Erle79 Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Jeg har dilla på spekekjøtt nå når jeg er gravid (og for så vidt ellers også). Er det noen typer spekekjøtt som er "trygt" å spise for gravide? Kan man eventuelt fryse det før man spiser det, forsvinner de farlige bakteriene da? Noen som vet?
birthe m nr 2 Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 hei! når jeg gikk gravid med første mann sa jordmora til meg at hvis du frøys spekekjøttet i 24 timer så kunne du spise det. så jeg trur det da skal gå bra. men hør med jordmora eller legen din for å være sikker. syns alle sier så mye forskjellig atte. ikke lett å vite hva man kan og ikke.
lykkeligmor til to<3 Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 hei:O) Du kan desverre ikke spise spekekjøtt. ( Har så sinnssykt lyst på det selv også...). grunnen er at det ikke er varmebehandlet, og ikke alle typer bakterier dør av å bli frosset ned:( husk at dette også gjelder salami!!! Meeeeeen smutthullet er ostesmørbrød;O)
Rufsitufsi Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Hei! Når det gjelder spekemat og gravide så er det ikke bakterier man er redde for, men parasitten Toxoplasma. Jeg fryser ned spekemat i et par døgn og spiser med god samvittighet. Har også planer om å få sjekket ut om jeg har vært infisert før, for da kan man jo spise det uansett og slappe av:) Her er et utdrag fra en artikkel om parma- og serranoskinke fra Matportalen.no: "Må man absolutt spise disse skinkene også mens man er gravid, kan man jo fryse dem ned selv for å drepe de parasittene som eventuelt måtte ha blitt med på lasset fra henholdsvis Italia og Spania. Oppdelt (eller skivet) skinke i forbrukerpakninger bør dypfryses et par døgn, mens hele skinker bør holdes nedfrosset i to uker. Risikogruppen er ikke samtlige gravide, kun kvinner som blir infiserte for første gangen mens de er gravide. For gravide som allerede har motstandstoffer i kroppen mot parasitten (fra kontakt med parasitten en eller annen gang tidligere i livet) innebærer ikke Toxoplasma et helsemessig problem. Det er mulig å gjøre serologiske tester for å sjekke om man tidligere har vært infisert. Dette må man eventuelt ta opp med helsetjenesten. Svaret er vurdert av seniorrådgiver Kjell Hauge, Seksjon for smittestoff og biotoksiner, Mattilsynet (hovedkontor)." Du kan også lese denne artikkelen: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2005/9/regnes_faarepolse_til_spekemat_som_ikke_bor_spises_av_gravide Spekemat er godt, så jeg håper det gav deg noen svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå