Gå til innhold

må ta et valg, fort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble oppringt av helsestasjonen i dag som sa at de har åpnet for at de med barn under 6 mnd kan komme og ta svineinfluensavaksinen i dag før kl 17... Så da må jeg ta et valg, som jeg har utsatt hittil. Trodde ikke vaksinen kom til å bli tilgjengelig for oss utenfor risikogruppen før om lenge, etter at infl har kommet og gått igjen....

Så hva bør man gjøre? datteren min er 5,5 mnd og jeg fullammer.. Er ikke hun uansett godt beskyttet da? Har jo hørt at så små babyer stort sett slipper unna hele svineriet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå og ta vaksinen, gjerne hele husstanden! Du kan ikke beskytte ditt barn med antistoffer du ikke har. Antistoffer mot AH1N1 produserer du bare hvis du tar vaksinen eller blir syk, men blir du syk er sjansen stor for at du smitter ditt barn. Er du vaksinert og vaksinen beskytter deg mot smitte (tar ca 2-3 uker før full immunitet er oppnådd), så beskytter du barnet ditt direkte mot at han smittes av deg, og indirekte ved at forhåpentligvis noen av dine antistoffer går i morsmelka.

Jeg pumper meg og har fått vaksinen tidlig bare for å beskytte mitt barn. I kveld får resten av husstanden vaksine på helsestasjonen, dvs vi vaksinerer pappa og de tre eldste ungene. I begynnelsen av desember skal jeg være snar med å få tak i vaksine til minsten som nå er snart 5,5 mnd.

Man vet aldri hvem som slipper lett unna, og hvem dette vil ramme hardt (selv om det går bra med de fleste).

Dette er mitt råd, siden du spurte,)

Skrevet

sorry, jeg skrev han, men mente hun (du har en datter:)

Skrevet

Ville ikke gitt til et barn på under 6 mnd, men det er meg personlig da. Mest fordi den visst nok ikke er så veldig effektiv på de minste uansett (basert på forsøk med lignende vaksiner) og overhode ikke er utprøvd til de under 6 mnd.

Skrevet

Regner med hun mente husstandsmedlemmer til de under 6 mnd skulle få vaksinen, akkurat slik opplegget er i Sandnes kommune mellom 16:00 til 18:00 i kveld. Har aldri hørt vaksine tilbys til de små under 6 mnd:)

Skrevet

Ah... Da missforstod jeg litt ja ;-) Her har både vi voksne og de 3 eldste barna tatt vaksinen ja for å beskytte babyen på 3 mnd. Nølte ikke så mye med oss, men ville vært mer skeptisk med en baby på under 1 år.

Skrevet

Kom jo ikke 100% eksakt frem hva hun mente da, men jeg tolket det automatisk til å være foreldre/søsken som tilbys vaksine for å beskytte den minste ved ikke å bli syke selv ja;-)) bare fordi vi er i samme situasjon...

Skrevet

beklager, jeg var nok litt uklar...:) tenker på om jeg og pappaen skal ta vaksinen for å beskytte datteren vår..

Skrevet

Mai09 baby; jeg fremholder igjen at denne vaksinen til dere foreldre foreløpig er den beste beskyttelse du kan gi ditt barn, samt å holde henne unna andre personer som kan medføre smitterisiko.

Lykke til fra en som er mye reddere influensaen enn vaksinen;)

Skrevet

Hei,

jeg ville tatt vaksinen hvis jeg var deg. Jeg og samboer skal ta den straks den er tilgjengelig i vår bydel så vi beskytter minstemann (5 måneder).

Skrevet

Ble til at jeg og samboeren dro og tok vaksinen. Så får håpe det beskytter jenta vår godt nok gjennom mm.. Er litt skeptisk til å vaksinere henne når hun blir 6 mnd om to uker, syns de kunne hatt litt mindre doser til de aller minste..! Takk for innspill, det gjorde meg litt tryggere på valget om å ta vaksinen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...