Gå til innhold

hvordan var det med nyfødte

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi ble jo utskreven med gulsot, men verdien var lav nok til at hun ikke trengte behandling. fikk beskjed om at dersom hun ble gulere (hun var nesten ikke gul) så måtte jeg ta kontakt. Saken er nå at jeg synes hun sover veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig mye, hun er jo nesten ikke våken i det hele tatt (har vert slik sidn hun ble født). I tillegg har hun i dag vert spessiellt vanskelig å få mat i, hun er så trøtt. jg vet at disse tegnene er jo typisk for gulsot.

Men så til saken. er det veldig typisk for en nyfødt?? jeg husker ikke så mye av det fra min første jente, men hun var trøtt hun også, men hun hadde sterk grad av gulsot.

Hvordan har deres nyfødte vert??? Hvor mye er vanlig at de faktisk såver???

kan legge til at hun ble født 5.nov

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GRATULERER masse Tryne og velkommen hit;))))))

Tenk, har du alt fått jenta di, tiden flyr jammen fort. Syns ikke det er lenge siden du fortalte du var gravid jeg!

Så til saken - gulsott: Ja de små kan sove mye og være veldig slappe (har hatt 3 med gulsott). Du må da passe på å ta dem opp jevnlig for mating. Viktig de får i seg melka di når de har gulsott.

Jeg brukte ei kjøkkenvekt for å veie en av våre bare for å se han fikk i seg mat. Hvis din lille ikke spiser godt nok og sløver hen må du ringe føden og forhøre deg. Kan henne hun trenger behandling med lys likevel.

klem fra Lissi

Skrevet

Veldig variabelt hvor mye de sover når de er helt nye. Er jenta di gul inne på øynene? Mine to har også vært gule. Førstemann måtte ligge et par døgn i lys, minstemann berget unna. Han var rolig, men sov ikke noe spesielt mye, tror jeg. Jeg ville ha ringt på barselavdelinga, jeg, og spurt om å få komme ned en tur. Da kan de ta en kjapp måling, for å se om verdiene er innenfor normalen.

Skrevet

selvsagt Itsrejk, hun må ringe barsel og ikke føden slik jeg skrev ovenfor!

Skrevet

hei tryne, og gratulerer med jenta:) husker deg godt fra første graviditeten inne på bim, tror vi fikk nesten samtidig da også, slik som nå:) jeg fikk jente 8. januar 07, og jente 3. november 09:) kalte meg forresten lille_lupp da :P

så til spm ditt! jeg har ingen erfaring med gulsot, men jenta mi sover nesten hele døgnet hun også! og hun kan sove i 6 timer uten mat, faktisk.. men hun spiser godt da. det blir jo litt annerledes om hun ikke vil ha så mye melk. jeg ville tatt en telefon og forhørt meg!

Skrevet

Å, gratulerer!!

Mi siste nå fikk vi samme beskjed. Kom med en gang hun blir gulere og slapp. Men hun var mye våken tross blodprøvene.

Så har jeg hatt barn uten gullsott som har vært i totalt koma i 2-3 uker etter fødsel. Måtte pumpe meg.

Så kanskje du har fått ei sovedukke?

Ta en kikk på øyehviten når hun har et våkent øyeblikk. Vanskelig å kun vurdere farge i huden.

Skrevet

Gratulerer :)

Reken her var også gul, og sov hele tiden.

Og da mener jeg hele tiden- til og med når vi badet henne.

Fikk beskjed om at melken var den beste kuren, og ble rådet til å amme ca annenhver time på dagtid og hver 3. på natten.

Hun måtte vekkes, gjerne stelles og vasket i ansiktet med fuktig duk før jeg kunne amme. Husker jeg noenganger gikk rundt i stuen å ammet for at hun skulle holde seg våken.

Det andre rådet jeg fikk var å la henne ligge ved vinduet å sove. Sånn at hun fikk masse lys på seg.

Var oppe igjen 5. dagen etter hun kom for blodprøv og da hadde hun ingen rubiner(?) men så fortsatt litt gul ut.

Tror jeg skal kjøre samme "kuren" med neste mann også- uansett,

tror det har litt av æren for at ammingen kom så for i orden her. Selv om det høres litt pes ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...