Obliging Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Det er greit det, eller..?? Noen som har erfaring med å vaske slike skinn? Vasket skinnet til første datter, det var kjøpt på Barnas Hus, og kunne ikke brukes etterpå..
sjøsamen Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 det er jo veldig langhåret det skinnet,... jeg liker ikke det, og synes det røytet veødig etter vask og ble klumpete. men smak og behag Barnevognhuset har et som er veldig bra synes jeg til 298,-.
Abracadabra Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 jeg skal ikke love noe, men jeg trodde det var kommet en artikkel her for en stund siden som advarte mot saueskinnet fra IKEA? nettopp pga det var så langhåret og røytete!!! skal se om jeg kan finne det... nie jeg kan ikke finne det, men fant masse andre innlegg bl.a. et hvor en mor sa at IKEA selv anbefalte ikke bruken av sitt saueskinn til soving, men til feks å ha i lenestoler o.l.. det er jo også ganske viktig at babyer ligger på et relativt hardt underlag (derfor de feks ikke skal ha pute o.l.), og hvis man da har et skikkelig deilig langhåret saueskinn under dem så blir det jo veldig mykt...! korthårete saueskinn er det som anbefales. jeg har vasket mine saueskinn i maskin maaaaaaange ganger, og det har gått helt fint! men jeg har stort sett brukt eget saueskinnsvaskemiddel, som jeg kjøpte på barnebutikk. (av og til Milo.) lykke til!
Fullrulle86 Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 jeg har skinnet fra nøstebarn i vogga, men tenkte å ha IKEA sitt i stua med et teppe over i lekegrinda... tror dere det går greit? bare for at det skal bli litt mykt å ligge på og litt lunt. det er vel ikke giftig eller noe? ville ikke lagt henne rett nedpå skinnet, men et teppe mellom må vel gå greit??
Abracadabra Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 jeg kan ikke tro at det er noe problem? det var bare som soveskinn jeg så at det ble kritisert! hvis ungene snur ansiktet ned i et så mykt skinn (selv med laken over, vil jeg tro) så kan det bli vanskelig for dem å puste osv... men jeg er ingen ekspert, det var bare noe som klødde meg bak øret når jeg hørte ikea saueskinn, jeg! har ikke funnet annet enn andre mammaer som sier at andre skinn er mye bedre...
snillemamma1 Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Jeg har ingen erfaring med IKEA-skinn, men har hatt et par korthårede fra babyshop til sønnen min. Begge har jeg vasket i maskin på ullprogram med ullsåpe. Fungerer veldig fint hvis du grer skinnet etter at det er tørt med en kattebørste (en grei investering hvis det blir en del vasking etterhvert). Da blir det "pusete" og som nytt igjen.
Guttemamma x 3 Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Vi har lammeskinn fra IKEA på stuegulvet (4-åringen ligger på det når han leker). Det røyter ganske mye. Har vasket det, men det røyter fortsatt. Da han var mindre hadde vi lammeskinn fra Baby Shop og lammeullspose fra Teutonia. Begge er vasket flere ganger på ullvask i maskina og har holdt seg fint.
Vekst Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Jeg har brukt korthåret IKEA-lammeskinn i over 8 år nå og er superfornøyd. Kjøpte akkurat inn skinn nr. 3 nå til 3-mann og har vasket det før bruk slik som jeg har gjort med alt annet til babyen. De andre skinnene har jeg vasket på ullprogram med Milo i vaskemaskinen flere ganger gjennom årene og de er fortsatt fine. -Tar litt tid å tørke, så jeg anbefaler å vaske om sommeren og henge det ut i solen for tørk. Siden jeg selv er støvallergiker, vet viktigheten av å få vasket ting i ny og ne.... -samme hvor mye lanolin og andre fine ting de andre reklamerer med at løser alle sorger i livet... Men anbefaler helt klart korthåret skinn til babyen! Både mht. varme, tilgang til luft og lagring av støv. -og lammeull er mykere og finere enn saueskinn, selv om det er klippet kort. De største bruker skinnene sine i gyngestolen sin nå - og har hatt det som sitteunderlag når de har laget snøhuler i hagen. Lykke til!
satser & vesla Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 Jeg også kjøpte meg en korthåret lammeskinn på IKEA. Den jeg kjøpte er lysgrå, kort og har småkrøller. Har vaska den på ullprogram, er fornøyd med den :-)
You can call me Dårris Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 Barnas Hus og Fru Lyng har ofte tilbud til ca 300 kr for et lammeskinn. Jeg har kjøpt mine der, og ville nok heller kjøpe det enn Ikea sitt. Kommer til å kjøpe hos fru Lyng til neste også, og så lufte det noen dager før det tas i bruk. Jeg la som regel en gasklut under hodet til babyen.
h-86 Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 vet ikke noe om saueskinnet fra ikea, men ang. vasking så finnes lammeskinns shampoo, får kjøpt det på babybutikker... da kan du vaske det i maskin på ullvask... Anbefaler ikke Milo, hun på butikken sa at det var mange skinn som var blitt ødelagbt av dette... skinnet bakom blir steinhardt hvis en ikke bruker den lammeskinns shampooen!!
lioness* Skrevet 11. november 2009 #12 Skrevet 11. november 2009 Har vasket mitt lammeskinn fra IKEA i maskin flere ganger på ullprogram. Det blir mykt, luftig og flott igjen (helt som nytt) dersom du bruker en helt vanlig fintagget kam og grer igjennom hårene før det er tørt. Som andre nevner her er det jo korthåret som gjelder som soveskinn. Har mitt IKEA lammeskinn i gyngestolen der jeg ser for meg at babyen og jeg kan kose oss og amme.
quiquita Skrevet 11. november 2009 #13 Skrevet 11. november 2009 Vet ikke om det er fordi jeg ikke har noen tolmodighet, eller fordi jeg er dårlig på å søke...men jeg finner inge saueskinn på ikea.no...? Noen som er flinkere enn meg her?
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 http://www.ikea.com/no/no/search/?query=ludde
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 11. november 2009 #15 Skrevet 11. november 2009 Vi har dette hvite ludde skinnet fra ikea i vuggen, men det er mest til pynt.. tror ikke det kommer til å bli brukt så mye. Har et langhåret lammeskinn fra babyshop til 279,- som jeg hadde tenkt å bruke i vognen/sengen. Syntes egentlig ikke det fra babyshop er så langhåret lenger;p Men sikker fordi jeg har sovet på det! Ikke liten lenger akkurat..hehe. Ellers har vi et slags skinn fra før i barnesengen.. fikk låne det av svigermor. Syntes egentlig det var litt stift.. så det er sikkert sau.. vet ikke om vi skal bruke det enda.
Obliging Skrevet 11. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 11. november 2009 Hadde tenkt til å ha det i vuggen selv, mye som pynt, men ungen vil jo ligge der på dagtid. Ser mye penere ut med et hvitt skinn enn "gult". Andre steder man kan få kjøpt skinn som er hvit??
FrkBomst&Frø Skrevet 11. november 2009 #17 Skrevet 11. november 2009 http://www.laidback.no/vugger/ anbefaler å ta en titt på denne linken Når lammeskinn er hvite har de gått gjennom flere kjemiske behandlinger som bebisen kan utvikle allergier av. Men det er jo betraktelig dyrere å kjøpe økologisk da... men; titt-titt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå