Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Jeg og samboeren min skal ha baby i januar, første etterlengtede barnet vårt. og gleder oss masse:) driver å samler inn det vi trenger av utstyr og div. Har en svigermor som henger igjen i 1978 da hun fikk samboeren min, og hun skjønner ikke ting har tross alt forandret seg littegranne siden hun hadde små barn. Vi har hatt flere diskusjoner på dette men hun sier" at unger vokste da opp før også". Hun er snill og grei og vi har et bra forhold men når det gjelder dette så er vi langt ifra enig. Hun har spart på ALT av klær, barnevogn, senger, madrasser, bilsete, lekerbarnestol- ja i det hele tatt alt. SÅ det var helt unødvendig at vi skulle bruke penger på å handle inn når hun hadde alt ifra før. HALLO sier jeg. Det toppet seg for noen uker siden da vi skulle bestille madrass til voggen vi får ifra de, dette var jo helt unødvendig syntes hun for man kunne jo bare klippe til noe skumgummi og lage madrass selv.... Røyking er et annet ømfintelig tema, der jeg og samboer som er røykfrie ikke vil at barnet vårt skal være i nærheten av røyk hos mine svigerforeldre som røyker inne begge to, en diskusjon som vi har hatt i 7 mnd nå siden jeg fikk vite at vi skulle ha baby. Et kompromiss er at den dagen vi skal på besøk så lar de være å røyke inne og lufter, men dette er ikke noe særlig å få gjennom. Hva skal man gjøre, det enkleste er å ikke snakke noe om utstyr og div, men det enkleste hadde vært om hun kunne forstå at ting har forandret seg siden 78. Håper at det blir annerledes når deres første barnebarn kommer i jan
MammanTilEmma❤ Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 har det vært min svigermor har jeg sagt at vi vil kjøpe nytt, for ting har jo somsagt forandret seg;-) jeg har vartfall ikke ville brukt tinger som er over 30år gammelt.. mye er jo forandret siden da;)) å siden det er den første så¨er det jo ekstra stas med nye ting.. synes nå jeg;))
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 I sånne situasjoner må man ikke gå rundt grøten, bare være så direkte og tydelig som mulig. Ikke for å såre svigermor, men for å prøve å fortelle at man som førstegangsforeldre har stor glede i å kjøpe nye ting til babyen! Vær saklig og høflig. Blir man da møtt med sure miner, så får man bare la dem mugne i fred. Når det gjelder røyking, så ville jeg ha holdt meg langt unna et hus det ble røtket inne i, og heller invitert dem på besøk til meg. Rett og slett fordi det er masse helseskadelige stoffer i alle møbler, gardiner, tepper, vegger, ja i alt der inne! Det forsvinner ikke om man lufter litt, dessverre. Ekkelt å komme hjem med en baby som stinker røyk
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Ja, det er ikke enkelt når det gjelder svigermor og svigerfars ideer,jeg og samboeren min er på samme side i dette og gudskjellov for det. Vi har sagt ifra mange ganger når det gjelder dette, så går det greit en stund og så kan hun komme med noe igjen. Jeg har sagt nei 4-5 ganger til å bruke det gamle tøyet men hun er ikke like enkel alltid. Et tema som går igjen er røyking, samboeren min er endelig røykfri og kjenner hvor vondt det lukter av oss når vi har vært der en liten stund. De røyker ikke i nærheten av meg, har ikke gjordt det siden jeg ble gravid, selv ov vi har hatt diskusjoner på dette også. De går heller på badet eller på soverommet og røyker mens vi er der, og da er jo vitsen borte. Vi har sagt at de ikke får lov til å røyke inne i det helle tatt når babyen kommer(ikke på badet eller noe steder) og at de har luftet til vi skal komme. Dette er tungt for spesielt svigermor å godta for hun synes at vi er overhysteriske når det gjelder dette( hun røkte da hun gikk gravid 2 ganger og de har det da fint......er et sitat hun sier ofte. Unger vokste da opp før også,og tok ingen skader før sier hun også Vi har nå lagt temaet på is til babyen kommer, så får vi se om de snur når deres første barnebarn kommer. Å gjør de ikke det, så får de heller komme på besøk til oss, for jeg skifter ikke klær på oss alle og bader babyen hver gang vi skal dit. Ja, det er ikke enkelt når man har ei som henger igjen i 78, og det hjelper heller ikke noe særlig å si at hun må prøve å oppdatere seg litt...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 min mor røykte da hun gikk med meg. holdt på med å dø da jeg var 2 pga astmaen min som er et resultat av min mors røykin(selv om hun røyket ute etter at jeg ble født). mamma sluttet på dagen når jeg endte på sykehuset. sleit med astma i mange år etter det. da jeg besøkte min mormor(som ble tvunget da til å røyke ute) hjalp det ikke for røyen hang igjen overalt. nesa mi føltes ut som en rå kjøttkake da jeg kom hjem, og ofte ble jeg uvel. røyking er bevist helseskadelig!!! selv om noen ikke tar skade så er det mange som gjør det også. ikke vits i å ta sjangsen! du kan gjerne gi hun mitt tlf nummer og så skal jeg fortelle henne hvor utrolig egoistisk hun er!!! ingen skal gamble med helsa til barnebarna sine...!!!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Ja, det er ikke enkelt å få dette inn i hodet på svigermor, hun kan være vrang. Samboeren min har en del allergi, søstra hans mangler ei nyre, livmor, eggstokk og har en liten hjertefeil. men likevel så ser hun ikke helt dette med røyking og svangerskap/ baby. Så det blir interessant når babyen kommer og de ser at vi ikke kommer til å fire på dette her. Kjenner jeg svigermor rett så blir hun fornærmet for at vi ikke kommer på besøk, men det får hun da bare tåle.Et av argumentene hennes er at hun røkte da hun gikk gravid og det gikk bra.....HALLo sier jeg. Et annnet er at det er ingen som skal komme og si hva de skal gjøre eller ikke gjøre i deres hus, de bestemmer. Men da får de komme hit istedet på besøk, bor tross alt bare 5 min unna med bil. Svigerfar sier ikke så mye, han har sagt at da er det opp til de om de vil ha besøk eller ei da, og vi har sagt at det er opp til oss om vi vil utsette babyen for røyk( og ikke minst den langhårede katten de har) Hadde de enda vært som mine foreldre som er opplyste og som ikke røyker, de har nå et barnebarn ifra før også. De hadde også kommet til å sluttet å røykt inne og vasket ned huset hvis de hadde røkt. Så det er ikke like enkelt dette her, men ikke tale om jeg firer på dette!!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 Her er noen argumenter du kan bruke: - Bilstoler som er eldre enn 5 år skal ikke tas i bruk, da materialtretthet gjør at de ikke er trygge lenger etter dette. - Klær fra 30 år tilbake er ofte laget av div. syntetiske stoffer, det finnes mye mer behagelige klær å få kjøpt nå. Dyrt er det ikke heller. - Sikkerhetskravene til barnevogner og senger har blitt drastisk endret de siste 30 årene Når det er sagt så ville jeg møtt dem litt på halvveien når det gjelder en del ting. F.eks. så bruker vi sprinkelsenga som min mann brukte som liten, den er like fin ennå. Så kan man heller male den og kjøpe ny madrass. Ser heller ikke noe galt i å klippe til (ny!) skumgummi for å lage madrass til en vugge. De babylekene som har vært mest populære her i huset har vært de fra min og min manns barndom, så det er vel verdt å se igjennom lekene hun har spart på. Velg ut de lekene som lar seg vaske skikkelig og som ikke har løse deler som kan dette av og slikt. Ligg unna myke plastdyr, da disse garantert er fulle av ftalater. Hvis de har en gammel tripp-trapp eller lignende så er disse uslitelige og kan fint tas i bruk igjen. Jeg ville aldri tatt med baby til et hus der det røykes inne, forresten. Da fikk røykerne heller komme til oss, men med krav om håndvask før de tok på barnet. Kanskje svigerforeldrene kan bruke muligheten til å få barnebarn på besøk senere som en gulerot for å slutte og røyke?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Takk for gode argumenter, jeg har brukt flere av dem til svigermor selv ,em hun vil ikke forstå de. Hun kan ikke sjønne hvorfor jeg ikke vil bruke klærne og barnevogna etter samboeren min. Så de temaene snakker vi ikke om lenger. Leker er helt greit synes jeg, å så er det greit at de har leker hjemme hos seg, når barnebarnet kommer på besøk. Når det gjelder røyking så er vi IKKE enige i det hele tatt, hun skjønner ikke / vil ikke skjønne at vi ikke er int i at de sitter inne pg røyker når vi er der, hun er heller ikke enig i at de kan la være å røyke inne den dagen vi kommer på besøk. De går som sagt heller på badet??? eller soverommet og røyker med vinduet oppe, men røyken siver jo inn i stua likevel. Hun sier at hun føler at vi tar over styringen i deres hjem når det gjelder røyking og barnebarn- men vi vil jo ikke at babyen skal lukte /puste inn røyk. Det siste hun har sagt om denne saken er til søstra til samboeren at hun er lei seg for at de ikke kommer til å få se barnebarnet sitt på besøk(regner med at dette skulle virke inn på vår samvittighet, slik at vi firer på dette) Heldigvis er samboeren min enig med meg, ellers så hadde dette vært veldig vanskelig. Så det blir spennendes når babyen kommer og ser hva de gjør når de skjønner at vi mener alvor, og at de får heller komme hit på besøk( 6 min i bil) Samboeren min ser jeg blir lei seg når det gjelder dette her, og så blir han sint på sin håpløse mor. Ja det er ikke enkelt
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #9 Skrevet 20. november 2009 Jeg har brukt klær fra jeg og søsknene mine var små som var 31 til 38 år gammle. De var i bommull og ull. Like fine og så utrolig koselig å bruke klær vi hadde brukt som små på ungene våre. Jeg syns det var synd at svigermor ikke hadde spart på noen klær fra mannen var liten.
