Gå til innhold

"Ja-mat" og "nei-mat"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva assosierer dere med begrepene?

Poenget mitt kommer senere i tråden, så du trenger ikke spørre hva jeg forbinder med ordene.

Håper på mange svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg tenker på ja og nei mat ser jeg får meg den plakaten som vi hadde i klasserommet på heimkunskapen hehe, sånn henger fortsatt oppe på skolekjøkkenet nå også. Det er en sirkel hvor halve sirkelen er rød og hvor det er bilder av alt som er nei mat og på den grønne siden ja mat. Nei mat forbinder jeg med usunn mat som brus og godteri, pølser og chips. Ja mat forbinder jeg med det som er sunt som fisk, egg, grovt brød, frukt og grønnsaker.

Skrevet

Nei mat forbinder jeg med pølse med brød, gatekjøkkenmat, frosen pizza, loff, syltetøy.

Ja mat forbinder jeg med "ordentlig" middag med poteter og grønnsaker eks kjøttkaker, fiskeboller, fisk, koteletter. Kylling med salat og ris. Grovt brød med usukret pålegg, frukt.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg forbinder det med Grete Roede og hennes slankeopplegg. Ja-mat er det du bør spise, og nei-mat er det du bør styre unna, sett i slankeperspektiv.

Men jeg greier ikke å dytte ut av hodet mitt en sketsj jeg så for mange år siden. En tykk mann sto og snakket om at han hadde begynt på Grete Roede og lært om ja-mat og nei-mat: "Ja, det der skal du passe deg for, og nei, det der er ikke farlig, det kan du spise så mye du vil av."

Skrevet

Eg forbinde det med grete rode. Nei mat skal du ha lite til ingenting av. Inneholder veldig mye kcalorier pr hundre gram. ja mat er som grønnsaker og inneholder nesten ingenting kcal i det hele tatt.

I grete rode brukes det også begrepene Litt.. De kan en spise, men obse kcalorier.

Så ja mat er bra, men nei mat kan også være sundt, men bare ytterst lite pr dag pga kcal mengden.

Skrevet

Jeg husker den plakaten, men ikke at det stod ja-mat og nei-mat på den.

Skrevet

Gutten min lærer om ja-mat og nei-mat på skolen og jeg ble veldig overrasket da han kom hjem og fortalte om det. Jeg forbinder ja- og neimat med slanking og synes det er feil å si at noe mat er ja og noe nei. Det er veldig bra å rette fokus på hva som er sunn mat og ikke sunn mat, men ved å si ja og nei til maten tror jeg ikke ungene lærer noe om kosthold, bare hva som er ja og nei.

Pølser er ikke sunt, men trenger ikke være usunt heller, hvis de er magre og kjøttet er rent. Slik er det med mange varer, syltetøy kan være sunt eller ikke sunt avhengig av hvor mye sukker og kunstig søtningsstoff man har i det. Mat med E-stoffer er ikke bra, så gryterett kan være bra om den er hjemmelaget og ikke bra om den er fabrikkprodusert. Slik kan man fortsette i lange baner.

Vi har ikke fått informasjon om hvordan det undervises i temaet, det synes jeg er synd.

Skrevet

Blond ja vet du hva det samme skjedde en dag ifjor da jenta mi kom hjem fra skolen, hun ville ikke spise pølsene som vi skulle ha til middag fordi det var nei mat og sånn holdt hunn på i flere dager med alt som var nei mat og da synes jeg det går litt langt. Men så satt jeg meg ned med jenta mi å fortate henne at man kan fint spise nei mat så lenge man ikke bare spiser nei mat hver eneste dag. Etter det har det gått grei heldigvis, men hun sier ofte at nå spiser vi nei mat mamma.

Skrevet

HELT enig med deg, blond.....

Skrevet

Jeg er overrasket, på en negativ måte. Syns ikke dette er den rette måten å lære på.

Jeg forbinder det også med slanking og ser på neimat som godteri og mat man skal spise lite eller ingenting av.

Og ja mat forbinder jeg med frukt og salat og rent kjøtt og fisk.

Skrevet

Hmm nå er jeg spent på om de skal lære slikt her også på skolen? Høres veldig negativt ut.

Jeg er opptatt av at barna skal få ett sundt og godt forhold til mat. Mat er noe man skal og må forholde seg til hver dag hele livet. Det er viktig at dette blir en naturlig del av hverdagen i alles liv. Jeg går jo selv på grete rode kurs og har om nei mat og ja mat. Vi som er voksne skjønner jo dette på en helt annen måte enn barn gjør.

Og jeg merker alt her på skolegutten min at han er opptatt av tyngden til folk. Bruker begrep som tykk og tynn, det er begrep vi aldri bruker her hjemme slikt.

Jeg hørte også at de skulle begynne å veie barn igjen på skolen, og også måle fett prosenten til dem. Fordi det blir så mange overvektige barn etterhvert. Først tenkte jeg at det måtte kanskje være andre måter å gjøre det på. Men så er vel kanskje det gjort? Barn har jo litt mye mer stillesitende nå enn før, og vekta i prosent bare øker..

Skrevet

Vektutvikling er viktig å vite en del om sett i forskningsperspektiv og det gir mye god informasjon. Likevel synes jeg det blir helt feil å starte slike kontroller. Det har ingen hensikt å veie folk hvis målet er å få sunnest mulig kropper. Det er helt andre tiltak som må settes i gang. Vektutvikling er en ting og godt forhold til kroppen noe annet. Det er mye som kan gjøres for å gi barn et bedre forhold til kroppene sine. Veiing er ikke er slikt tiltak.

Skrevet

Jeg er ikke mot veiing, vi hadde veiing når vi var unge på skolen. husker enda når vi veide og målte lengden på tur inni klasserommet. Gjorde ikke noe mer ut av vekta for det om.. Da ble det helt naturlig.Vekt, kroppstørrelse og slikt er en naturlig del av livet. Og det er nå idag mer overvektige enn før og også mer med spisevegring enn før. Det er mer fokus på ting og tang. Men ingenting blir jo bedre. Tror det kunne vært greit jeg. Så hadde barna fått ett naturlig forhold til det. Vekt skal stå i forhold til høyde og kroppsbyggning, og da kunne det minska risikoen for mobbing når barna blir vant med dette. Da er det ikke noe spennenede lenger..Og de får ett naturlig forhold til hva de veier..

Jeg ser når barna mine er på fritidsaktiviteter så er det noen barn som ALLTID har med seg snop, disse barna er ikke pr idag noe mer overvektige enn andre barn, noen er det andre ikke. Men fortsetter de slik kan de få problemer med vekta etter hvert. Mange foreldre eier jo ikke begrep om usunn mat i forhold til vekt og aktivitet hos barn i forhold til vekt. Vet det er mange som har sagt til meg, når jeg nekter mine barn snop i ukedager og sier de må ut å bevege seg, så mener de at ikke jeg trenger bry meg om dette siden mine barn er så tynne, det er jo ikke noe farlig med de!! Akkurat som det har noe med saken å gjøre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...