Gå til innhold

Oppdatering ang. Rikshospitalet/medisiner til utlandet

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke ble gravid på dette forsøket, snakket jeg i går med Rikshospitalet om neste forsøk. Det viser seg at det ikke er mulig å bli inseminert med donor før jul. I det siste har det fungert slik at man har fått reservert donorsæd til neste måned/forsøk (i motsetning til før sommeren, da man bare ringte inn den dagen man fikk mensen for videre instruksjoner og ble inseminert ved første eggløsning), men nå må man vente til januar (med mindre man allerede har fått reservert for november/desember, går jeg ut i fra).

Noe annet interessant var at hun måtte sjekke om jeg var på en liste før hun kunne reservere for meg, heldigvis var jeg inne på denne listen, uten at jeg aner hvilke kriterier som ligger til grunn. Mulig det er søknadsdato.

Hvis vi får nytt forsøk i januar har vi fått til tre forsøk på åtte måneder. Jeg må si er er litt frustrert over den manglende kontinuiteten, men skjønner jo samtidig at det er nettopp fordi at bla. jeg får lov til å få behandling at dette problemet med mangel på sæd oppstod (i kombinasjon med at det ble krav om åpne donorer). Jeg har etterhvert utviklet en større forståelse for de som velger å dra til Danmark, selv om det er mye dyrere og mindre praktisk reisevei. For vår del er det nok fremdeles bare aktuelt med riksen, det er 10 minutter å sykle hjemmefra, og alt skjer etter arbeidstid. Jeg har ikke lyst til å involvere arbeidsgiver i prosessen.

Nå blir det igjen en lang pause i prosjekt baby, og jeg velger å heller fokusere på en skikkelig sesongoppkjøring til neste års triatlonsesong, og melder meg på lengre distanser og flere konkurranser. Dette babyprosjektet kommer til å ta lenger tid enn våre første naive forhåpninger. Jeg som var sikker på at jeg var superfruktbar!

Og så videre til neste tema:

Jeg kommer etter alle solemerker til å være i Egypt når jeg får mensen i januar, og da må jeg nok ta med Pergotime på flyet. Er det noen som har erfaringer om å reise med disse medisinene? Tror jeg slipper å ta med Menopur og sprøyter. Riksen har ikke noe standardskriv for disse medisinene, bare for IVF-medisiner. Mulig apoteket kan bidra? Egypt er jo utenfor EU/EØS, og er et arabisk land, men samtidig reiser vi jo med charterfly til turistmekka, så det spørs hvor interesserte de blir i et lite pillebrett.

Fortsetter under...

Hei!

Vi har også vært i gang på Riksen en stund, og her får man nye beskjeder fra den ene måneden til den neste! Da jeg var til samtale i august, fikk vi beskjed om at vi bare kunne begynne, men da han sjekket, var det visst venteliste. Vi hadde heldigvis allerede blitt godkjent hos Volvat, så vi fikk utført et forsøk der i stedet. Ble ikke gravid, og hadde første (og så langt eneste) forsøk på Riksen i september, uten at vi ble gravide da heller. Jeg (trodde jeg) fikk beskjed om at det bare var å ta kontakt hvis mensen kom, men da jeg gjorde det, fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente en måned pga at de ikke ville kjøre hormoner to måneder på rad. Greit nok, vet ikke hva som er normalt, men da vi kontaktet Volvat for å kjøre forsøk der, sa de det samme.

Vi hoppet da over oktober med beskjed om at det bare var å ringe ved neste mens, altså nå i november. Jeg ringer ved godt mot og får samme beskjed som deg: ingen nye avtaler før etter jul! Jeg skjønner jo at de har donorproblemer, men det er så frustrerende! Fikk reservert forsøk i januar, men jeg holder ikke pusten, for å si det sånn. Jeg spurte om de har planer om å importere sæd fra utlandet, men det har de visstnok ikke penger til, så jeg har slått meg sånn noenlunde til ro med at assistert befruktning på Riksen lider samme skjebne som så mange andre helsetilbud i Norge: budsjettkutt og underskudd = dårlig tilbud og venteliste.

Vi kjører Volvat nå. :-) Det er litt dyrere enn Danmark, men så utrolig mye mindre stress med tanke på reising. Riksen blir det det blir, og forhåpentligvis har vi ikke bruk for flere forsøk der.

Ang. medisinene så har jeg ingen erfaring med tanke på reising.

Lykke til!

Ja, vi var først inne (juni), på venteliste (juli) inne igjen (juli), uten at vi fikk så veldig god beskjed om stegene videre, noe som førte til at vi ikke reserverte i september, og måtte stå over.

Da vi var inne på infosamtale, sa de at de kjørte annethvert forsøk med hormoner og annethvert uten. Altså at man kjørte forsøk hver måned. Nå har ikke vi hatt anledning til å teste ut hvilken beskjed vi ville fått, siden vi allikevel må vente pga. mangel på donorer.

Volvat er dyrt, ja. Vi har så langt bestemt oss for å ikke bruke hele sparekontoen på å prøve å få et barn. Når vi begge er i jobb, stiller det seg kanskje annerledes, men så lenge en av oss studerer, får vi gå for sporadiske forsøk og fylle ventingen med gode ting. Jul og ferie, feks :-)

Hvor mye koster et forsøk hos Volvat, egentlig? Husker de en gang snakket om 10 000, men det var vel eks. donorsæd?

Lykke til til dere også. Håper dere slipper Riksen videre, og at det klaffer på Volvat!

Oi, når jeg leser dette blir jeg litt lettet for at vi har fortsatt i København jeg da. Det går jo tydeligvis bort mye tid i ventingen. Skjønner godt du er frustrert Lille Vanillie..!

Min mor har flydd mye med ulike medisiner, og hun har tatt med seg resepter, samt at medisinene har lagt i originalforpakning med "bruksanvinsingen" i. Jeg vil tro at apoteket vil være behjelpelig om du trenger mer.

Lykke til..og god ferie...høres veldig deilig ut! :)

Urk, det virker jo virkelig som om dette tilbudet ikke fungerer helt sånn som det skal :-/

Vi skal etterhvert i gang med forsøk i Haugesund, er det noen som vet om det er like mye venting mellom hver inseminasjon der? Vi har tenkt at det vil være en fordel å bruke det norske helsevesenet, men etter å ha lest i denne tråden er plutselig Danmark blitt mer aktuelt....

Jeg har sluttet å forvente så mye av dem, kjenner jeg. Har på følelsen at reglene endres litt underveis i forhold til donortilgang osv. Litt Tommyball-følelse over det hele. :-)

På Volvat betaler du 6800 per forsøk (med mindre du er medlem, da er det 5800). Se prisliste her: http://www.volvat.no/upload/IVF/Dokumenter/Ny_prisliste180509%5B1%5D.pdf (under Andre behandlinger). I tillegg kjøper du din egen sæd fra Nordic/European Sperm Bank (http://www.europeanspermbank.com/). Du betaler ett beløp per porsjon og ett for frakt til Norge, dvs. at det kan lønne seg å bestille flere porsjoner per frakt. Én porsjon sæd koster 350 euro, og fraktbeløpet er 300 euro. Legg sammen disse tre beløpene – det er prisen på det første forsøket. Hvis du har kjøpt flere porsjoner, blir det "bare" 6800 kr for neste forsøk.

Håper også at det klaffer på Volvat denne gangen. Da vil det være 3. forsøk for meg til sammen. Blir mest sannsynlig rett over helgen nå.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...