Mamma´n til lillemor Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre og ikke gjøre. Men vi har lånt en del av det som jeg og mine søsken brukte da vi var små. Jeg og mamma gikk sammen gjennom ting og tang fra loftet, og jeg valgte ut klær i for det meste ull. Dette er 32 år gammelt, men like fint da det er oppbevart ordentlig. Lammeskinnsposen har vært til rens og den er kjempefin i vogna. Men det aller meste vi gikk igjennom var helt ubrukelig å overta. Stilen er ganske annerledes, og materialene også. Jeg tror både mamma og pappa synes det er stas at vi bruker noe av det gamle, og selv om noe bare ligger i skapet og kanskje ikke blir brukt, så vet jeg det gleder dem. Hvis du synes det er ubrukelige ting, så lar du være å bruke det. Det er ikke svigerforeldrene dine som skal ha baby nå. De har fått sine to, nå er det deres tur, og da er det også dere som foreldre som bestemmer. Ang. røyk så hadde jeg heller ikke firt på kravet. Jeg har vokst opp i røykfritt hjem, og det skal ikke røykes sammen med mine barn. Svigermor og mannen hennes røyker, men de er påpasselige inne, og det lukter absolutt ikke røyk av verken hus eller klær. De ville heller ikke finne på å røyke sammen med barnebarna. At man selv har røkt under svangerskap burde være pinlig å fortelle, men uansett ens egen sak. Dette er ditt barn, og hun har derfor ingenting med å argumentere for at det har "gått bra med sine". Nei, stå på ditt!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 Stå på kravene når det gjelder røykinga du! Ta med brosjyrer fra helsesøster til svigermor, så hun får oppdatert seg litt. F.eks samsoving med baby når foreldrene røyker gir økt risiko for krybbedød. Kan ikke tenke meg det er noe sunnere å la babyen ligge i en sofa eller på gulvteppe som er innrøyka i årevis. Du kan jo f.eks be svigermor bli med på helsestasjonen og snakke med fagfolk, så kan hun få de samme argumentene fra dem. Men, noen er jo ikke til å endre...så da får man bare la dem leve med vrangforestillingene, og svelge all kritikken, og være superhyggelig tilbake. Blæh, mødre/svigermødre altså!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #12 Skrevet 25. november 2009 Åh, så kom enda en diskusjon om røyking i dag og det er det samme gamle som det har vært i 8 mnd nå. Vi som er snart foreldre er overhysteriske!!! når det gjelder dette temaet. Ingen atr skade av litegranne sier hun. Svigermor er så vrang at det er håpløst, røyk er da ikke farlig for hverken de som røyker eller babyer.kunne hun likegodt sagt rett ut. Det nytter ikke å vise henne hva som står om røyking og baby, har hat en diskusjon ang krybbedød, og svaret jeg fikk var at sånt var det ikke snakk om da hun hadde barn.........igjen er vi overhysteriske. Hun vil ikke høre når vi sier at ting har forandret seg. Enden på visa er at samboeren min fornærmer moren sin skikkelig og at hun blir så fornærmet at hun holder seg unna en lang stund. Men det går da ikke ann å ha denne diskusjonen gang på gang på gang, vi har diskutert det i 8 mnd nå, og opp til flere ganger i mnd. Hun skal bli fortustet når babyen kommer og hun ser at vi ikke kommer på besøk , og at de får komme hit. Selv om de bor 7 min unna m bil, så regner jeg med at de ikke kommer til å komme hit så ofte. Dette ble litt klaging, men hun gjør meg sprø noen ganger. Hadde hun enda kunne skjønne oss som foreldre og bli litt oppdatert på div temaer. men igjen er det vi som er overhysteriske. Veldig greit at man ikke har flere enn en svigermor, det klarer seg lenge.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Ikke mening å helle bensin på bålet, men.... Jeg synes kanskje selv at du overdriver litt. jeg er selv imot røyking og barn, og ser helst at det skulle vært unngått. Jeg synes også det lukter forferdelig når det setter seg i klærne og foretrekker selv sommerfrisk. M.a.o er jeg ikke noe røyke fan. Men jeg har en mor som røyker, og farmor røyker. De tar alle hensyn. Sitter ikke å damper med ungene på fanget. Går i et annet rom. Lufter veldig godt før vi skal komme, går alltid ut å røyker når de er her osv. Jeg er selv vokst opp i et hjem med to stor røykere og tenker noen ganger på