiode ble fremhevet som sentral for en kvalitativt god svangerskapsomsorg, og det ble anbefalt at den kommunale jordmortjenesten burde styrkes.” Dette vart lovfesta med verknad frå 1. januar 1995 og tilknytning til helsestasjonane vart forskriftfesta 1.juli 2003.

Ok, tenkte eg. Kva er vitsen med å ta opp kampen om eg likavel blir ”tvinga” til å gå til lege. Ikkje det at eg har noko imot fastlegen min, men eg er ikkje sjuk! Graviditet er ein normal fysiologisk prosess. Då drar eg til ei privatpraktiserande jordmor istedenfor. ”Nei, det går ikkje”, sa Ingunn Sylte Kolset, det finnast ingen i Trondheim!

I Stortingsmelding 12 – En gledelig begivenhet blir private jordmortenester omtalt:

”Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 43 ba regjeringen Stortinget om å «fremme forslag til lovfesting av trygderefusjon for svangerskapskontroll utført av jordmor i privat så vel som i offentlig virksomhet» (Innst. S. nr. 300 (2000-2001)). Komiteens flertall anså det som urimelig at kvinner som valgte private løsninger, ofte i mangel av et offentlig tilbud, på grunn av manglende refusjonsordning skulle betale for svangerskapsomsorgen selv. Det var ønskelig at de gravide skulle ha en reell mulighet til å velge den form for helhetlig svangerskapsomsorg de måtte ønske. Fra 1. mai 2004 har privatpraktiserende jordmor med driftsavtale med kommunen kunnet utløse takst for svangerskapskontroll.”

Ein kommune i Noreg har avtale med privatpraktiserande jordmor! Trur ikkje det er fordi ikkje jordmødrene vil.

Men eg forstår ikkje at det er kapasitetsproblem hjå jordmødrene og ikkje hjå fastlegane, det må jo vere dyrare å betale fastlegane for å utføre kontroll enn jordmødre? Forklaringa fann eg igjen i stortingsmeldinga:

”Kommunene har i dag begrensede økonomiske insentiver for å styrke jordmortjenesten sammenliknet med å la fastlegen utføre all svangerskapsomsorg. Kommunenes utgifter til svangerskapsomsorg utført av fastlegene dekkes gjennom per capitatilskuddet, og det økonomisk gunstigste for kommunen er derfor å la fastlegene utføre svangerskapskontrollene i sin private praksis.”

Den positive effekten av å nytte seg meir av jordmødre er også beskrive i stortingsmeldinga: ”En kunnskapsoppsummering fra 2008 med utgangspunkt i 11 forskningsstudier med deltakelse fra over 12 000 kvinner (Cochrane-oversikt «Midwife-led versus other models of care for childbearing women«) konkluderer imidlertid at jordmorstyrt svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg ser ut til å øke sjansen for å få en spontan vaginal fødsel uten behov for smertestillende. Jordmorstyrt oppfølging gir også litt lavere risiko for fosterdød før 24. svangerskapsuke.”

I kapittelet om brukerundersøkelsen om svangerskapsomsorgen kan ei lese følgjande: ”De som hadde gått til privatpraktiserende lege/jordmor, og de som hadde gått mest hos jordmor på helsestasjonen var mest fornøyde. De som hadde vært mest hos fastlegen var mindre fornøyde. Jordmor på helsestasjon ble opplevd som best til å forberede til fødsel, amming og barseltid.”

Dette er heilt klare konklusjonar. Til dei ansvarlege i Trondheim kommune ber eg dei sjå på tilbodet til gravide i Trondheim og ta ansvar for å styrke jordmortenestane i byen med jordmødre på kvar helsestasjon. Kolset forklarte at det må minst vere tre jordmødre på ein helsestasjon for at det skal vere fagleg ansvarleg. 9% av alle kommunar i landet har ei jordmor tilsett i 100% eller mindre. Kor mange som har under tre veit eg ikkje. Er då alle desse kommunane uansvarlege?

Ja, eg er hormonell, men det betyr ikkje at eg er sint utan grunn.

Gravid og medlem i

Fødsel i Fokus

Organisasjon for svangerskap og fødsel

Kopi til

Jordmortenesten i Trondheim kommune

Helse og velferdskomiteen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har gitt opp hele jordmortjenesten i trondheim for lengst. det begynte i mitt forrige svangerskap (2008) da jeg måtte komme med en hvit løgn og si at jeg var stresset, følte meg alene, og hadde fødselangst for å komme til jordmor (med disse ordene måtte fastlegen sende inn en søknad for meg) Den egentlige grunnen for at jeg ville til jordmor, var rett og slett fordi jeg var førstegangsfødende og hadde veldig mange spørsmål osv rundt det å være gravid..

Den jordmoren jeg kom til klarte ikke å fortelle på slutten av svangerskapet at babyen lå i seteleie en gang, JEG måtte fortelle det til henne (fikk se det på UL da jeg følte på meg at noe ikke stemte, på sykehuset en kveld) men enda da så trodde hun ikke på meg.

Den sommeren så stengte de av den ene fødeavdelignen på kveldene og i helgene, men allerede under min fødsel(februar) så var jordmor omtrent ikke til stede. Jeg måtte bytte rom midt under fødselen pga dårlig kapasitet, lå med rier i 23 timer med jordmor som tittet innom en gang i blant med en flere studenter (selv om jeg sa at det ikke var greit at studenter kom for å se på mitt spesielle tilfelle) Det endte til slutt med hastekeisersnitt, da legen klarte å sette bedøvelsen feil, så jeg måtte bli lagt i narkose fordi jeg ble kvalt. Jeg lå i 8 timer uten å få se ungen min, nedopet på morfin som jeg ikke tåler. Mens samboeren ble satt alene på et rom med babyen (i 8 timer!!) jeg måtte vente så lenge fordi jeg var totalt utslitt og "dopet" til slutt så fikk jeg sagt at jeg måtte få en annen type smertestillende, fordi jeg ikke ville møte ungen min for første gang "full."

Den femte dagen ble jeg sendt hjem, selv om jeg ikke klarte å gå på do alene en gang (også pga plassmangel) Jeg hadde ikke klart meg hjemme hvis det ikke hadde vært for samboeren min som måtte ta seg fri for å ta seg av meg og barnet.

Senere har det dukket opp flere tilfeller der fødende for eksempel har måttet ta imot sitt eget barn på gangen pga nedskjæringer på fødeavdelingen og mange lignende historier. Denne gangen har jeg vurdert å dra til en annen plass å føde, jeg tør hvertfall ikke å prøve å føde naturlig i tilfelle det kan oppstå komplikasjoner som forrige gang. Dette er spesielt fordi jeg skal føde på sommeren (juli) og da finnes det hvertfall ingen jordmødre på St.Olavs! Derfor så ser jeg ingen andre alternativer enn å ha avtalt keisersnitt på forhånd, sånn at jeg vet at det er nok leger/jordmødre på jobb da barnet mitt skal komme..

Du burde virkelig sende inn dette innlegget, men ta også med problemstillingen på st.Olavs..

Jeg bor forresten også på Tyholt, er 23, har en sønn fra før av på 1 og 1/2 og venter nå en til i juli =)

Skrevet

Takk for historia di Snartmamma.

Eg har sendt inn innlegget, men det er altfor langt til eit lesarinnlegg så eg sendte det også til tipsredaksjonen. Kanskje det kan bli ei sak ut av det. Har også tipsa dei om at eg har lagt det ut her, så sleng dykk med på diskusjonen damer!

Skrevet

Når du bor i Norges tredje største by og klager over at det er 4,5km til nærmeste jordmor og at du har bosatt deg på Tyholt slik at du skal ha mulighet til å gå til alle tilbud så høres det rett og slett ut som sutring for meg! Ærlig talt... "bytte postadresse" for å kunne gå på den helsestasjonen man selv helst vil!?

Innlegget ditt viser kun en usympatisk evne til å ikke se lenger enn din egen nese - spør du meg! Hvilken form for nyhetsinteresse skal dette ha for avislesere?

Du sier du blir "tvunget" til å gå til legen på annenhver kontroll. For meg er det relativt naturlig at noe av oppfølgingen skjer av fastlege da det finnes veldig mange flere privatpraktiserende leger enn det gjør jordmødre. I Norge har vi et helt utrolig offentlig tilbud som stort sett fungerer bedre enn de aller fleste andre land. Jeg velger å ha tillitt til at de "ulogiske grensene" ift hvilken helsestasjon man tilhører er satt for at systemet skal fungere best mulig for alle og håper ikke de som tar de beslutningene tar hensyn til at alle skal bo i gåavstand ihvertfall.

Skrevet

Flott innlegg

I Trondheim kommune tenker man kun på å spare flest mulig penger om dagen. De har kuttet masse i helsesøstertjenesten også.

I dette svangerskapet har jeg ikke en gang giddet å ringe til jordmor. Er jo umulig å få det hvertfall når man er 3. gangs.

Lykke til videre:-D

Skrevet

Stellasnella:

All respekt for at ein har ulike meinigar. Eg synest ikkje det er naturleg at fastlegar skal følge opp eit normalt fysiologisk svangerskap. Grunnen til at det er fleire fastlegar tilgjengeleg til kontrollar er jo nettopp pga det økonomiske. Alle retningslinjer går på at det er jordmødrene som bør ta svangerskapskontrollane og at dei gravide får velge. Slik er det ikkje i Trondheim og det er sikkert mange andre plassar det er slik.

Ja, eg sutrar litt, men det må ein få lov til om ein skal forbetre systemet.

Ta deg ein prat med jordmor di du om ho er fornøgd med kontinuiteten i svangerskaps- og fødselsomsorgen i Trondheim kommune slik stortingsmelding 12 skildrar.

Påstanden om at eg ikkje kan sjø lenger enn til mi eiga nase er litt drøy fordi eg prøver å dra igang dette nettopp pga oppfordring frå jordmor Ingunn Sylte Kolset som ville ha litt drahjelp frå brukare som er oss gravide. Eg kjempar for ein betre svangerskapsomsorg og betre kår for jordmødrene våre.

Skrevet

Sitat Stellasnella:

"I Norge har vi et helt utrolig offentlig tilbud som stort sett fungerer bedre enn de aller fleste andre land."

Eg har nytta meg av offentleg helsetilbod i 4 andre land inkludert svangerskapsomsorg i eitt av dei og kan ikkje sei meg einig i din påstand. Kva er di erfaring?

Skrevet

Takk for kommentar, skal sørge for å formidle vidare.

Skrevet

Dette var min mening og jeg ser ikke poenget i å diskutere om Norge har et godt offentlig tilbud eller ikke. For hovedpoenget mitt var at jeg synes det blir for dumt å klage over at man må ta bussen til Sunnland helsestasjon istedet for at man kunne ha gått til Strindheim. Det sier vel det meste hvis det er din største bekymring.

Og hvis du har erfaring fra 4 av verdens rundt 200 land så håper jeg likevel du skjønner at de aller fleste ikke har ubetydelige problem som om de skal gå eller ta bussen til helsestasjon. Uten at det har så mye med saken å gjøre.

På samme måte som du tar til deg positive tilbakemeldinger så burde du vel tåle at ikke alle er enig med deg.

Skrevet

Jeg må si meg enig med Stellasnella. Å leve i et sosialdemokrati innebærer også litt byråkrati og ikke alle vedtatte løsninger er gode for alle til enhver tid. Jeg er lærer og må ofte si til elevene mine at nettopp det å være en del av et demokrati betyr å gi og ta og at verden av og til kan oppfattes som urettferdig. Av og til urettferdig for meg, av og til urettferdig for deg. Å begynne å klage over avstander som du her gjør, gjør at innlegget bærer preg av flisespikeri og jeg synes det virker useriøst. I tillegg er innlegget dårlig oppbygd og alt for langt. Å navngi enkeltpersoner er også slemt og gjorde at du mistet alt sympati fra meg. Disse menneskene er offentlige ansatte - ikke offentlige personer som skal risikere å bli sitert i offentlige medier. Hvis du ikke skriver under med fullt navn selv blir det iallefall feil å nevne enkeltpersoner med navn i innlegget.

Skrevet

Stellasnella:

Du leste tydeligvis ikke innlegget mitt. Men som du kanskje ser da (selv om du virker svært trangsynt) så er ikke avstander det eneste problemet. Det er rett og slett for liten eller i mange tilfeller ingen tilgang på jordmor, og det er en sak som er verdt å ta opp, da det har medført mange krisetilfeller her i Trondheim.

Hvis du oppdaterer deg litt på hva som har skjedd på fødeavdelingen på St.Olavs siden 2008 så tenker jeg du skjønner litt mer alvoret i det her.

hva hadde du f.eks gjort hvis du møtte opp på sykehuset med rier, så fikk du beskjed om at du må bli sendt til Orkanger med ambulanse for å føde der, pga for liten kapasitet. Det er faktisk realiteten her i Trondheim!

Ellers så må gravide som ikke har et spesialtilfelle (som sykdom eller komplikasjoner) søke for å få jordmor. Og det er heller ikke akseptabelt!

Det virket rett og slett ikke som du hadde satt deg helt inn i hva saken faktisk dreier seg som..

Skrevet

Snartmamma

Jeg leste innlegget ditt, men jeg kommenterte hovedinnlegget. Dvs. at jeg overhodet ikke kommenterte "hva som har skjedd på fødeavdelingen på St.Olavs siden 2008" og dine erfaringer. Hadde jeg villet ytre noe om ditt innlegg så hadde jeg presisert det!

Trådstarter publiserte noe hun vurderte å sende inn som et leserinnlegg og ønsket tilbakemelding - og det fikk hun. Hvis man kun ønsker positive tilbakemeldinger så burde man presisere det. Hva i all verden er vitsen med å spørre om tilbakemeldinger hvis man blir provosert av svarene hvor noen er uenig!?

Min erfaring fra St.Olav og helsetilbudet forøvrig i Trondheim kommune er kun positive, men det betyr da vel ikke at jeg ikke skjønner at andre kan ha andre opplevelser.

Skrevet

Ringte Strindheim helsestasjon for å komme i kontakt med jordmor. Det var ingen til stede da, men en hyggelig ansatt sa de skulle kontakte meg. I går fikk eg innkalling til felles jordmor time for de med termin i juni allerede onsdag 18.11. Måtte ringe og si fra at eg ikke kunne komme på denne timen, og da fikk eg dobbelttime den 3 desember. Super fornøyd med servicen eg iallfall.

men om eg hadde måtte dratt til en annen helsestasjon hadde ikke dette vært noe problem heller, går da busser alle steder. Sier seg selv at de må ha grenser for hvem som hører til på de ulike helsestasjonene, og ikke kan endre på dette utfra gravide sine ønsker. da ville d iallfall blitt kø noen steder i perioder.

Syns heller ikke man skal skrive om enkeltpersoner i et leserinnlegg. Denne personen har nok andre over seg som sitter og bestemmer hvor mye penger som går til drifting av jordmortjenesten osv.

Har ellers termin ca 6.6.2010.Er det noen andre trondhjemmere som skal kalve på den tia : )

Skrevet

hei stellasnella

Ja, eg vil ha tilbakemelding og debatt. At eg svarer på innlegga betyr ikkje at eg blir provosert av negativ tilbakemelding og ikkje ynskjer det! Eg synest det aller beste hadde vore om alle hadde vore fornøgd med jordmortilbudet i Trondheim. Og hadde alle vore det og det berre er meg som ser forbetringspotensialet så skulle eg ha kasta handkledet med ein gong.

Hovudpoenget mitt med innlegget var ikkje at det er langt til helsestasjonen, men at eg ikkje kan velje å dra til jordmor kvar gong.

Om eg ikkje skreiv det fyrste gongen, så takk for tilbakemelding Stellasnella.

Skrevet

Hei Oj,

TAkk for tilbakemelding. Eg meinar no at så lenge ting ikkje fungerar optimalt er det rom for forbetring. Verden går ikkje framover om alle er fornøgde.

Eg forstår ikkje heilt problemet med å namngi personar. Eg kunne jo berre ha tatt med tittel f.eks, tenkte eg ikkje på. All kommunikasjon på epost sendt frå kommunale epostar arkivførast og personar i ansvarsstillingar må stå inne for det dei skriv. Mitt namn har ingen interesse for allmennheter. Dei som er involvert veit kven eg er då eg sjølv har sendt epost med fullt navn. Det er opplagt at eg ikkje vil at alle skal vite at eg er gravid, men det treng ikkje å hindre meg i å ha meiningar.

At det er langt, det veit eg, men til denne debatten synest eg det var viktig å ta med fulle sitat frå stortingsmeldinga. Skal korte ned og berre referere så får dei som er interessert sjekke sjølv. At det er dårleg oppbygd er det også bra å få tilbakemelding på, skal sjå på saken. Var det noko spesielt du tenkte på som var rotete?

Skrevet

Hei hvaskjerabaghera,

Flott at du har fått time hjå jordmor og at du er fornøgd med servicen. Eg trur at alle helsestasjonar er heilt ypperlege i Trondheim, men desverre er det fortsatt mange som ikkje får time. I og med at du fekk time så snart så har dei kanskje ikkje så store kapasitetsproblem likavel?

Klart at byen må delast opp i ulike soner, men det må no vere lov til å spørre kvifor grensene er satt som dei er. I mitt tilfelle må eg dra til ein 5 km unna når det ligg to helsestasjonar berre to km unna. Synest det burde vore mulig å regulere tilbudet på helsestasjonen utifrå behovet og ikkje flytte grensene pga behovet. Fekk inntrykk av at også jordmødrene vil gjerne ha ei endring her, men dette blir politisk bestemt. Og så blir det ikkje satsa på å auke antal jordmorstillingar fordi det ikkje finnast økonomiske incentiver for å gjere det mot å la fastlegane ta jobben.

Skrevet

Angående innlegget: Det er modig men samtidig skummelt å navngi personer i leserinnlegg og en bør være svært varsom når en bestemmer seg for å gjøre dette. Jeg er samtidig overrasket over at du klager over å måtte bytte buss for å komme til jordmor. Mange gravide ville nok undre seg over at 9 km er så mye å krangle på med tanke på avstander andre steder i landet vårt.

Med fare for å få litt motbør: Å ta kontakt med jordmortjenesten i uke 4 er i følge min mening kanskje litt tidlig. Om alle gravide hadde begynt med kontroller hos jordmor for eksempel etter ordinær UL, ville flere gravide fått oppfølging hos jordmor. Men siden noen vil starte tidlig er det få timer igjen til de som tar kontakt rundt uke 20. Jeg har hatt oppfølging hos fastlege frem til første jordmortime i uke 24, dette fungerte for meg men jeg forventer ikke at alle andre skal være enige. Jeg synes bare det hadde vært en ide å dele litt på "godene" siden det tydeligvis er jordmormangel i kommunehelsetjenesten. Jeg vet at kommunene burde ta ansvar for å skape et godt jordmortilbud i kommunehelsetjenesten, men situasjonen er en gang slik at det er for få jordmødre/hjemler.

Ønsker forøvrig alle lykke til med svangerskapet og oppfølging hos fastlege og jordmor.

Jeg bor ikke i Trondheim så er kanskje ikke i målgruppen for dette innlegget, men har bodd der tidligere og synes det er trist om mange oppfatter jordmortilbudet der som dårlig.

Skrevet

Akkurat i Trondheim er det mange saker som er mye viktigere å fokusere på enn denne. Det er jo ikke slik at gravide får _ingen_ oppfølging. Vil man kjempe for noe så kjemp for skolene. De kuttene der er dramatiske og alvorlige og vil få store konsekvenser for framtiden. Du ser elever gå til grunne fordi det ikke fins penger til å gi dem den oppfølgingen du har krav på. Voksne som blir utbrent fordi de prøver så hardt å kompensere for manglende ressurser. Resultat: økte sosiale problemer ved skolene. hva konsekvensen på lang sikt blir, vil jeg ikke tenke på. Men jeg skal ikke kapre snora di med en annen sak, jeg vil bare si:

Choose your battles er det noe som heter. Dette er ikke noe som burde være prioritert sånn som situasjonen i kommunen er nå.

I parentes bemerket kan jeg si at jeg hadde oppfølging av fastlege i begge mine svangerskap, i første litt mer enn i andre, og i det første hadde jeg i tillegg en veiledningstime om fødsel med jordmor på sykehuset pga fødselsangst.

Jeg syns det var befriende. Hadde ikke ant hva jeg skulle snakke med jordmor om gjennom hele svangerskapet som ikke allerede ble tatt opp hos legen.

Skrevet

Hei MillaCamilla,

Har tatt bort navna, det er fleire som har reagert på det. Har jo uansett kontakta dei direkte.

Ang avstand så er alt relativt, eg bur sentralt i Trondheim og då er det merkeleg å måtte dra til andre sida av byen. Eg kjem sjølv ifrå ei bygd, så eg er fullt klar over avstandar, men det ser eg ikkje som så veldig relevant her.

Eg tok kontakt med jordmortenesten tidleg fordi det ein blir oppfordra om å gjere det på nettsidene. Og tenkte eg kunne få ein time i veke 12 kanskje, ikkje for å få tidleg jordmortime. Så hadde eg tenkt å droppe førstegangskontrollen hjå legen. Sidan det står at det ikkje er ventelister lenger så kvifor skulle eg tenke på at eg må "dele" jordmortimene. Men klart, når ein veit korleis det er så er det riktig å tenke solidarisk.

Er ikkje einig at situasjonen er no ein gong slik. Det har blitt betre, og skal bli endå betre. Det blir aldri endringar om ingen krever endring.

Jormortilbudet i Trondheim er ikkje dårleg, berre kvantiteten.

Takk for at du bidrog.

Skrevet

Hei vilhasommerbaby<3

Det får vel bli kvar enkelt sin sak kva ein ser som viktig og kor ein har lyst til å bidra. Det er mange saker ein kan engasjere seg i og klart at nokre saker er viktigare enn andre. Når barna kjem i skulealder så blir eg sikkert meir engasjert i skulane. Akkurat no er eg egoistisk nok engasjert i svangerskaps-, fødsels- og barselsomsorg.

Mange studiar viser at oppfølging av jordmor både under svangerskap og fødsel bidreg til mindre bruk av smertestillande, mindre inngrep og fleire naturlege fødslar (sjå St.meld 12 (2008-2009)) i tillegg til betre mestring av amming bl.a., dette fører igjen til reduserte kostnadar for samfunnet. Så eg er ikkje enig i din påstand om at dette ikkje burde bli prioritert i kommunen.

Fint å høyre at du er fornøgd med det tilbudet du har fått.

Skrevet

Til alle engasjerte:

Eg er ikkje så sint lenger og har korta ned til kravet om 2500 teikn for eit debattinnlegg. Takker for alle kommentarar og nokre har eg tatt til etteretning. Men eg trur ikkje det blir akseptert, mista mange poeng ved å korte så mykje ned. Så eg håper at vi kan fortsette debatten her.

Her er innlegget slik det vart sendt:

Svangerskapsomsorg i Trondheim kommune

"Trondheim kommune har ansatt tre nye jordmødre så vi har ingen venteliste lenger." Ringde Strinheim helsestasjon, den næraste med jordmor, men vart bedt om å ringe Sunnland. Merkeleg, det er over dobbelt så langt. Eg lyt ta to bussar for å kome til Sunnland, til Strindheim kan eg gå. Javel, det lyt sikkert mange andre også. Det er ikkje dei på helsestasjonen som bestemmer. Men, eg vil vite kvifor det er slik. Kontaktar tiltaksleiar for jordmortenesta i Trheim og spør henne: "Dersom vi skulle flytte på grensene vil det medføre stort press på en helsestasjonen og mindre på en annen, så det er grunnen til at vi helst vil at gravide skal ta imot tilbudet innenfor egen bydel". Ho skreiv ikkje kategorisk dette går ikkje. Skriv igjen, denne gangen blir eg kontakta av Jordmor fagkoordinator. Ho fortel at grensene er ein politisk beslutnad og det er ikkje dei einaste helsestasjonane med ulogiske grenser. At det blir opplyst på Trondheim kommune sine nettsider at kapasitetsproblemet er løyst er berre ein bløff. Det er nemlig løyst på den måten at ein ikkje lenger kan velje å dra berre til jordmor. Ein må dra til fastlege annankvar gong, slik får fleire gravide tilbud om jordmor. Ifølgje Helsedir. retningslinjer for svangerskapsomsorg kan gravide velje om dei ynskjer å gå til kontroll hjå fastlege eller jordmor, eller ein kombinasjon. Allereie i 1984 vert det anbefalt at den komm. jordmortenesta burde styrkast. Ok, då var det ikkje så int lenger å stå på for å komme dit eg vil om eg likavel blir ”tvinga” til å gå til lege. Fastlegen min er topp, men eg er ikkje sjuk! Graviditet er ein normal fysiologisk prosess. Forklaringa på at det er slik finn eg i St.meld 12 (2008-2009): "Utgifter til svangerskapsomsorg utført av fastlegene dekkes gjennom per capitatilskuddet, og det økonomisk gunstigste for kommunen er derfor å la fastlegene utføre kontrollene i sin private praksis." St.meld 12 nemner også forskning som konkluderer at jordmorstyrt svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg ser ut til å auke sjansen for å få ein spontan vaginal fødsel utan behov for smertestillande. Jordmorstyrt oppfølging gir også litt lavare risiko for fosterdød før 24. veke. Frå brukarundersøkinga kom det fram at jordmor på helsestasjon vart opplevd som best til å førebu til fødsel, amming og barseltid.

Til dei ansvarlege politikarane i Trheim kommune: følg opp St.meld 12 og styrk jordmortenestane i byen!

Gravid og medl i Fødsel i Fokus – Org. for sv.skap og fødsel

Skrevet

Påstanden min er at dette ikke bør bli prioritert i kommunen akkurat _nå_. Ikke at det aldri skal prioriteres. Som sagt, jeg hadde fødselsangst, og kan godt se behovet for en oppegående jordmortjeneste. Om man skal ta buss til jordmor eller ei er en annen sak.

Er du klar over hvordan den økonomiske situasjonen er her? Vi er "a split hair" fra å komme under statlig styring. Det skjæres inn til beinet overalt. Da mener jeg at man må stå sammen og kreve at de områdene der det er fare for liv og helse bør prioriteres først. Det er de svakeste som rammes når det kuttes. Jeg jobber selv i skole, og det er direkte uforsvarlig det kommunen driver med nå. Jeg mener den situasjonen er mye mer prekær enn den de gravide står overfor.

Skrevet

Hei...

Jeg har alltid vært fornøyd med tilbudene i mine svangerskap. Jeg har brukt min fastlege hele tiden, ög er ikke det minste missfornøyd med det... Ja klart jeg kan bruke jordmor, men hvorfor skal jeg det, når jeg kan ringe å spørre om det er noe jeg lurer på... Jeg kan også snakke med min lege om det er noe jeg lurer på, selv om h*n ikke er utdannet jordmor, så har h*n vell en liten anelse om hva som foregår i kroppen til en gravid.

Hvis jordmødre skal prioriteres, så synes jeg at de kan prioritere de helsestasjonene som ligger utenfor bygrensen, vi har ABSOLUTT ingen tilbud om jordmortjenesten her i vår bygd, nei, vi må dra minst 35 min med bil for å komme oss til jordmor... Tenk dere med buss da, 1 time tar det med buss for oss...

Jeg kommer ikke til å se dette som 1.prio, men da er jeg heller med å verner om de skolene som de truer med å legge ned og de helsestasjonene som de legger ned rundt omkring. Vi har nylig mistet vår, så her sutrer ikke vi for at det blir så langt å dra! Vi er ikke vant til å få det som vi ønsker....

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...