moonay Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Jeg var på UL da jeg var i uke11+1. Fikk da beskjed om at fostret hadde stor nakkefol (5mm) og ble sendt videre til T.Heim. Da jeg kom dit kunne de konstantere at fosteret hadde en nakkfold på 4.5mm (alt annet med fosteret så veldig bra ut) og jeg fikk tilbud om duotest. Jeg fikk svar allerede dagen etter om at risken for at barnet hadde downs var 1/269. Med en gang synes jeg det hörtes veldig ille ut, frem til legen sa at vi må snu tallene og da blir det ca 03% risk for downs. Jeg valgte alikevel og komme tilbake i uke 16 for og ta fostervannspröve, klarte ikke helt å legge fra meg tanken om at det finnes en risk for downs. Idag fikk jeg svaret om at den lille gutten min ikke har noen av de 3 vanligste kromosonfeilene og jeg kan endelig puste lettet ut! Det tar fortsatt 3 uker för jeg får svar på om det er feil på de andre kromosonene, men jeg finnes ikke urolig. Da jeg först fikk höre om nakkefolden, ble jeg kjempe urolig og leste alt jeg fant om det. Men det jeg synes mange skal tenke på er at det er utrolig mange som ikke tar UL mellom uke 11-14 da nakkefolden synes. Så tenk hvor mange det er som sikkert har hatt stor nakkefold, men som er helt friske. Lengter til april!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå