Gå til innhold

Freken, Husmus, Ella og Lykkers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det lite dyrelyder. Han tror lam er lampe og peker på den hver gang. Jaja.

Jeg tror vi skal shoppe litt bøker i morgen, jeg synes det er så dårlig utvalg, men han liker vel egentlig alt.

Noen nye leker og klær står for tur og, han vokser jo som et uvær.

Lørdag er det barnefri så da skal vi lete etter forurensning i Drøbaksfjæra. Don´t ask og søndag er det kino. Yippi.

At dere har råd til ha en hjemme da, men det er jo kjempefint! Det er vel egentlig samme ståa her så. Det gjør organisering av barn MYE enklere.

Skrevet

Imponerende hektisk dibbing må jeg si.

Well, mann og sønn er hos svigers og mamma skal rocke med venninnene sine. Dvs de som ikke skal på julebord...som er en del. To gravide. Så da får vi bare håpe resten er i festhumør. Freken, du bør virkelig bli ferdig med jobb-oppgavene i tide. Kan ikke ha tomme stoler. Vel, middag og sjokoladefondant står klar for ovn på benken, og jeg begynner å få lyst på vin. Litt fest-mage, og nå skal jeg opp å pynte meg. Og jeg kan drikke så mye jeg vil og være oppe så lenge jeg vil, for i morgen er jeg alene hjemme til langt utpå dag. For å kompensere har jeg tatt meg fri mandag.

Skål!

Skrevet

Da var vi vel hjemme etter en fortreffelig langhelg på hytta; litt dårlig vær men ellers fin-fint! Var litt snø der oppe allerede, så flisa fikk kjøre akebrett for første gang- GØY! Hun simpelthen elsket det, og vi snakker ikke pinglete baby-akebrett heller; her snakker vi skikkelig Stiga Snowracer med ordentlig ratt og bremser. Hun var flink til å holde balansen selv, så trengte faktisk ikke støtte henne heller. Så søt der hun satt, dypt konsentrert og andektig og lagde brumme-lyder ("snø-brrruuda").

Fikk badet i poolen hver dag også, nå er den skrudd opp til 39 grader og det er deeeeilig og varmt mens snøen daler ned rundt. Ikke så verst å bade i nymåneskinn og stjerneklar himmel heller, med bestemor og bestefar som barnevakt inne.

Eneste som ødela helgen litt var flisas natte-tull; hun våknet på kvelden og holdt det gående en time eller to før hun sovnet igjen. Irriterende, men hun sikler som en foss, har knallrøde kinn og gnager på smokken- så liten tvil om hva som forstyrrer søvnen. Vi snakker sikkel i slike dimensjoner at madrassen ble søkkvåt liksom- kjipe greier. Synes det er rart at noen barn nesten ikke reagerer på tenner i det hele tatt, mens flisa tydeligvis reagerer masse..

Ang barnehage, så har vi takket nei til fulltidsplass og står nå på venteliste til deltidsplass. Hadde vært tullete å takke ja til 100 % plass og bare bruke den to- tre dager i uka, miste hele kontantstøtta og bare tjene småpenger på jobben. Har jo i utgangspunktet ikke lyst til at hun skal i barnehage før tidligst ved 1,5 år, og det er jo ikke før i april, så like greit at det ble som det ble egentlig. Skal prøve å få jobba en dag eller to i uka likevel, mulig at mr J kan begynne seint på jobb et par dager og at vi får det til å gå opp hvis jeg jobber tidlig den dagen.

Å lete etter forurensning i fjæresteinen hørtes forresten kjent ut- jeg har vært på tokt med Trygve Braarud (båten altså) og hentet opp meterlange sedimentkjerneprøver fra indre Oslofjords dyp og analysert dem til det kjedsommelige på laben etterpå. Mye dritt ja, kanskje like greit at man ikke vet så mye om slikt når man bader fra bryggen en varm sommerdag høhø.

Skrevet

Daker lille tjukkebolla mi. Når de kom hjem i dag ettermiddag var han tydeligvis ikke form. Hang på armen min og var veldig utilpass. Ville ikke spise. Prøvde med litt grøt som kvelds, og da kastet han opp! Det har han aldri gjort før, og det var rett og slett ganske ekkelt å se på. Var ikke mye, og har ikke kommet mer. Men han måtte i seng en stund før tiden. Hadde ikke feber, men gummene ned er vannvittig hovne, mens kinnet er knallrødt og stort. Så det er vel jekselene nede som skal ut da kanskje? Kanskje han kastet opp fordi det var så ekkelt og vondt å ha mat i munnen at han bare brakk seg? For melka har han beholdt.

Her er det flom. Noen nede i sentrum holder på å miste huset sitt uti elva, evakuering og greier. Jeg måtte bedrive omkjøringer på vi hjem fra jobb på fredag, men jeg tror det har roet seg nå. Greit at det kommer på en gang, så får vi satse på noen dager med opphold.

Men artig samling i går. Tømte fem flasker vin, og vi var bare tre som drakk? Freken kom seg ikke ut av huset før klokka tre, og da var vi trøtte begge to tror jeg:)

Skrevet

Her var det spying i går og. Ordentlig Exorcistspying. Stod som prosjektil ut. Stakkar. Ingen annen grunn annet enn for mye slim og ekkelt og svelge.

Jeg lurer på om det er noe sant i det at de blir dårlige når de får tenner, så langt har jeg erfart, ja, men det er kanskje vanskelig å si hva som kom først..?

Jeg kunne godt tenke meg en ordentlig rødvinskveld her jeg og, men det får jeg vel vente med til i sommer. Sukk. Jeg var ute på fredag for å ta en "øl" etter jobben, og det ikke helt det samme og sitte der uten en øl nei.

Ellers, kino og vennebesøk hele helgen, greit nok, men MÅ jeg på jobb i morgen? Jeg må visst det.

Jeg burde ta fri på Ella sin bursdag jeg og.

Er det ikke vanskeligere å få deltidsplass? Det kan vel hende dere da må vente enda lengre? Men det er kanskje greit? Vi sa også nei, men krysset av for å fortsatt stå på venteliste for førstepri. Får vi den, tar vi den, men siden det er den mest populære barnehagen i hele bydelen har jeg inntrykk av så spørs det vel når vi får plass der.

Mon tro hvordan det blir til høsten, hvis vi skal til Canada i 4 mnd så er det kanskje ikke mulig å holde på en plass så lenge? Kanskje det ikke er noe vits å søke igjen før Jan 2011?

Jeg tenkte han kunne gå i barnehage der borte i fire mnd, sikkert ingen dum ide.

Noen som kjenner en billig elektriker?

Skrevet

Gir dere forresten fortsatt grøt morgen og kvelds?

Og hvor er Freken? Er hun blitt for kul igjen?

Skrevet

Deltidsplass er vanskeligere å få ja, men som sagt vil jeg jo egentlig ha henne hjemme litt lenger så foreløpig null stress. Hvis vi skulle hatt henne i bhg, hadde jeg ikke villet ha mer enn 40 % plass, og det er jo egentlig litt lite i forhold til at de skal finne seg til rette i barnegruppa, rutiner osv. SÅ da blir vi hjemme istedet. Kan jo bli litt ensformig i lengden såklart, men tenker at det er verdt det, også får vi bare være flinke til å gå i åpen bhg, besøk, turer osv. Fortsetter hun å sove til 10-11 blir jo dagene forholdsvis korte også da;)

Du kan nok søke om permisjon fra bhg i 4 mnd husmus, eller er det en slags tidsbegrensning kanskje? Sannelig ikke sikker, men vet at man kan få innvilget permisjon ved spesielle tilfeller ihvertfall, som f.eks utenlandsopphold.

Når det gjelder grøt, så er det grøt morgen og kveld fortsatt ja, selvom flisa er drittlei alt som heter mat for tida. Når det gjelder rødvin, så er jeg en storforbruker for tida, slettes ikke lei jeg hehe- som jeg sier til mr J så drikker jeg meg opp nå og forbereder meg til 1 år i vin-sølibat om ikke så lenge, med god samvittighet. Hørtes jeg litt alkis ut nå? Er ikke det altså.

Ang bilseter- har dere gått over til bilstol nr 2? Det har nemlig ikke vi, men virker som at "alle andre" har gjort det for leeenge siden..vårt passer utmerket enda; flisa har god plass i lengden, og setet holder jo til 13 kg- langt unna flisas matchvekt. Har forresten Britax Rømer babysafe, mulig setene er forskjellig i størrelse?

Skrevet

Æsj, har dere kommet inn hit..... Var godt å slippe forpestinga deres når jeg hoppa over hit...

Skrevet

Vi byttet til nr to for ikke mange ukene siden. Tjukken er over elleve kilo, men syns han passet fint i lengden. Men det var til jeg så at selene begynte under skuldrene hans, og det skal de visst for all del ikke gjøre. Da kan de brekke både det ene og det andre under en kollisjon, samt skli ut av selen. Litt dumt, for izi combi setet er mye rettere og uvant. Men virker som om han liker å sitte i det.

Freken jobber overtid. Og de dagene hun ikke jobber overtid så har hun en pc som ikke liker dib. Eller noe sånt. Det kan jeg jo forsåvidt forstå.

Grøt morgen og kveld ja. Skiver er jo poppis, men de blir strengt tatt ikke spist. Formen er bedre i dag, men tror forstatt tennene plager ham.

Snart juuuul. Fikk en sånn stjerne i "papp" på lampefot av min kjære til bursdagen, som jeg har ønsket meg. Ikke fan av tradisjonelle julesterjerner, og den jeg har i gull er møkkastygg. Denne var i hvit og sølv og passer utmerket i spisestuen min. Og så slipper jeg å ha noe hengende i vinduet. Grøss.

Skrevet

Du festlige anonyme. Gøy at du ikke liker oss. Men hva i alle dager skal du inn å lese for da? Er det ikke bedre at vi holder oss til en og samme tråd, i stedet for å dukke opp i tide og utide i alle andre tråder?

Skrevet

Du anonym der oppe- helt greit at du ikke liker trynet vårt, men hva med å IKKE lese tråden vår da, og i såfall være kvinne nok til å signere med nick hvis du har noe å utsette på oss??

Kan Tjukken seriøst sitte og lese bøker i timesvis? Her er bok også stas, men maks fem minutter liksom, da må man ut og farte litt igjen. Må bare flire litt av flisa nå, der hun løper fram og tilbake på stuegulvet med hendene bak på ryggen som en annen gal general. Øver på å løpe fram og tilbake og snu i hver ende, fram og tilbake fram og tilbake. Festlig syn.

I natt sov flisa gjennom hele natta igjen, for første gang på flere uker. Sov helt til 10- digg! Første dagen hjemme i perm igjen har vært veldig fin, tross regn og ruskevær- vi koste oss med lang frokost og har vært på tur med manducaen til butikken og juleloftet.

Fikk forresten tilbud om bhg-plass på Torshov idag også- det hadde jeg IKKE forventet for å si det sånn, men takket jo selvsagt nei og sa ifra at vi har flyttet. Tror ikke jeg kommer til å angre på valget mitt om å være hjemme litt ekstra, dagen idag var ihvertfall en fin start på hjemmemamma-tilværelsen=)

Flisa kaller forresten telefonen for "mamma" for tiden, siden vi har snakket så mye på telefonen sammen da jeg jobbet. Prøver nå å forklare at mamma ikke bor inni telefonen lenger, og at det nå er pappa som er på jobb, så vi får se hvor lang tid det tar før hun skjønner poenget.

Vi har også en sånn papp-julestjerne på lampefot, helt OK den, men ønsker meg en skikkelig stjerne til å henge i vindu også. Ikke i gull riktignok, men kanskje i sølv- finnes det mon tro? Kjøpte også en fin-fin adventsstake i hvitt slitt metall her om dagen, med fine "krystaller" hengende ned. Verri nais, men litt vanskelig å forklare. Gleder meg til JUL nå ja!!

Skrevet

Jeg tror jeg må ned i kjellern og hente pappstjernen min fra Kvist som skal henge i vinduet. Kjøpte to svære lysestaker til å ha i stuevinduet i dag og. Kid glimter til en sjelden gang.

Til helgen skal de tenne juletreeet på plenen her med gløgg og pepperkakeservering. Digger at vi flyttet hit.

Her er forøvrig alt en telefon, alt fra hans egen hånd til eple, til fjernkontroll. Sier du hallo til han så farer hånden opp til øret med en gang.

opø008uo

Hilsen Prompen.

Skrevet

Kanskje vi skal ha avstemning her inne om vi skal fortsette tråden her eller flytte til facebook. Hoho. Det kunne jo blitt artig på et anonymt forum.

Halleluja. Har vært hos legevakten og skaffen smertestillende til min mann. Han har dritvondt i halsen og virker febersyk. Hva sier dere til svineinfluensa på topp av operasjon og smerter? Jeg gruer meg til dagene som følger, og håper vi kan dra på riksen på torsdag.

Skrevet

Jeg er lettere paranoid nå, her eller der? Begge?

Hvorfor skal dere på Riksen?

Skrevet

Samma for meg, dere får bestemme- jeg blir gjerne værende her og kan også Fjesboke! Og ja, hvorfor skal dere på riksen? Skal du føde?

Idag har vi vært på trilletur til golfbanen av alle ting, jeg prøver å bli litt bedre kjent her i nærmiljøet og da er det jo bare å traske i vei og prøve å ikke gå seg vill. Går visstnok en fin lysløype forbi der, så den må jeg prøve å finne imorgen kanskje.

Ellers så er flisa over gjennomsnittet glad i å bade for tida, så HVER eneste gang vi er på badet for å skifte bleie så løper hun bort til badekaret og sier "bade, bade" og blir dødelig fornærmet når jeg gang på gang må si nei, ikke nå. Hun er også over gjennomsnittet glad i lekehunden sin, sånn på batteri som bjeffer og går rundt- hun viser en nærmest moderlig omsorg for den, koser med den og tar den med seg rundt omkring, opp på fanget osv. Er den riktig så heldig, får den seg en tur på lekebilen hennes, og det er en æresbevisning av de sjeldne.

Sover Tjukken godt på tross av tennene da? Isåfall blir jeg mektig imponert, for her kløs det over en lav sko om natten, tygges på smokken osv. Er bare to nye tenner på vei her da; en jeksel og en hjørnetann, mulig det er flere, men hun nekter jo plent å åpne munnen og hyler som en stukket gris hvis jeg forsøker å sjekke gommene.

Skrevet

Under pencillin og hostesaft sagaen lærte vi fort at selvom de hyler betyr ikke det at de får det som de vil.

Jeg er imponert over at hun sier bade, jeg tror Prompen kan noen ord og, men han sier de bare en gang og så er det slutt, så jeg blir litt usikker på om jeg har hørt de eller ikke. Men han fortstår sitt, opp, skru på tv, skru av, skru på lyset, vann osv.

Det kommer vel, det og gåingen når han er nærmere to...

En annen ting, spiste dere salami da dere var gravide?

Jeg slukte akkurat to brødskiver med det, men nå har jeg dårlig samvittighet og vurderer et anfall av bulimi....

Skrevet

Går nok så bra skal du se, men jeg skal innrømme at hysteriske meg ikke spiste en eneste skive ved forrige svangerskap. Har tenkt å gjøre det neste gang, etter en liten tur i frysern først- for det skulle vel ta knekken på det meste fysjom?

Hun sier jo ikke "bade" klokkerent liksom, mer "baae, baae", men det er jo liten tvil om hva hun vil fram til der hun står og hopper langs badekar-kanten. Prompen er teknisk av seg allerede ser jeg, skru av og på, som seg hør og bør for en riktig guttepromp;) Guttejenta flisa glimter til og leker fin dame fra tid til annen, spesielt når hun pynter seg med en av mine singleter rundt halsen og spankulerer rundt med en "veske" pyntelig plassert i den ene hånda (veska er en liten gave-pappeske med to snorer øverst). Et aldeles nydelig syn ja:D

Du må forresten komme på besøk her snart da, hva med til helga, for du jobber hver dag eller?

Skrevet

Spiser ekstremt lite salami...syns det smaker fett? Feit mat er digg, men er ikke glad i spekk-smak og synet av hvite prikker. Gi meg en god chorizo, så er jeg med. Sikkert like mye fett i den, men den smaker såpass mye sterkere at jeg ikke kjenner spekk-smaken. Men once in a blue moon går det greit, og jeg spiste faktisk både salami, spekeskinke og blåmuggost meget unntaksvis i graviditeten. Krabbeskjell også. Trodde det var lov.

Vi skal til Riksen på ettårskontroll. Pga hemofilien altså. Fly opp i morgen ettermiddag og ned igjen torsdag.

Og imorgen skal jeg gå å ta en lenge etterlengt celleprøve. Gud som jeg gleder meg.

Skrevet

Ja, søndag passer veldig bra hvis det passer Fruen?

Jeg skulle ønske jeg aldri hadde oppdaget matportalen, men men. Jeg tror det blir litt mer slingring i dette svangerskapet enn forrige, da holdt jeg meg unna alt. Selvom jeg ikke helt kommer over å ha spist salat i Malaysia i to mnd, hehe.

Åh, nå må jeg legge meg.

Skrevet

Søndag passer utmerket, når skal vi si? Vi er ledige hele dagen, flisa sover mellom kl 14 og 15, når sover prompemann?

Idag har vært en deilig, slapp dag her hjemme- vi sov til 10, slappet av litt i senga før vi tok et aldri så lite morgenbad i badekaret før frokost nærmere 12. Eller burde jeg kalle det brønsj kanskje? hehhee;)

Lille klarinett var også på besøk her idag, hun er nesten 3 mnd yngre enn flisa, men merker ikke noe særlig til aldersforskjellen faktisk, siden de begge går, og babler som en foss om hverandre.

Ellers lite nytt, vi må få sendt inn skjema for kontantstøtte snart, hun er jo tross alt snart 14 mnd om ikke så altfor lenge. Tenk det, som tiden flyr. Her er det forresten lite dyrelyder ute og går, men EN lyd kan hun og det er kaninen sin av alle ting- er så festlig når hun liksom sniffer og puster fort-fort hver gang hun ser kosekaninen i senga.

Skrevet

Tja, Prompen sover fortsatt to ganger om dagen, så det er vel litt ymse egentlig, vanligvis pleier han å sove fra ca 09.30, men det er litt opp og ned. Jeg foreslår at jeg kommer etter det. Altså sånn i 12 tiden? Eller før kanskje?

Skrevet

Alt etter 11 passer igrunnen bra her, så 12-tida går bra=) Vi har forresten ikke fått vaskemaskina vår ENDA, så nå har vi bare kansellert hele greia. Makan til crap service- aldri aldri bestill noe fra Deal altså!! Var heldige og så at en tilsvarende maskin er på tilbud på Lefdal nå, til faktisk litt lavere pris, så da skal vi kjøre og hente den imorgen istedet. Guuud- over en mnd uten vaskemaskin begynner å sette sine spor nede i vaskekjellern ja!!

Skrevet

Bare pass på at dere har ordentlig garanti osv, det er ingenting mer skummelt enn å kjøpe ting fra Lefdal.

Da satser vi på 12. Jeg må få tog og veibeskrivelse av deg.

Her i huset virker det som en renovering kan bli ekstremt kostbart. Irriterende, jeg hadde håpet å få gjort det i februar, men vi får se...

Skrevet

Lefdal er da underlagt akkurat samme lov som resten av Norges butikker, og fem års garanti på hvitevarer har ikke noe med butikken å gjøre. De er vel forresten eid av Elkjøp.

I dag fikk vi vaksine alle mann. Tjukken skulle egentlig hatt i går, men da var vi jo på riksen. Så vi fikk komme i dag. Slapp massevaksinering og kaos. Tjukken måtte få den subkutant og likte det ikke. Vi foreldrene fikk spørsmål om vi også ville ha. De hadde en del vaksiner de ville bli kvitt før det kom ny forsyning på mandag. Og det ville. Kjente knapt hverken nål eller vaksine, nesten litt skuffende. Venter på bivirkninger i kveld, men kanskje vi slipper unna.

Barnefaren ahr fått infeksjon i operasjonssåret sitt, og vi var på legevakten i går. Han er stor som en fotball på ene siden av hodet, og begynte å bli rød nedover brystet. CRP'en stod i taket og penicilinkur ble utskrevet. Smertestillende konstant og jeg håper det går over. Har vært hjemme fra jobb i en hel uke, og begynner å bli litt bekymret for om jeg skal få gjort all jobb unna til jul.

Turen til Oslo var forresten totalt bortkastet. Og reisen selvfølgelig slitsom og stressende, til tross for et relativt eksemplarisk barn. Natt til torsdag sov jeg sikkert to timer. En mann som stønnet ved siden av, og et barn på andre siden som våknet i ett sett. Så nå er jeg klar for helg og litt soving!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...