Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Det er ikke én regel, men mange regler.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 og er et bindeord å er et infinitivsmerke å sykle stoppet og kikket
Gjest Gul stjerne Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Tror det er 12 regler om og og å. Hva med å prøve google,kanskje du finner dem.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Ano 19.44 har et godt utgangspunkt. Bruker du den har du kommet et stykke.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Husk at OG er et bindeord, slik en skriver her. Det betyr at du skal bruke og når du setter flere ord sammen, som f. eks., barnet mitt og jeg, mannen min og jeg, mor og far og barn, hus og bil osv. Å er altså infinitivsmerke og skal bare stå foran verb i infinitiv, men ikke hvis du binder sammen to verb, slik at du kan si både og. F. eks. "Han ba meg om Å komme OG se". Men det heter "Jeg skal ut å reise", for ut er ikke et verb. Vet ikke om dette gjorde det noe klarere.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Slik skjer det når man spør om regler på dib. Det heter IKKE -"Jeg skal ut å reise", men "jeg skal ut og reise".
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Og eller å? Når skal du bruke å og når skal du bruke og? Fra korrekturavdelingen.no: Siden infinitivsmerket «å» og konjunksjonen «og» uttales likt, kan det noen ganger være vanskelig å skille mellom dem i skrift. Infinitivsmerket «å» forteller at det som følger, er en infinitiv. Dersom vi ser eller skriver en «å», skal det derfor også alltid følge et verb i infinitiv. Konjunksjonen (bindeordet eller sideordningsordet) «og» brukes mellom ord eller ordgrupper av samme type eller med samme funksjon. «Og» kan altså også stå mellom to infinitiver; som i eksemplet under, der «og» binder sammen de to siste infinitivene: Han skal prøve å lære å strikke og sy. Her oppstår det ofte tvil. Fortidsprøven kan være til hjelp: Vi gjør setningen om til fortid og ser hvordan den oppfører seg: Han prøvde å lære å strikke og sy. (Fasit: Ok.) Andre eksempler: Tvilstilfelle: Skal du ut å/og reise? Fortidsprøven: I går var du ute og reiste Fasit: Skal du ut og reise? Tvilstilfelle: Vil du slutte å/og erte? Fortidsprøven: Du sluttet å erte Fasit: Vil du slutte å erte? Stå og, sitte og, ligge og I konstruksjoner som «stå og ...», «sitte og ...», «ligge og ...» skal det alltid være «og». De kan stå og diskutere lenge. (Fortidsprøven: De stod og diskuterte lenge.) Jeg skal ligge og sove en stund. (Fortidsprøven: Jeg lå og sov en stund.) Presens partisipp: sittende og lese Det samme gjelder etter presens partisipp: De ble stående og diskutere, de ble liggende og sove. (Fortidsprøven: De stod og diskuterte. De lå og sov.) Å i faste uttrykk «Å» brukes i noen faste uttrykk: så å si vel å merke komme ut å kjøre Vær snill og «Være snill og» (+ «være god og» osv.): Vi skriver: «Kan du være snill og komme?» «Kunne du være snill og hjelpe meg?» (Fortidsprøven: Du var snill og kom, Du var snill og hjalp meg) Om vi føyer til et «så» foran adjektivet (her: snill), blir det naturlig med infinitiv: «Kan du være så snill å komme?» (Fortidsprøven: Du var så snill å komme.) Husk «Å» står alltid foran en infinitiv. «Og» kan stå foran en infinitiv.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #9 Skrevet 10. november 2009 Nei, det trenger ikke å hete at man skal ut OG reise. Siden verbene "skal" og "reise" ikke er i samme tid, er det helt irrelevant i dette tilfellet. Både "skal ut å reise" og "skal ut og reise" er riktige, men de har en smule forskjellig betydning. Det er det sammen som at det heter slutte å hikke, ikke slutte og hikke.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #10 Skrevet 10. november 2009 Du får sende klage til korrekturavdelingen. Tvilstilfelle: Skal du ut å/og reise? Fortidsprøven: I går var du ute og reiste Fasit: Skal du ut og reise? Fra Korrekturavdelingen Tvilstilfelle; Jeg skal ut og/å reise. Fortidsprøven: I går var jeg ute og reiste. Fasit: Jeg skal ut og reise Mitt svar Det andre eksemplet ditt er riktig Tvilstilfelle: Jeg skal slutte og/å hikke. Fortidsprøven: I går sluttet jeg å hikke Fasit: Jeg skal slutte å hikke.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #11 Skrevet 10. november 2009 Ut Å reise er helt riktig.. Se på setningen som "ut for å reise", da ser du at den er riktig. Ut og reise betyr at du skal ut, OG du skal reise
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #12 Skrevet 10. november 2009 Overraskende at anonyme setter seg over korrekturavdelingen. Hvor det står klart Skal ut OG reise. Om du mener "skal ut for å reise", som førovrig er en temmelig dårlig setning, så får du skrive "ut for å reise", eller gjøre leserne en tjeneste og skrive om setningen. Mvh Korrekturavdelingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå