Gå til innhold

Oppskrift på god pai! (med bortelaget bunn..) hva er din favoritt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er oppskrift på en kjempegod høstpai jeg fant i Magasinet en gang:

200 g aspargesbønner

100 g grønn asparges

100 g sukkererter

200 g bladspinat

2 egg

1 dl risottoris

2 dl vann/melk

3 dl revet parmesanost

salt og pepper

Grovhakk alt det grønne, unntatt spinatbladene. Kok deretter alt det grønne, untatt spinatbladene i ca 3 min. Spinatbladene trenger bare sekunder i kjelen, så de tas i helt til slutt.

Hell av vannet, ha alt i en bolle og tilsett resten av ingrediensene. Bland alt godt sammen og hell over en forstekt paibunn. Lag så et tynt lokk av paideig (ny pakke ferdig paideig). Pensle lokket med vispet egg, og prikk noen huller i det.

Stekes på 200 grader i minst 20 min.

Smelt kokesjokolade og pensle paibunnen med det. La sjokoladen stivne før du fyller den med noe digg, f.eks vaniljekrem og bær, jordbær, bringebær, blåbær eller hva du måtte like. Eller is og raspet marsipan og raspet sjokolade.

Dette er min favoritt:

Tacopai

Fyll:

4-500 g kjøttdeig

1 pose taco kryddermix

1 løk

1 dl vann

2 hakkede tomater

Krem:

1 boks (2 dl) creme fraiche

2 ss majones

2 krm pepper, gjerne hvit

1 presset hvitløksfedd

ost

Sett ovnen på 200 grader.

Skrell og hakk løken, stek så kjøttdeig og løk, og tilsett kyddermix + vann. La det småkoke i ca. 10 min. Fordel fyllet utover paideigen og legg de hakkede tomatene over.

Bland ingrediensene til kremen og hell den over kjøttdeigen og tomatene. Strø over revet ost og stek midt i ovnen i 20-30 min.

Serveres med salat, rømme, tacosaus og nachochips.

Dette er vel strengt tatt mer en quiche enn en pai, men den er knallgod!

Stek masse sopp ( champignon, kantarelller osv) og litt rødløk og bacon i små biter i ei stekepanne. Krydre med pepper og estragon. Legg soppblandingen i paiskallet. Visp sammen 4 egg, litt melk og litt salt. HA i en neve revet ridderost el, og tøm over soppen. stek i ovnen på 200 til eggemassen er stiv.

Dessertpai med pærer:

Du trenger et paiskall, en boks hermetiske pærer og en kartong med tin vaniljekrem. Fyll skallett med vaniljekremen , legg oppi pærene,lunk den i ovnen i ca 15 min, server.

Om du vil lage den litt mer spesiell så koker du halve, harde pærer i en lake av vann, sukker, en halv vaniljestang, en bit hel kanel og en stjerneanis til de er knapt møre, og legger dem over i vaniljekremen (den kan du selvfølgelig også lage selv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...