hvordan luktet jeg av mine klær på skolen ol. Tenkte jo aldri på det selv, og på den tiden røyket jo enda flere inne. Nå er det heldigvis blitt en strengere røykelov hvilket også påvirker vaner i hjemmet. Men det kunne ikke falle meg inn å boikotte å besøke min mamma. Jeg skulle ønske hun sluttet, for hennes helse også. Men hun har røyket i 40 år og klarer rett og slett ikke.Hun er ikke noe mindre glad i barna mine av den grunn. Hun har lagt om røykevanene sine betraktelig for å ta hensyn. Men jeg kan ikke si at hvis hun ikke slutter å røyke får hun ikke besøk... Mamma har alltid vært der for meg og hun betyr alt for meg. Tenk hva de har ofret for oss opp igjennom barndommen, hva de har gitt oss. Jeg føler ikke jeg utsetter barna mine for noen fare ved å dra på besøk dit et par timer en gang i blant. Stort sett kommer de til meg fordi det er enklest slik. Barna mine vokser opp i et røykfritt sunt hjem.... Jeg synes du strekker strikken litt langt, men det er opp til deg og din mann hvor mye dere vil ofre. Men jeg synes ikke dere kan forlange at farmor skal slutte å røyke for at dere skal komme på besøk. Jeg synes du er litt hjerterå. jeg skjønner du vil det beste for barnet ditt, men jeg ville spurt på helsestasjonen om barnet vil ta skade av en tur til farmor en gang i mnd et par timer, dersom det er blitt røyket inne....tror ikke de tar så stor skade av det som du vil ha det til. Kanskje hun oppfatter deg som overhysterisk førstegangsfødende fordi hun selv har levd lenger og har flere erfaringer enn oss. Lykke til.... dette kan ikke få noe særlig heldig utfall for noen av dere.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Kjenner igjen det med å samle på alt, her har også svigermor samlet på ALT etter sambo, og han er født i 1968. Nå ble "heldigvis" sambo adoptert da han var ca 3 år så de har ikke noe babyutstyr å prakke på oss, men de hadde en gammel tripp trapp-stol som de mente vi skulle bruke til mini. Altså, stolen var 35 år gammel, og totalt utslitt. Treet var begynt å sprekke og greier og malingen var falmet... "Heldigvis" sprakk den helt da vi skulle feste på bøylen som vi kjøpte. Hadde ikke hatt noe imot å få en brukt tripp trapp-stol om den ikke var totalt utslitt, for de koster tross alt litt, men denne var altså så utslitt at jeg hadde ikke lyst å ha den i hus. Ellers har hun tatt vare på alt av klær og leker også. Utslitte klær, hullete klær og klær som er både hullete og lappet. Evt. elastikk som har vært i klærne finnes ikke lenger, trekker du i dem så hører du nesten hvordan strikken smuldrer bort. Jo det hadde vært artig å få bruke klær som sambo hadde da han var liten, MEN de er jo blitt så gamle at de er ikke brukende lenger. Tøyet har jo nesten råtnet etter nærmere 40 år på loftet. Men det går fint an å bruke skumgummimadrass til en liten bebis da, brukte det selv vi til mini da han var bebis. ;p MEN om hun mener å klippe til av gamle, brukte skumgummimadrasser så NEI! Man skal helst ikke arve madrasser, puter og dyner pga krybbedødsfare.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Selv samler jeg på utrolig mye etter mine egne barn... babyklær, seng, leker osv. Men tanken min er ikke at jeg skal prakke det på eventuelle svigerdøtre/sønner og forvente at mine barnebarn skal bruke det. Tanken min er at det kan være gøy for mine barn og se hva de engang i tiden brukte, hvor små de var osv... eller bare titte på det selv og mimre litt. Kanskje noen leker kan ligge i en liten kiste når jeg får eventuelle barnebarn på besøk.... men kun de som ikke er blitt ødelagt etter år på loftet. Tanken til din svigermor er kanskje bare god i bunn men det virker som hun ikke er helt up to date... slitsomt. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #16 Skrevet 14. februar 2010 Kan dere ikke bare si det så enkelt som at dere ikke besøker folk som har et så røyfylt hjem med en liten baby. uansett hvem der er? Og smil og si at sånn er det bare, og om de ikke VIL ha besøk av dere da...? Vri det over til at det er de som er sære som ikke klarer å kutte røyken inne, minst noen dager før, og ikke dere. Stå på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå