Gå til innhold

Rett og slett fortvilet....

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos utredning hos Hausken og funnet ut at jeg har et lite eggutvalg i forhold til alder, ergo vanskelig å bli gravid og å opprettholde svangerskapet. Har 4 spontanaborter som vi kjenner til, de to siste de siste 3 mnd.... Hausken sier vi må ha prøverør for å ha kontroll på hvilke egg jeg blir gravid på, visst ikke vil vi oppleve dette gang på gang, altså bruke laaang tid på å oppnå graviditet, for så spontanabortere. På utredningen var jeg gravid, fikk medisin for å opprettholde svangerskapet, men det gikk allikevel ikke. Dette bekrefter jo teorien hans, med dårlige egg...

Var hos legen i dag for å bli henvist til prøverør ved Haukeland. Tenkte jo at vi kan stille oss i kø, og prøve et forsøk hos hausken i mellomtiden.

legen ringte haukeland for å spørre om ventetid osv, fikk til svar at prøverør ikke er aktuelt for oss for jeg blir jo gravid..... Og at man må ha 4 spontanaborter på 1 år for å få prøverør....

Gjett om jeg ble fortvilet, hallo, jeg klarer aldri i verden å oppnå 4 graviditeter på et år. har brukt over to år for å oppnå de to siste.... Jeg er bare så fortvilet.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140961569-rett-og-slett-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper inderlig at legen din fortalte dette til Hausken da han/hun ringte. Det kan jo virke for Hausken at "hun blir jo gravid, da er det ikke så farlig", men de vet kanskje ikke bakgrunnen.

Skjønner veldig godt at du blir fortvilet og fortviler med deg også. Håper bare Hausken blir gitt riktig informasjon av legen din og deg også selvfølgelig :)

Masse masse lykke til!

Her må du bare bite tenna sammen å kreve å få hjelp. Sånn kan man ikke behandle folk, stakkar deg! Kanskje lurt å gå til en spesialist/gynekolog og å dem til å sende en søknad. Klarer en 4 graviditeter i året har en jo nesten ikke et problem. Stå på og ikke gi deg!!

Dette skal du ikke finne deg i!! Få fastlegen til å rekvirere deg til en gynekolog, så får han/hun videre vurdere IVF - som helt sikkert blir konklusjonen bare de får fullstendig utredning.

Stå på krava og ikke finn deg i å bli behandla slik!

Det er faktisk ikke til å tro... På Haukeland sine sider står det at kravet for henvisning er at vi er utredet. Vi er utredet, og ikke nok med det så har Hausken funnet forkklaringen også. Legen minn fikk "lov" å henvise meg til poliklinikk kvinneklinikken, men de rett og slett "fnyste" av Hausken sin konklusjon med eggene mine.... Jeg er fortvilet jeg, skal jeg stå i kø, for enda en utredning, for så å stå i kø for prøverør. Slik legen min forstod det på samtalen var jeg ikke "kvalifisert" for prøverør, jeg har 4 spontanaborter bak meg, så jeg blir jo gravid....Legen min var ganske fortvilet sammen med meg... Jeg trodde virkelig at jeg nå hadde rettigheter på hjelp, 4 år med slit, når vi endelig lykkes så blir det spontanabort...

Må bli privat hjelp her altså, for dette er psykisk vanskelig...

Enig med alt over..

NÅ er tidspunktet for å kjempe...ikke gi opp! OK?

Ta kontakt med Hausken og få HAN til å snakke med Haukeland. Det er det dummeste jeg har hørt...Skal ikke du få hjelp? Selvfølgelig trenger du prøverør...

IKKE GI DEG!!!

Stor trøsteklem!

Annonse

Helt grusomt dette her, det er helt uaktuelt å prøve flere ganger på egen hånd....Vil jo så gjerne gå privat, men vi har jo ingen garantier å oppnå et varig svangerskap, så jeg tenkte jo å stå i "kø" nå jeg, slik at vi unngår å "sløse" bort mer tid. Hausken skal selvsagt få prøve seg, men vil jo ha en bacup plan i det offentlige, og med mine egg har vi jo ingen tid å miste....

For et slag i trynet, blir jo gravid....og 4 spontanaborte var jo liksom ingenting, hatt to på rappen nå, et par år siden de to andre...kommer til å gå to år før jeg "klarer" to spontanaborter til... Med flaks vil vi klare å oppnå 1 graviditet annen hvert år, men så kommer det an på egget da om det blir varig, til nå har vi jo bare dårlige erfaringer. Vi er så heldig å ha en gutt naturlig, så da blir vi ikke tatt seriøst på norsk sykehus en gang...

har du sjekket deg for aktuelle ting i fht SA?

- B12

- Muskelknuter, endometriose

- Vitaminmangler ellers?

- Skillevegg i livmoren?

- Væske i egglederne

Huff...synes dette var så leit...ikke gi deg kjære deg...få Husken på saken...

Tatt en haug med blodprøver hos fastlegen noen år tilbake, vært på utredning hos Volvat uten noe funn, Hausken sier jeg har lite eggutvalg i forhold til min alder og at problemet ligger der. Vurderer å ringe Haugesund Sykehus og høre sånn generelt om ventetid, og hvordan bli henvist osv. Men akkurat nå er jeg bare så fortvilet at jeg blir kraftløs. På Haukeland sine sider ang barnløshet og grunn for IVF står nettopp eggutvalg problematikken...

PÅ mandag ringer jeg Haukeland og spør om de har mottat henvisning, jeg ringer Haugesund sykehus og forhører meg. Samtidig venter journal kopi fra tidligere utredning i posten.

Uansett så starter jeg behandling hos Hausken ved neste mens, men tror jeg bare har råd til et forsøk...

Jeg har desverre hørt om før her på forumet at par har blitt avvist i det offentlige. Det var et par de trodde var veldig lite sannsynlig at skulle bli gravide, de hadde prøvd 3 forsøk privat og de hadde nesten ikke fått ut egg og eggene som de fikk ut hadde problemer med å bli befruktet. Det var da en tabbe av de rett og slett å ha forsøkt privat først - da resultatene her ble "brukt imot dem" på en måte. Men kan jeg spørre hvordan Hausken skal greie å finne de "rette" eggene av de du har igjen?? Jeg trodde ikke dette var mulig å se? Jeg trodde vel som Haukeland at spontanabort osv. er like sannsynlig med IVF? Jeg spør kun av egennytte, da jeg har mista 3 ganger selv da med IVF. Håper dette løser seg for dere ellers så er det jo muligheter privat heldig vis. Kanskje en annen offentlig klinikk vil behandle dere? Det er jo fritt sykehusvalg i Norge. Jeg har vært på Riksen i mange år og er veldig fornøyd med de.

Komplisert dette her, men slik jeg har forstått det så har jeg mindre eggutvalg enn normalt for min alder. Er 30 år. Men har jo selvsagt egg. Eggene er vi født med, og vi er født med mange egg. Hver mnd modnes det egg, men hvilket egg kroppen velger er tilfeldig. Mindre eggutvalg enn vanlig gir mindre "gode" egg å velge blandt, dvs modne nok, ergo bruker vi lang tid på å oppnå en graviditet, med god flaks kan vi oppnå en gang pr 2 år. Men man kan bli gravid selv om egget ikke er så modent som det bør være, men da vil hormonene bare følge halvhjertet med og egget går fort til grunne. Mine aborter skjer tidlig, ergo tyder det på hormonell svikt. Samt ultralydbilde som viste dette med eggene.

Ved prøverør blir mine "hormonfortyrrelser" nullstilt. Jeg får hormoner som vil forhåpentligvis modne egg, som kan settes inn. Egget er liksom hele grunnlaget for hvordan kroppen vil reagere på en graviditet.

Vi har en gutt på snart 6 år, men i forkant hadde jeg bukt p-pillen Diane i mange år. Den p-pillen er av en type som nullstiller den hormon prosessen i meg som hindrer modning av egg, ergo når jeg sluttet bått på dem tilbake i tid, ble jeg gravid første mnd, fordi at da lå det masse modne egg å ventet. Uansett hvilke kroppen da valgte, ville det være av god kvalitet.

Kan vel egentlig sies så enkelt som at noe hormonelt hos meg hindrer en god modning av egg, blir vanskelig for kroppen min å finne og slippe det gode egget? Ved er det ikke mine hormoner, men en stimulering.

Det er mulig at alt her ikke er helt riktig, men det er slik vi har forstått det. Grunnlaget for et vellyket svangerskap er et egg av god kvalitet, som vi vil oppnå med hormonstimulering forhåpentligvis!

Det er jo nettopp det med å gå privat først jeg er litt redd for i forhold til det offentlige. Men når det offentlige egentlig ikke ser grunn til å utrede meg en gang, så blir jeg litt fortvilet....

Å da skjønner jeg litt mere og også hvorfor mange blir satt på p-piller i forkant av forsøk. Har tenkt til å bruke p-piller ei stund nå selv etter vi er ferdige med ivf. Har kun 2 egg igjen på frys og så er det over og ut for oss... orker ikke mere da rett og slett, vi har brukt opp alt i det offentlige men velger da adopsjon i steden for privat klinikk.... Jeg tror vi følger hverandre etter jul, skulle dere ikke i gang i uke 1 el. 2? Jeg synes det er rart at de off. klinikkene ikke bruker p-pilleopplegget, tror det er bare de private som snakker om dette.

Ja det er derfor noen blir satt på p-piller, men det er ikke alle p-piller som har denne virkningen. På klinikk Hausken bruker de bla. Diane, akkurat den jeg brukte i alle år, før jeg ble gravid med gutten vår.

Jeg starter forsøk hos hausken ved neste mens, innsett blir vel i uke 2-3 tror jeg, spørs litt på mens etter SA.

Annonse

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Skjønner godt at du er fortvilet.

Jeg hadde også 3 SA over flere år bak meg når det ble sendt søknad til Ullevål. Her er det uforklarlig barnløs.

Jeg og vet jo at jeg kan bli gravid på egenhån, men det tar lang tid samt at jeg bare mistet.

Pga mye rot og kommunikasjonssvikt osv med Ullevål, valgte vi å kjøre et forsøk på Aleris (privat) mens vi ventet på Ullevål. Gikk ikke på første forsøk og ble også negatvit fryseforsøk.

Pga bivirkningene var jeg veldigi tvil om jeg orket flere forsøk, men vi bestemte oss for å ta 1 forsøk til på Aleris for vi følte oss så godt ivaretatt der...

Og vi lyktes. Jeg blødde fom rd 10 og det var veldig usikkert om det ville gå bra, men jenta vår er et bevis på at det faktisk kunne gå :)

Jeg hadde bestemt meg for at jeg ALDRI skulle gjennom dette en gang til, dersom vi ikke klarte å bli gravide på egenhånd innen snuppa var blirr 1+5 år skulle vi heller adoptere.

MEN så en dag bare bestemte jeg meg for at jeg ønsket å prøve søskenforsøk.

Vi søkte da på Ullevål og fikk beskjed om å ringe inn mens etter sommerstegningen. Og tror du sanneligen ikke at vi lyktes på første forsøk. Så nå ser det ut til at jenta vår skal bli storesøster til sommeren hvis alt går bra.

Håper dette kan gi deg litt håp. Selv om det offentlige ikke er så veldig velvillig så er faktisk håp dersom dere har råd til å gå privat.

Ønsker dere masse lykke til og stå på!

Hmmm litt av en historie...

Prøv Hausken og se hva han sier og han til å hjelpe deg i det offentlige...høres veldig rart ut det der. Kanksje kan du gå på p-piller igjen? Jeg bruker p-ring denne gangen som nedregulering...snillere enn spray.

Lykke til...spennende å høre hvordan dette går...vanskelig å gi gode råd...

Jeg stoler på Hausken, skal som sagt ha et forsøk hos ham, venter på mens.

Er bare fortvilet over tonen Haukeland hadde til legen min i dag, om at jeg ikke trenger prøverør....Livet er tøft, hadde ikke trodd at jeg måtte kjempe for å få prøverør loksom etter 4 år uten barn.

Får heller la Hausken hjelpe inn i det offentlige om forsøket hans blir mislykket.

Legen min sendte bare en henvisning. Hadde vært gjennom utredning for barnløsheten. Samt at jeg på det tidspunktet hadde fått tatt noen prøver pga habituell abort.

Men jeg måtte vente til det hadde gått 1 år fra siste SA før jeg kunne begynne prosessen. Men når jeg tok kontakt med de viste det seg at det bla manglet noen blodprøver osv.....

Følte meg mere som en person på Aleris da enn på Ullevål.

Men det var helt greit å ta søskenforsøket på Ullevål nå.

Et år etter siste SA... Merkelig system detter her, eller merkelig manglende system. Noen får kommer til etter 1 år med prøving, andre MÅ gjennom gjentatte aborter og flere år med prøving uten at det fører noen sted. Føler oss nesten litt uheldig som har opplevd to SA på rappen nå, blir brukt mot oss etter mange år med prøving.. Dette orker ikke vi. Gutten vår blir snart 6, skal det være noe poeng med søsken må det skje snart!

Har solgt fondet vårt nå, satser alle kortene våre på Hausken, så får henvisningen som kanskje ikke blir noe av i det offentlige bare gå sin gang....

Uff, ja det er veldig merkelig. Og så er det jo faktisk de som ikke trenger å vente så lenge også pga de får feks påvist ikke el ol... Har også hørt om de som har løyet til legen sin og sagt at de har prøvd i over 1 år, og så har de bare prøvd i 6 mnd. Har hørt om 2 tilfeller av det faktisk :(

Nei systemet er ikke vanntett desverre :(

Har også vennepar som løy om det.... hadde bare prøvd 8 mnd. Men så var hun gravid gitt når de kom til utredning på Ullevål. Synes det er sjofelt gjort faktisk å lyve for å presse seg fram i køen. Men hvis de tror det er en "fribillett" til å bli gravid og at det er noe kult å gå på hormoner i steden for å prøve litt til naturilg så lykke til.... Vi prøvde litt over ett år, kom så til utredning med en gang på Riksen - fikk påvist lite med svømmere hos mannen og så gikk det radig derifra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...