Gå til innhold

Freken, Husmus, Ella og Lykkers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt dilemma er at jeg faktisk synes det er dyrt med bhg. Og spesielt når vi har muligheten til å ha han hjemme. Sosialisering kommer først som punkt nr 3. Så jeg vet ikke helt dessverre. Etter hva jeg har skjønt kan jeg si nei takk fordi jeg venter på første ønske mitt, og håpe at det tar litt tid. Den barnehagen han har fått plass i synes jeg virker litt klein men jeg har jo bare sett bilder.

Jeg er enig i at en dag kanskje er litt lite, men den kunne vi jo ha delt opp i to eventuelt. Nei pokker ta.

Nå har jeg vasket og gnikket hele leiligheten og nå lukter det eple og kanel her, litt diggere enn bæsjebleier.

Jeg finner stadig inkassoregninger til de som vi kjøpte leiligheten av under badekaret. Festlig.

Skrevet

Ella - det er snakk om julenisse og juletre og lage kort og grøt og sånn. Høres kjekt ut.

Skrevet

Kjøpt fin julekjole til filippa på MeMini i dag - lys grå strikket, med tyll over skjørtet. Veldig søt. Hadde vært så kjekt om hun hadde noe hår å sette klermmer i eller noe...

Ellers har det vært en møkka dag. Brukt 1200 kr på en klipp og farge som ikke vises, og da jeg fant tre dritkule (i min litt sære målestokk) kjoler på FRETEX virket plutselig hverken bankterminal i butikke eller minibankene. SÅ der var jeg 1 time hjemmefra på bytur i pøsregn - og med null penger tilgjengelig. Ble ikke bedre humør av å kjøre hjem i mørke, masse trafikk, regn og dårlig vegmerking - jeg har bare helt forferdelig dårlig mørkesyn.

Men fikk møtt min venninnes lille datter Malena i dag, og DET var et høydepunkt! Herre gud så små de er i starten!!! Og i morgen kommer tvillingtantebarna mine på besøk!

Skrevet

Sein levering eller tidlig henting pleier ikke å være noe problem når barna er så små som våre er nå, i og med at samleken/ rolleleken ikke starter før nærmere 2 års alder som regel. Snakket med en bhg-leder om dette med innkjøring i forh til deltidsplass for litt siden, og han anbefalte at barnet burde være der hver dag i starten, ihvertfall for en tre ukers tid eller så, for å komme inn i rutiner og slikt. Korte dager var helt i orden da. Men nå er jo ikke dette så aktuelt lenger, siden deltidsplass er tilnærmet umulig å oppdrive, de vil jo selvsagt heller ha fullt betalende fulltidsbarn der enn sånne ulønnsomme deltidsvarianter...sukk stønn- IRRITERENDE!!

Glemte jeg forresten å fortelle at jeg var hos tannlegen igår- med NULL hull??!! Blei en smule overrasket kan du si, for tannhygienen har vært på et lavmål det siste året, masse snop og bare en puss om dagen, null tanntråd. Jaja, har vel arvet mutterns sterke jerntenner hehe!

Var ute og spiste igår også, med flisa på slep, på RiceBowl inne i byen etter jobb. Flisa har jo mark i ræva, så det er ikke akkurat avslappende å ha henne med på slikt, men det var da koselig og ikke minst DIGG med litt thaimat igjen=) Og imorgen skal fattern sitte barnevakt, så da blir det en tur på kino- bare jeg og mr J- første gang på over 1 år; GLEDER meg!! Riktignok ettermiddags-kino, men dog! Skal bli stas!

Skrevet

...og forresten Freken, ang urolig søvn på kvelden, så ble løsningen på det problemet her i heimen å kutte på dagsøvnen...Nå sover hun bare en halvtime- time på dagen, men desto lengre og tyngre på kvelden/ natta. Våkner fortsatt i 10-tida på morran, måtte det vare leeeenge hehe!! =)

Skrevet

Nei, jeg tror nok det blir et takk, men nei takk til den plassen. Jeg regner da for guds skyld med at vi ikke kommer bakerst i køen av den grunn. Vurderer å sette kryss ved ønsker å fortsette å stå på venteliste for første ønske, men, er litt usikker på hvor praktisk det er. Første ønske ligger rett over veien så jeg ville vært mer tilbøyelig til å si ja til den.

Jeg tenker også at de leker jo side om side når de er i denne alderen og ikke med hverandre, DA det er sagt hadde vi venninnebesøk her i dag og hennes 2.5 åring leker veldig bra med Prompen som elsker å leke med han. Så er det bare jevnaldrene de ikke klarer å leke med?

I andre nyheter, så spøker det i leiligheten her. Jeg tar ofte Prompen i å stirre på "noe" når han sitter og spiser, helt tydelig at det er noe han ser på, uten at det er noe der. I kveld skrudde jeg tilfeldigvis på babycallen, vi har jo videomonitor og jeg så helt klart en skygge bevege seg utenfor sengen til Prompen.

Men selvsagt innbiller jeg meg alt sammen.... Selvsagt....

Neste helg skal forresten Prompen overnatte fra lør til søn hos bestefar, DET grugleder jeg meg til!

Skrevet

Mild forkjølelse på gang her. Litt nysing og tett i det ene nesbordet. Men det får jeg tåle. Tjukken har vært snørrete en ukes tid, men ellers i ypperlig form.

Når tjukken kommer sent i barnehagen (den åpne) og mange barn allerede er der, så liker han seg ikke så godt. Han liker best å komme tidlig og være der når de andre kommer. Så sånn er det.

I går var jeg og søsteren ute på byen. Koste oss og ble spandert shots og øl på av gamle kjente. Var ikke i seng før fire og ble litt brisen. Huffameg. Tidlig opp for å forberede ettårsdagsbursdagsfest for 17 stk. Kaker, boller og smurte rundtstykker. Kakao. Streeeees. Var akkurat komme i kjole og sminke da gjestene veltet inn. Men det var så kooooselig. Tjukken i godt humør og masse fine gaver. Nye leker og klær nok for ett langt år.

Tjukken er veldig glad i bløtkake. Krem er nammenammenam, og han spiser gjerne både et og to stykker. Rød julebrus er også greit. Han lever altså opp til navnet sitt. Jeg kan ikke lenger drikke pepsi max når han er våken. Nedtur. Jeg er jo avhengig. Nå er jeg kvalm. For dagens diett har bestått av kaker og kaker. Kvalm og svimmel. Bra jeg har fri i morgen.

Joda, vi blir med på neste søndag, jeg eeeelsker jul.

Jeg hadde forresten også null hull etter tre år med tannlegefri. Utrolig. Tenner av stål.

Skrevet

Dette har vært en bra helg! Lørdagen gikk rolig for seg, med sein frokost og storhandling på rema, mens igår hadde vi barnevakt i fire timer og fikk vært en tur på kino igjen, for første gang på over 1 år! Veldig morsom film, og veldig koselig å spise middag sammen på restaurant etterpå, uten flisa hoppende i stolen vedsiden av. Flisa digger jo bestefar, så hun hadde det også som plommen i egget tror jeg- og klamret seg fast i beina hans da han skulle gå.

Kinoen er i Ski (8 saler!!), og jeg må si at det stedet der har virkelig kommet seg med åra- jeg DIGGER Ski rett og slett hehe. Ikke pga utseende/ arkitektur akkurat, men innhold. Ski Storsenter er jo svæært, og i tillegg er det overraskende mange forskjellige butikker osv rundt i gågata. Alt på ett sted, og slikt liker vi- 10 min med bilen. Tror nok det blir lite Oslo-shopping på oss fremover gitt, nå blire Ski for alle penga:D

Skrevet

Hvilken film så dere?

Neste lørdag er det enten 2012 eller Paranormal Activity som står på plakaten her i huset.

Forøvrig har jeg bestilt luksushotell i London i romjulen. Jeg tror vi absolutt trenger en ferie sammen uten barn, og da er svigermor her og jeg har ingen problemer med å la han være med henne. Jeg tør ikke glede meg enda, for jeg orker ikke å overføre penger til flybilletter helt enda, litt angst for pengeforbruket for tiden.

Ellers, (siden dere er interesserte :D), så har vi fått GO fra Styret om å legge rørene om vaskekjelleren til renoprosjektet vårt, så da gjenstår det egentlig og bare samle inn tilbud. Gudene vet hvor dyrt dette her blir, men jeg tror det er en riktig investering, vi må bare ha råd til det liksom.

Jeg har blitt stor fan av små sentrum, a la Ski, Sandvika er et annet veldig bra et, men der har man jo sjelden grunn til å dra.

Grattis med Tjukkens ettårsdag forresten.

Noen av deres som har lært å drikke fra sugerør enda? Jeg prøver for harde livet, men det går ikke rett vei gitt. Ei heller husker vi hvordan vi skal drikke fra tutekoppen.

Jaja.

Skrevet

Hva?? Lar dere ungene drikke brus??? Jeg er skikkelig gneten og gørr mamma, føler meg vill og gal når snupp får smake på sjokoladepudding m vaniljesaus. I dag har hun spist komler, pølse og kålrotstappe til middag, hun insisterer på å spise selv til tross for mye gørr og graps. Jeg blir litt stressa over at jeg ikkehar oversikt på hva hun får i seg når hun eter vanlig middag, men lever godt med det.

I natt sov hun hele natta i egen seng til 7! Gode gud - det er første gang siden jeg begynte på jobb at jeg har fått dusje og sminke meg uten at hun driver og tømmer stellekommoden. Måtte det vare. Hun er veldig enkel for tida. Måtte det også vare.

Barnefaren er syk. Eller "syk". Jeg tror han feiker. Og selv har jeg vondt i et øre kjenner jeg.

Skrevet

Jeg er ekstremt ikke-streng. Helt motsatt av hva jeg trodde. Jeg har sett mangt et foreldrepar med barn og himlet med øynene. Hvor vanskelig er det å være konsekvent liksom? Ganske vanskelig. Brus er fantastisk godt, og den hemmeligheten er nå røpt. Men det er jo en helgeting, og jeg tror ikke tjukken skal få drikke noe brus foreløpig bortsett fra på merkedager a la jul og bursdager. Til han begynner å mase.

De spytter ikke ut noe disse barna deres når de spiser brød og middag selv? Havner en del på gulvet? Jeg tror nemlig ikke han får i seg en dritt, det må i så fall være i form av celler.

Fyttigriiiisen jeg er trøtt. Ikke fikk jeg sove på bussen heller. Kålsvart natt ute og det pøsregner. Og så har jeg vondt under det ene øyet, i tillegg til at nesa er tett. Burde ikke jeg vært i senga mi?

I går greide jeg ikke legge tjukken. Ville ikke jeg skulle gå ut av rommet. Var rolig og trøtt, men løftet hodet i det sekundet jeg steg over terskelen. Så pappaen måtte ta over etter en halvtime. Nedtur.

Skrevet

Han har aldri fått brus, mer fordi vi aldri drikker brus selv, men Farris har han smakt. Og likte det.

Vi må vel begynne med ordentlig mat snart, men merker det er utrolig vanskelig all den tid jeg ikke er hjemme når han skal spise middag. Det er ikke snakk om at faren hans gidder å lage ordentlig mat til han.

Når det kommer til baguette er det ikke en brødsmule som går utenfor, alt annet går vel mer på gulvet enn i munnen.

Skrevet

Jøss, er dere her nå? Holder samme tråden ennå også, imponerende!;) Husker dere var på 0-1 år, da jeg nærmet meg slutten..

Skrevet

Christina- ja, vi holder koken enda vi vettu (jeg husker deg også fra småtroll 0-1, dvs det gamle nicket ditt=) Gravid igjen, grattis så mye!

Husmus- vi stikker en tur til fjells imorgen, og skal være på hytta hele helga. Men finner gjerne på noe etter det; da skal jeg jo være hjemme med flisa hver dag frem til jul. Tenk det, ferdig med jobbinga for denne gang, synes de 7 ukene på jobb har gått skummelt fort. Gleder meg til rolige førjulsdager hjemme m lille flis, da skal vi på juleshopping, bake pepperkaker og høre masse julemusikk. Og ikke minst- sove leeenge hver dag, og slippe mas og vekkerklokkestress! Akk ja- kjenner det krible i julefingrene mine allerede:D

Flisa er en hund etter boller, selv om hun bare har fått smake det et par -tre ganger. Bare hun skimter en bolle eller noe annet godis, er hun SÅ kjapt frempå og skal sikre seg en liten godbit hun også. Smatter fornøyd og ser bedende opp på oss for mer, ikke mye ulikt en sulten hund ved middagsbordet. Hadde hun hatt hale, hadde hun garantert logret hehe.

Har ikke prøvd så voldsomt mye forskjellig voksenmiddag til henne enda- mors hjemmelaga kjøttboller var IKKE stas, mens kokt broccoli og blomkål er nam, ris er litt så som så. Pastaskruer er stor favoritt, og tror nok også at fisk vil falle i smak (har bare smakt små biter foreløpig). Blir som regel mye gris, og ikke de voldsomme mengdene enda, så hun får alltid middagsglass i tillegg. Og da er det holde skjea SELV som gjelder. Tutekoppen er heller ikke noen stor favoritt her i gården, mens ordentlig kopp eller flaske er gøy.

Flisa løper som en olding rundt på stuegulvet nå, og elsker å "kle seg ut" med alskens rare greier rundt halsen, f.eks sure sokker, mine topper eller skjerf. Valser rundt med denne fine bekledningen, og blir kjempesur hvis vi må ta det av henne. LOL (hehehehe, skal jeg begynne å skrive det? LOL LOL liksom:D

Skrevet

Jeg er imponert over hvor utviklet hun er, hvis du skjønner hva jeg mener. Hun virker så mye eldre enn alderen hennes skulle tilsi.

Sees gjerne når du kommer hjem, heldiggris som skal være hjemme, men jeg kjenner jeg hadde ikke helt orker det selv. Synes det er utrolig vanskelig å aktivisere han en hel dag, men sutre gjør han jo ikke så da må han vel være fornøyd så langt.

Snakket med BHG kontoret i dag, så da setter vi oss på lista til 1 pri, så får vi se når vi får den plassen, hvis ikke søker vi igjen til hovedopptaket, så da får vi jo plass uansett.

Blir kanskje litt lenge å ha han hjemme til nesten fylte to år, men....

Hvor lenge er planen å holde Flisa hjemme?

Ser hun mye til andre barn?

Skrevet

Skal ikke legge meg borti tråden deres, men ville bare si takk!;) Neste barn kommer i januar, storgleder meg!!:D

Skrevet

Da har den berømmelige seperasjonsangsten dukket opp. Har dere vært borti det Husmus? Jøssenavn. Greit nok når vi alle er våkne, da er det jo bare å være til stede. Værre når det skal legges og om han skulle være så teit å våkne om natten. Han våknet i firetiden i natt, og det gjorde jeg også, selv om jeg ikke gikk ut av senga. Det er tross alt barnefarens jobb. Og tror du ikke vi måtte krangle litt? For den surpompen tåler virkelig ikke mye motgang. Så da måtte jeg poengtere alle timene jeg har hatt med nattevåk og be ham om å ta seg sammen. Jeg fikk ikke sove igjen før ca halv seks, og da var det liksom et kvarter til jeg skulle opp. Det var jo ikke aktuelt, så sov til halv åtte og tok en sen buss.

Tror jeg må finne en god artikkel om dette fenomenet, slik at barnefaren som ellers er så snill og god ikke går rundt og tror at sønnen hans har blitt et monster som vil han bare vondt (ja, han har tendensen til destruktiv tankegang). Noen tips?

I går sov forresten tjukken til ti. Sa jeg det? Så egentlig syns jeg ikke synd på dem. Fikk bildene fra ettårsfotograferingen i går. Vanskelig å velge. Hva skal man tvinge besteforeldre til å ha på veggen liksom? Noe klassisk eller mer spenstig?

Og i morges kom første ladning med faktorkonsentrat på døren fra apoteket på riksen. Grei service. Så om noe skulle skje er vi forberedt. Siden en dose koster 10 000 kroner, vil sykehuset vi helst skal ha med selv, enn å ta av egne lagre. Skjønner jeg godt. Og takk gud for at vi bor i Norge.

Skrevet

Guuuud, så teite dere er.

Er ikke det å ha en tråd på et forum med anonym-knapp det samme som å be noen bite seg i ræva? Tror dere vi greier å unngå å bli hetsa? Noen som gjetter hvem jeg er?

Skrevet

Flisa? Tidlig ute? Njaaa, er hun ikke ganske så gjennomsnittlig da? Morsom er hun ihvertfall da, og hun er jo veldig "med" på alt som skjer også.

Jeg gleder meg til å være hjemme helt til februar, klart det blir jo ikke ækksjen hver dag liksom, og vi må være flinke til å komme oss ut og treffe andre. Har jo klarinetta83s datter rett i nærheten her, pluss en gammel barndomsvenninne som bor rett ved her også, som er hjemme med sin litt yngre sønn nå. Åpen barnehage må vi også prøve ut, sånn at hun får sosialisert seg litt i stor barnegruppe. Til nå har det vært lek med lille klarinett to ganger i uka ca, så det har jo blitt litt sosialisering allerede. Men hun trives jo så godt med rolige dager sammen m oss også, så synes ikke det er noe must med barnelek hver dag liksom.

Vi har jo fått bhg-plass fra januar, og er nå litt i tenkeboksen på hvordan vi skal løse det. Mulig vi kan tigge oss til en 40 % plass, men det gjenstår å se. Får antakeligvis svar iløpet av dagen, så tar vi det derfra.

Flisa har vært ganske så umulius på natta i det siste- våkner og bruker evigheter på å sovne igjen. Så tror gjennomsnitts-nattesøvnen min i de siste ukene har ligget på sånn ca 4 timer, så nå skal det bli godt med litt permisjon og sove leeenge igjen!!

Skrevet

Ella! Det er bare du som sier guuuuud:D Vi er jo så kule, ingen ønsker vel å hetse oss!

Skrevet

To jeksler er brutt gjennom oppe. Da håper vi det er grunn til nattevåk, og ikke at tjukken er traumatisert og savner mammaen sin. Dvs en time våken en natt kan vel knapt kalles nattevåk? Ingen skriking, bare behov for tilstedeværelse?

Bra flisa syns det er koselig med rolige dager. Misunner det og at du gleder deg til å være hjemme. Føler meg veldig rar som ikke savner det eller ønsker det. Kunne tenkt meg et par timer på morgenen i tillegg til kvelden, men ellers syns jeg det går veldig greit å se han så mye som jeg gjør. Det blir jo forholdsvis intensivt når han skal holde deg i lanken og sitte i fanget døgnet rundt.

Liker deres å lese bøker? Det er den store hiten for tiden. Vi kan sitte i sofaen og lese bok i timesvis.

Skrevet

Hva leser dere?

Her er fortsatt den lille larven aldrimett favoritten.

Jeg hadde ikke orket å være hjemme, jeg synes det blir for intetsigende, for oss begge.

Jeg må ta en telefon til til barnehagekontoret og høre om vi kan få en deltidsplass. Det får vi sikkert ikke så why bother.

Men lykkeli, kan dere ikke bare ta fulltidsplassen da og så ha henne i den så mye dere vil? Det er vel ikke så mange kronene ekstra?

Skrevet

Ja, vi leser helst bøker om ulike dør. Gårdsdyr og isbjørn er favorittene. Vi har gått fra bæ'ing til grrrrr'ing, og det ene hvite dyret er erstattet med et annet.

Tenker også at det bare er å ta fulltidsplass. Hvis man har økonomi til å være hjemme, så er det jo ikke mange ekstra hundrelappene man må betale. Man går riktignok glipp av kontantstøtten, men det er jo heller ikke så mye. Og jeg er prinsipielt i mot den. Men det er jo en annen historie.

Jeg håper litt inni meg på en arbeidsledighetsperiode etter nyttår. Si en to måneders periode. Det hadde vært en deilig myk start på barnehageåret, samt ikke noe problem sånn finansielt. Og så hadde barnefaren hatt mengder av tid til å sette opp kjøkken.

I dag gikk legging som en lek. Satser på at det var tenner som stakk han i går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...