Gå til innhold

Er bare så fortvilet....

Eurecaღmed spireღ

Anbefalte innlegg

Har vært prøver i over 4 år...

Jeg har vært hos utredning hos Hausken og funnet ut at jeg har et lite eggutvalg i forhold til alder, ergo vanskelig å bli gravid og å opprettholde svangerskapet. Har 4 spontanaborter som vi kjenner til, de to siste de siste 3 mnd.... Hausken sier vi må ha prøverør for å ha kontroll på hvilke egg jeg blir gravid på, visst ikke vil vi oppleve dette gang på gang, altså bruke laaang tid på å oppnå graviditet, for så spontanabortere. På utredningen var jeg gravid, fikk medisin for å opprettholde svangerskapet, men det gikk allikevel ikke. Dette bekrefter jo teorien hans, med dårlige egg...

Var hos legen i dag for å bli henvist til prøverør ved Haukeland. Tenkte jo at vi kan stille oss i kø, og prøve et forsøk hos hausken i mellomtiden.

legen ringte haukeland for å spørre om ventetid osv, fikk til svar at prøverør ikke er aktuelt for oss for jeg blir jo gravid..... Og at man må ha 4 spontanaborter på 1 år for å få prøverør....

Gjett om jeg ble fortvilet, hallo, jeg klarer aldri i verden å oppnå 4 graviditeter på et år. har brukt over to år for å oppnå de to siste.... Jeg er bare så fortvilet.....

Fortsetter under...

nei for noe tull! Dette er det dummeste jeg har hørt! Altså; dere har jo prøvd i 4 år uten å få et velskapt barn og 4 år er jo lenge nok å vente før man søker prøverør! Kan du ikke f.eks få Hausken til å sende over papirene fra de da? Det bør jo kunne ha noe å si for å få hjelp..?

Høres ut som vedkommende legen din snakket med ikke er helt oppe og står på kriteriene her spør du meg.... Det er søren ikke mange som greier å bli gravide 4 ganger på 1 år da. hallo!!!!!

Det må jo være noen misforståelser ute og går her... Jeg ble så provosert nå at jeg gikk inn på helse bergen og fant følgende info om prøverør: (Det står ingenting her om at man må ha vært gravid 4 ganger på 1 år)

Kriterier for å bli akseptert til assistert befruktning

Paret må være gift eller ha levd i et stabilt samboerskap i minimum 2 år.

Paret må være psykososialt egnet til å ha barn. Der det foreligger misbruk av medikamenter, alkohol eller narkotika hos kvinnen og/eller mannen er behandling utelukket.

Paret må ellers ha ordnet økonomi og beherske norsk eller engelsk. Vi kan ikke finansiere tolk.

Kvinnen skal ikke være eldre enn fyllte 39 år ved søknadstidspunkt, og mannen ikke eldre enn 55 år.

Kvinnen skal ikke ha alvorlige kroniske sykdommer som kan forverres ved et svangerskap, eller som kan medføre alvorlige svangerskapskomplikasjoner.

Kvinnen skal ha Body Mass Index (BMI) <35

Dersom utredning viser at eggstokk-reserver er helt minimale vil mulighet for vellykket behandling være < 5%, uansett alder. I slike tilfeller tilbys ikke behandling, ev. et stimuleringsforsøk hos kvinner <37 år.

Ved påvist kromosomfeil eller arvelige tilstander hos en av partene skal behandling bare aksepteres etter genetisk veiledning og positiv uttalelse fra genetiker. Dersom det er økt sjanse for at avkom vil få misdannelser på genetisk grunnlag, skal behandling ikke tilbys.

Er en eller begge er bærere av HIV eller Hep. B/C kan paret ikke mottas til behandling.

Vi har ikke donorsæd, og kan derfor ikke tilby behandling med assistert befruktning til lesbiske par.

Jeg synes du skal kontakte sykehuset en gang til jeg og be om å få det skriftlig siden det ikke står noe om det her. Det er det mest uhørte jeg har hørt på lenge!!!

Sender deg en kjempestor trøsteklem og håper de tar til fornuften der inne.

Klem

Legen min var jo helt fortvilet sammen med meg. Han har ringt både Hausken og Volvat for få tilsendt journal.

Legen min ringte jo for å høre om ventetid og hvor henvisningen skulle sendes, men han måtte nærmest krangle seg til å få "lov" å sende en henvisning, han ble bedt om å sende den til poliklinikken, men tonen legen min ble møtt med var jo som at det er jo ingen problemer ute å går... Hun blir jo gravid... Det med at Hausken hadde sett et "dårlig" ultralydbilde ble rett og slett fnyst av... I min alder liksom, nei det gikk ikke ann...Og 4 spontanaborter var jo ikke så mange på så lang tid....

Rett og slett fortvilet, har ikke ord. At vi har en gutt på nærmer 6 år naturlig, blir liksom brukt imot oss...

Nå får jeg bare få dette på avstand, venter journalkopi av tidligere utredning i posten, så skal jeg samle alle krefter å ringe på mandag å høre om de har mottat henvisningen.

huff og huff og huff Aureca..... Jeg har så vondt av deg nå! Det som er så fortvilende er at det er sikkert ei burugle av en legesekretær som sitter og tar imot tlf fra din fastlege og stopper prosessen der, Er sikker på at når legene på haukeland får mottatt henvisningen så vil det nok endre seg skal du se.

Stå på krava dine kjære deg og så skal du se at dette ordner seg helt sikkert. Det er bare en litt lengre vei å gå tydeligvis;(

Dette SKAL du bare få gjennomføre kjære deg!

Stooor klem

Hei Maddemor, takk for støtte. I går var jeg helt knust, om ikke vi kvalifiserer for prøverør, så forstår jeg ingenting.... Trodde liksom at vi var utredet privat skulle være en fordel, men ser ut som "dem ikke stoler på" det som er funnet ut om oss.

I går solgte jeg fondet vårt, var bare et klikk på PCen, så var det gjort, var jo helt desperat....

Ja, ja, da har vi iallefall pengene klar om vi velger å går privat. Det er nesten som jeg tenker at jeg ikke orker å "suse" vekk tiden med å kjempe for kravene. Hausken er jo klar til å gi meg IVF ved neste mens. Er veldig i tvil om vi skal kjøpe et forsøk hos han el en pakkeløsning. Står mellom et forsøk hos han og i mellomtiden kreve vårt fra det offentlige. Eller å bare ikke bruke noe energi på "å kreve krava" fra det offentlige, og kjøpe pakkeløsning hos Hausken og glede oss over det som er i ferd med å skje!

Hadde vi bare hatt en garanti om at det ble baby ut av dette! Tenker jo tanker som hva om ingen forsøk lykkes hos Hausken, da vil det ikke bli lett å få hjelp fra det offentlige....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...