Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #1 Del Skrevet 10. november 2009 Barnet mitt har nå begynt i en komunal barnehage... En veldig fin barnehage, det skal sies! MEN, jeg har ved flere anledninger lagt merke til et annet barn som til stadighet er slem mot andre barn.. Barnet mitt er blitt skallet til (noe samboeren min sto å så på at skjedde!), og han har kommet hjem med kloremerker. Jeg har også sett at dette barnet har slått både mitt barn og andre barn, og de blir ofte dyttet til. H*n har også klemt mitt barn i døra.. Jeg kan nevne flere ting også, men regner med at dere ser tegninga... Er det noe vi som foreldre kan gjøre i dette tilfelle? Liker virkelig ikke det jeg ser av adferd på dette barnet, mot de andre barna! H*n er direkte slem vil jeg tørre og påstå! Vet at barn er barn, men dette er virkelig noe som bekymrer meg hver dag etter at jeg har levert barnet mitt i barnehagen! Og jeg kan ikke si at jeg har sett noen av de ansatte "kjefte" på dette barnet!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 10. november 2009 #2 Del Skrevet 10. november 2009 Har ingen gode råd til deg, men jeg vet hvordan du har det.. Vi sliter med det samme i barnehagen her. I fjor var det en gutt som stadig gikk til fysisk angrep på de andre barna, og en gang ble jeg øyenvitne til at han satt over en mindre gutt, tok kvelertak på han, og da bhg-ansatt kom til og fikk dratt han vekk, sa han at han skulle drepe gutten. Dette sjokkerte meg såpass, at jeg ba om møte med ped.leder og avd.leder i bhg. Fortalte om konkrete episoder jeg selv hadde sett, og hva datteren min kom hjem og fortalte. I tillegg begynte enkelte foreldre å baksnakke gutten og foreldrene hans på bygda. Gjorde også bhg oppmerksom på det. De kunne ikke gi meg så gode svar, pga taushetsplikt, men de bekreftet at de var klar over situasjonen, og at det ble jobbet intenst med gutten og problemene. Og det har blitt mye bedre på sikt Nå er gutten en helt annen, snill og god, og barna er ikke lenger redd han. Men det har kommet inn et nytt uromoment i bhg, og det går mye utover datteren min og hennes bestevenninne. Jeg har snakket en del med datteren min, da det i hovedsak dreier seg om mobbing og utestengelse av andre barn i lek og det sosiale, og gitt henne beskjed om at hvis han forsøker å utestenge noen barn, så skal hun ta avstand fra gutten, og gi beskjed om at hun ikke ønsker å leke med han hvis han ikke kan inkludere alle. Dette resulerte i at han sa han skulle drepe henne hvis hun ikke ville leke med han :-O Han skulle skyte henne i hodet med en pistol. Mulig jeg er hysterisk, men jeg reagerer faktisk på sånn type ordbruk hos små barn, og finner det ikke på noen måte akseptabelt. Så jeg skal be om nytt møte med lederen i bhg. Det er vel det eneste jeg kan råde deg til også, be om møte med ansatte i bhg. Kanskje er de allerede oppmerksomme på problemene, og jobber med dette, uten at du fanger det opp. Men om de ikke er, så kan du gjøre de oppmerksomme, og håpe at ting vil bli bedre. Det er aldri noe gøy når barn blir plaget av andre barn :-( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140960685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #3 Del Skrevet 11. november 2009 Nei, er ikke noe gøy når man opplever at barnet ikke er trygt i barnehagen, sånn man gjerne skulle ønske (misforstå meg rett). Skal se det ann noen uker til, for det er godt mulig jeg bare er overhysterisk og må prøve og se dette litt mer mellom fingrene. Jeg har selv prøvd å fortelle barne mitt at man må si nei til sånn oppførsel. At han må si nei til dette barnet og gå unna. Er ikke så lett å fortelle sånt til en 2-åring heller, men må jo bare prøve. Vil absolutt i skape noe tull i bhg pga at jeg er en overbeskyttende mor heller, men jeg ser jo at det skjer mot de andre barna også, og er ganske sikker på at de andre foreldrene har sett dette også. Og som du sier, kan det jo bli mye snakk blandt foreldrene om dette. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140961299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #4 Del Skrevet 11. november 2009 Hei, jeg har tatt slikt opp og blitt sett på som overhysterisk og sær, jaja : ) Men så kom en annen mor bort til meg og sa tusen takk, for de hadde det på samme måten, og hun så at jeg hadde effekt på de ansatte. Barna har det bedre med voksne som tør å sette grenser. Å la barn slå løs på hverandre er da ikke god pedagogikk, men vitner om total ansvarsfraskrivelse : ) Ville ha snakket med de andre foreldrene om dette først. Hvis mange opplever det samme er det letter å stå sammen og få til positive endringer. Du må bare prøve deg frem, det finnes ingen fasit og du klarer deg nok fint. Tenk løsning fremfor problemer som kan dukke opp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140961928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trojan Horse Skrevet 12. november 2009 #5 Del Skrevet 12. november 2009 Aller først; det finnes ikke slemme barn. Det er noe som ligger bak adferden til dette barnet som opptrer voldelig. Noe må kunne gjøres i forhold til fordeling av ressurser i bhg, og det kan hende bhg jobber med akkurat dette. Jeg forstår din frustrasjin. Vi har også et slikt barn i bhg vår, men for meg er det ganske åpenbart at dette barnet sliter med "et eller annet". Min gutt er veldig fysisk, og kan oppfattes som voldsom. Les: liker voldsom lek og herjing, men er ikke voldelig og bruker ikke stygge ord osv. Barnehagene har ofte feil fokus og aktiviserer barna alt for lite. Barna overlates mye til seg selv. Det forventes at ungene (3-5 år) skal aktivisere seg selv mens de voksne sitter på en benk i varmedress og drikker kaffe eller er inne og har pause. Jobber selv med brn, og VET at det er nødvendig med pause, men det ER krevende å jobbe med barn, og min påstand er at mange er mer opptatt av mobilen sin enn det som skjer rundt dem. I forhold til barnet du beskriver i ditt innlegg, kunne sikkert mye vært unngått hvis de ansatte hadde tatt jobben sin mer seriøst, og aktivisert barna og kommet "det slemme"barnet i forkjøpet i mange situasjoner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140967440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #6 Del Skrevet 12. november 2009 Jo det finnes slemme barn, akkurat som det finnes slemme voksne. Å tro at alle er snille og hele tiden drive med tilrettelegging, vil bare slite en pedagog ut. Noen ganger er grensen nådd for hva som kan ses på som normal oppførsel og utvikling, da må pedagogen gjøre tiltak for det enkelte barnet. Akkurat dette er vanskelig, og de fleste vil vegre seg i det lengste og håpe på at ting vil ordne seg selv. Gjerne drar noen denne perioden for langt, men ved å sette inn tiltak for tidlig kan man overføre problemer på et barn som ikke er der. Det er viktig å sammarbeide godt med foreldrene, for å fange opp endringer som kan gi endrett adferd i en periode. Det beste er å se lykkelige barn leke fint sammen, men det er et glansbilde. Vi må godta en virkelighet som vil bestå i mange varianter, men å se voksne som ikke griper inn i voldsom lek er ikke bra for noen. Med voldsom lek mener jeg: slag, dytting, kjefting og skriking. Det er ikke vanskelig som voksen å gå inn i leken, være med og observere den. Finne ut hvordan den er så enten avslutte den på en rolig måte, eller se at alle er likeverdige og bare la den fortsette. Da kan man fint forsvare at leken fikk fortsette selv og observere den på avstand. Heldigvis er de fleste i bhg flinke og jobber godt. De er opptatt av jobben sin og har kunnskap og evner som gjør at de trives. Heldigvis har vi PPT til å hjelpe med barn som man ikke klarer å lede normalt. Da er det ikke noe galt med de voksne men et barn som har litt ekstra behov. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140968224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trojan Horse Skrevet 12. november 2009 #7 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg tipper at du jobber i barnehage ! Det er ingen barn som er slemme på bunnnen, det er fremdeles min påstand. Noen eller noe gjør at de "trenger noe ekstra", og det er da de ansattes jobb å gi dem det?!!! .PPT er for barn som har en svært avvikende adferd, og de utreder barn og deler evt ut ressurser. De møter da ikke opp i barnehagen og tilrettelegger?! Jeg finner IKKE på at mange ansatte sitter på r... i stedet for å gjøre jobben sin. Dette har jeg sett både i aktivitetsskolen og i barnehagen hvor mitt barn går. De snakker ofte med hverandre, eller tekster o.l når jeg / vi henter. Å aktivisere barna er ikke å tilrettelegge eller å slite ut en pedagog. Hva er da jobben deres? Å sitte å se på barna som klarer seg selv? Da er sikkert barnehagen du jobber i idyllisk; og alle de ansatte følger med. I bhg jeg betaler for å ha barnet mitt i; er det dessverre ikke sånn. Mitt barn klatret over gjerdet i bhg en gang, og den ansatte sa at det skjedde fordi ALLE DE VOKSNE VAR INNE!!!! Og ja, jeg jobber med barn - også med spesielle behov. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140970159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #8 Del Skrevet 12. november 2009 Kjempe bra : ) nå forstår jeg deg. Du har opplevd noe som bør jobbes med i forhold til din bhg. Du har opplevd at de ikke gjør jobben sin og sier det rett ut. Din barnehage fortjener premie i dusteri : ) Kan du ta denne episoden videre? For dette bør bli notert som et stort avvik. At barn kan være onde er helt klart. Rousseau trodde god oppdragelse kunne redde verden, men noen er bare født gærne. Å hjelpe disse menneskene med behandling er mye bedre enn å plage omgivelsene med å legge skylden der. Merk deg at jeg vil vi skal hjelpe og behandle barn med avvik, ikke ignorere og bortforklare problemet. Et barn som begår en slem handling og ikke klare å slutte, må få beskjed om å endre seg for å fungere i med andre. Om barnet opplever misshandling må det få hjelp raskest mulig. Jepp, jeg vet at altfor ofte står man og ser at hjelpen aldri kommer og man bare må gjøre hverdagen best mulig. Mitt syn på barn er mennesker med ulike forutsettninger, men som må styrkes til å kunne leve det livet de ønsker. Masse lykke til : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140971746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #9 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg jobber i barnehage med et barn som kan ha slik oppførsel. Vi jobber så godt vi kan med dette barnet.men vi er bare 3 voksne og det er mange barn vi skal passe på. Vi klarer ikke å fotfølge dette barnet hele dagen. men vi jobber så godt vi kan og prøver å være i nærheten av barnet hele dagen.... jeg skjønner veldig godt at du reagerer. for det hadde jeg som mor også gjort. Men det som er viktig å tenke på er at slik oppførsel ikke er normalt for barn, og de barna som oppfører seg slik kanskje gjør det av en grunn. Kanskje er ikke hjemme situasjonen ideel? kanskje har de opplevd noe vondt? det kan være misbruk, vold osv. Eller barn kan ha f.eks ADHD..... Det er mange grunner altså... Jeg har skrevet raporter på raporter på barnet vi har i barnehagen, men likevel får vi ikke støttepedagog eller noe..og når dette barnet er der fra barnehagen åpner til den stenger så er det jo ikke så rart at vi ikke kan fotfølge dette barnet.... Vi får mange henvendelser fra foreldre som er bekymret osv. og jeg sier jeg forstår dem, at jeg vet om problemet og vi jobber så godt vi kan med det.Men vi har ikke kapasitet til å fotfølge. i såfall vil vi store deler være 1 voksen på 20 barn......siden det ofte er møter, pauser, så har vi jo forskjelige vakter. tv går hjem og det er bare to igjen osv... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140972670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #10 Del Skrevet 12. november 2009 Hei, mitt svar var til anonym 17:43 som sa dette: bhg jeg betaler for å ha barnet mitt i; er det dessverre ikke sånn. Mitt barn klatret over gjerdet i bhg en gang, og den ansatte sa at det skjedde fordi ALLE DE VOKSNE VAR INNE!!!! Man sier ikke slikt til foreldre, og det må skape en enorm utygg følelse i moren. Håper dette blir tatt opp, og gjort noe med kommunikasjon og rutiner for tilsyn i denne bhg. Siden anonym 17:43 var svært negativ til ansatte må man se det i lys at denne moren har opplevd at barnet hennes faktisk har rømt fra bhg. De ansatte har innrømet svikt og man begynner å se etter det som bekrefter en fraværenhet i de voksne. Det er normalt for voksne å søke voksen kontakt, men leder må oppmuntre og tilrettelegge arbeidet slik at dette behovet minskes. Er smertelig klar over at man ikke får den hjelp man trenger for å løse adferdsproblemer i bhg. Og at med normal bemanninge er det en av hovedgrunnene til sykefravær pga de ansatte blir utslitt av at situasjonen aldri blir løst. Et problem er også at bhg er i dag en "service" næring så de ansatte må ikke gjøre noe som kan gi bhg et negativt rykte. Du gjør en glimrende jobb og en av de viktigste. Skulle ønske systemene og rammene rundt kunne vært bedre. Ikke kritikk til bhg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140972928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #11 Del Skrevet 15. november 2009 Nå vet du ikke om dette barnet har en diganose eller andre problemer at han er som han er. Har selv agresive barn på avdelingen der jeg jobber og de har alle en bakgrunn som kan skremme vettet av de tøffeste( krig, mishandling, alkohol, tilknytningsproblem osv). Vis du er usikker på dette så ta det opp det er ikke sikkert at du får vite noe mer enn at de jobber med saken. Det er ikke bare bare og få ekstra resurser i bhg. Vi har fire barn i bhg som det er noe med, men de får ingentibg ekstra fordi de ikke har noen diganose eller speiflikke problemmer. Dette pga av kommunens budsjett som ikke er i balanse i forhold til behovene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-140984639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #12 Del Skrevet 21. desember 2009 Det finnes ikke slemme barn, men barn kan gjøre slemme ting. Jeg synes det er positivt at du ikke har sett de ansatte kjefte på barnet. Som voksne kan man vise barna nok respekt til ikke å kjefte på dem foran andre. Kjefting er uansett ikke noe som hjelper i det lange løp. Noen barn får ofte skylden når ting skjer, fordi de voksne får med seg bruddstykker av en konflikt. Det høres ut som om dette barnet trenger hjelp og støtte, klare rammer og forståelsesfulle voksne. Det er ikke greit at ditt barn blir utsatt for dette. Det du som mor kan gjøre er å be om et møte med ped leder og forklare hva du opplever og forvente at noe blir gjort. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141162324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #13 Del Skrevet 23. desember 2009 Nå har jeg ikke lest svarene du har fått til nå. jeg jobber i en barnehage der vi har et par "utfordrende" barn... som slår, skubber osv.... jeg må si at jeg skjønner foreldre veldig godt når de reagerer på disse barna. jeg får mange tilbakemeldinger på de fra andre foreldre. Det eneste jeg har lov til å svare dem er at jeg skjønner de blir frustrert, men at vi er klar over problemet og jobber med det. mer kan jeg ikke si sier jeg.... jeg kan f.eks ikke si om det er en årsak.. f.eks en sykdom , forholdene hjemme osv.... jeg sier jo også at vi skal følge ekstra mye med, men jeg sier også at vi prøver så godt vi kan men med mange barn på avdelingen kan man ikke fotfølge to stk hele dagen. da kan vi ikke passe på de andre barna da.....og det forstår foreldrene stortsett godt.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141171885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2009 #14 Del Skrevet 25. desember 2009 Dette er slikt jeg trives med. Har kun gode erfaringer når jeg får en slik beskjed, om det er et barn som det reageres på. Det at man ikke sier grunn er veldig bra, det er en belastning å vite for mye om fremmede mennesker. Ofte så synes jeg å se bedring på slike barn el de får en ekstra voksen inn, da blir jeg imponert! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141174151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M ♥ ♂-2010 Skrevet 10. januar 2010 #15 Del Skrevet 10. januar 2010 Dette må du ta opp med de ansatte. De er pliktig til å følge opp det. Utrolig rart hvis de ansatte ikke er klar over det, men man vet aldri. I min barnehage har vi flere som driver med bøll i skjul. Men - hvis ikke de ansatte på avdelingen gjør noe med dette etter du har gitt beskjed, så gå til styrer. Dette er ikke holdbart. Det er nok tydelig noe som plager denne "slemme" gutten også, og bør uansett tas opp med styrer og foreldrene hans. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140960415-slemme-barn-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141250467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå