Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Mannen min har fått jobb i usa, så det set ut som vi skal flytte dit over jul. Noen som vet hvordan skole systemet er? Alder når de starter har jeg funnet ut er 6 år men hvordan vidre? andre med noen tips gode råd til ei som skal flytte langt bort
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Mer komplisert enn hjemme i Norge ihvertfall! Stor variasjon i kvalitet på skolene, og på de aller beste må man visstnok sette seg opp på liste flere år i forveien... Tøffere krav også, etter hva jeg har hørt. Dette er hva jeg har hørt om skolene, ingen personlig erfaring da datteren min kun er to år.. Prøv å bli kjent med noen i lokalsamfunnet, som kan gi dere informasjon om de ulike skolene, pedagogisk tilbud, hva de er forventet å lære de første årene, osv. Min datter går i Montessoribarnehage, og de har også et tilbud for elever i første og andre klasse. Vil absolutt anbefale å sjekke det ut der hvor dere skal flytte. Synes verdiene sammenfaller mer med hva vi er vant til i Norge.. Mindre press, læring i tempo som er mer tilpasset hver enkelt elev's evner, osv. Og de driver med aktiviteter som skal gjøre barna selvstendige, og dermed også mer sikre på seg selv. Tiltross for dette så lærer de masse! Min lille som nærmer seg to år synger allerede ABC-sangen, de lærer å ta på seg jakkene selv, å rydde etter seg etter lunchen, de lærer tallene, osv. Hvor i USA skal dere flytte? Andre tips?? Hmm, ta med bøker eller noen norske filmer i tilfelle hjemlengsel, he, he.. Til barna også. Mannen min er ikke norsk, så for meg er det ihvertfall kjempeviktig å ha litt norsk kultur iblandt. Ta med norsk musikk, noen DVD'er, bøker osv til barna også! (Netflix har forresten en del skandinaviske filmer som man kan leie, vel verdt å sjekke ut!)
SOL*SOL Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Når de er fem år gamle begynner dem i Kindergarten, seks år gamle begynner dem i første klasse. Min femåring begynnte i kindergarten i høst. Målet er at dem kan lese/skrive før dem begynner 1st klasse og enkel rekning (som 2+2). Jeg synes det er høye krav til femåringene. Hun går på skolen fra klokka 7:45 til 14:00 hver dag. Hvis du har fulltids jobb har dem vanligvis "after school" activities som varer til 17:00. Barnet ditt går på skole i det skoledistriktet du bor i, så sant du ikke velger privat skole. Så snart du vet hvor du skal bo, ring skolen slik at du kan registrere barnet ditt. Det kan hende du trenger addresse bevis som for eksempel en rekning med navnet ditt og addressen din på. Du må også ha vaksine bevis med tuberkulose vaksine bevis inkludert. Mangen skoler registrerer ikke barnet ditt før alle bevisene er i orden. Lykke til
Lina2010 Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Hei - jeg har bodd i USA siden 1992 og har to små barn som går på skolene her borte. Skole systemet er veldig forskjellig ifra stat til stat. Jeg befinner meg nå i New Hampshire og der begynner barn først på preschool (3 til 5), deretter kindergarten (5 til 6), deretter 1ste klasse. Ifra kindergarten og oppover til barnet utfører videregående skole, tilhører hun det samme skole distriktet, så fremt dere ikke flytter ut av byen. Noen skoler har 1 trinn til og med 6 trinn på samme skole og deretter byttes det over til ny skole i samme området (alt er innen det samme skole distriktet), men ikke alltid på samme skolegård. Highschool er automatisk, med det mener jeg at det er bestemt hvilken highschool de skal til. Jeg kan ikke snakke for alle statene her borte, men de jeg kjenner til, så er skole kostnadene inkludert i by skatten som betales 2 ganger i året. Det bedre rykte et skole distrikt har, desto dyrere er det å bo i den byen. Her i New Hampshire så må barnet være lese og skriveklar til 1 klasse. Kindergarten er det som vi kjenner 1 klasse til å være hjemme i norge. Hvis barnet ikke kan lese, regne og skrive på et tilfredstilende nivå, må de ta 1 klasse om igjen før de går opp til 2 klasse. Skoledagene her borte begynner klokken 8:40 til 15:00. Skolebussene kjører på de fleste gateveiene. Det er som regel en skolekafeteria, med varm og kald lunsj valgmuligheter. Dette kan betales via skolekonti på internettet på de skolene som tilbyr dette. De har bare et ute friminutt her. Det er på 30 minutter. Enten rett før lunsjen eller etter. Det kommer ann på klasse trinnet. De separerer de store barna ifra de små. Her så har de lese venner ifra høyere klasse trinn, og de besøker klasse trinn under seg for å hjelpe til. Det er ofte klasse turer, arrangementer (besteforeldre dag, morsdag, farsdag, påske egg jakt, jule forestillinger, kunst show, speidere, sport ... og mye mer) Hvis du lurer på hva dem lærer så er alt veldig likt norge egentlig. Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen i norge, men det er ikke religion undervisning her borte. Det må gjøres privat. Spansk begynner de med i kindergarten, samtidig som matte. Men som sagt, tror ikke det er slik i alle statene. Til deg som skal flytte over hit, så vil det nok bli en stor forandring til å begynne med, det vanskligste er å komme ikontakt med andre, men siden du har barn i skole alder, kommer ikke dette til å bli noe problem. Hvis du ikke jobber selv, så anbefaler jeg deg til å melde deg inn til parent teacher organisation. Kalles PTO for kort. Da får du med deg alt som foregår på skolen og hjelper til med alt ifra aktiviteter, fundraisers, stemme rett til hva pengene skal brukes til ... f.eks. kjøpe kaker og mat til en fest eller nye bøker til bibloteket ... og du treffer mange andre foreldre. Det er bra med etter skole tilbuder. Danse timer, fotball trening, basketball, football, karate, ja all slags sport ... men dette kommer også ann på hvor du bor. Amerikanerne er annerledes enn nordmenn, de er superhøflige. Selvfølgelig finnes det unntak, men hvis jeg kan komme med en ting som er viktig å vite, så er det å ikke gå for nærme en person, ikke dytt borti dem liksom da du må rekke opp til eplene på øverste hylle ... da kommer du til å få noen stygge blikk ...ifra egen erfaring ) Si "excuse me" da du må gå forbi noen, vær forsiktig med hva du forteller til fremmende. Vi nordmenn er meget godtroende, og tenker ikke på lik måte. Lås alltid dørene (til og med på dagen da du er hjemme), uansett hvor landlig du tror du bor. Jeg bor i en utrolig privat, liten bygd, men det finnes skummelt overalt ... akkurat som i en storby. Få satt inn alarm, og eller ha en hund. Selv i de beste strøkene er dette viktig. The village jeg bor i er en meget respektert bygd, men jeg kan garantere at 98% av oss som bor her har sikkerhets systemer på plass. Les og lær om området dere skal bo, undersøk skole graderingen på stats nivået. Ikke alle skoler er like bra, med tanke på utdanningsnivået til lærerne og tilbudene skolen har, samtidig med sikkerheten til barna. Undersøk hva prosent nivået er av barn som kommer videre inn på college etter å ha fullført skoleprogrammet i det skole distriktet dere ser på. Og hvilke college de kommer inn på. Håper noe av dette kommer til hjelp ... det er litt rart siden jeg selv med familien er nå på flytte tanker til norge. Jeg har utrolige MANGE spørsmål selv. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå