Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 I morgen blir hun 10mnd, og ble i dag målt til 8760g og 69,5cm. Dermed har hun gått ned i vekt igjen, og høyden står på stedet hvil. Hun har nå vokst 1,5 cm på 4mnd. Vi har slitt med mat tidligere, men nå spiser hun for to, minst Hun er veldig aktiv, krabber, går med gåvogna og langs møbler, babler masse og kommer med masse lyder som mamma og pappa forstår. Kjempeblid lita frøken, med masse herlig energi og humør Men hvorfor vokser hun ikke...? Skal tilbake om to uker nå, og har det ikke skjedd noe da blir vi sendt videre i systemet. Noen som vet hva som skjer da, som har vært i samme situasjon eller som har erfaringer på hva det kan være? Kjenner bekymringen begynner å vokse...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Hvis du hadde nevnt hva hun spiser kunne jeg vurdert om det er mye for hennes alder, men du sier ingenting om kvantum. Fant dette på nettet (utdrag): "Det kan være mange årsaker til dårlig lengde- og vekstutvikling. Hjerte- og lungesykdommer samt andre kroniske sykdommer må utelukkes. Endokrine sykdommer som hypothyreose og mangel på veksthormon bør vurderes. Det bør også gjøres en svetteiontoforese med kvantitering av Na, Cl og K i svette for å utelukke cystisk fibrose. Deretter bør malabsorbsjon vurderes. Det tas opp en fullstendig kostanamnese, spesielt med henblikk på melkeinntak. Et for stort melkeinntak kan føre til feilernæring. Avføring med hyppighet og konsistens bør vurderes. Leverfunksjonsprøver (ASAT, ALAT, (γ-GT , bilirubin og PT-INR) og jernstatus med hemoglobin, serumjern og ferritin bør utføres. Eventuelt bør folat og vitamin B12 måles. Allergi mot matvarer kan også gi bilde av dårlig lenge- og vektøkning. Spesifikke IgE antistoffer mot de vanligste matvarer kan bestemmes. Serum sendes for vurdering av forhøyete IgA-antistoffer mot glutenfraksjonen i hvete (i forhold til cøliaki). Matvarer skal ikke fjernes før provokasjon har vist at de er av betydning for tilstanden. Det kan være nødvendig med biopsi av tarmslimhinne for nærmere diagnostikk." Min kommentar: matvareintolleranse, allegi eller malabsobsjon er det mest tenkelige hvis hun faktisk spiser MYE, men da skulle du også sett noe på avføringen mht mengde og konsistens. Dette bør vurderes av helsevesenet hvis det ikke bedrer seg til neste veiing. Lykke til;)
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 10. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2009 Takk for svar Kan prøve å forklare bedre... Hun spiser litt i underkant av en halv posjon grøt, samt to store skiver grovbrød til frokost. Til lunsj går det ned to skiver til samt en halv fruktmos, middag er ca et halvt middagsglass og noe av vår middag ) i går gikk det ned ei tykk skive fiskepudding og ei skive i tillegg til litt i overkant av et halvt middagsglass. Til kvelds spiser hun en posjon "god natt" grøt, en halv fruktmos og ei halv til ei skive. Knekkebrød og frukt spiser hun også hver dag. Hun drikker masse vann, mellom 1-2dl. I tillegg spiser hun masse mm før frokost, ett måltid rundt kl 14, samt kveldspuppen kl 18. Ikke verst for en så liten kropp mener jeg Hun bæsjer en gang om dagen, og helt fin bæsj, hvis man kan kalle den fin Normal er vel kanskje en bedre forklaring. Hun er prikktestet for melk,hvete og soya, egg, løk samt hund og katt, alt var negativt! Hun har vært utsatt for allergenet, men prikktester på så små kan visst endres likevel, vi får se. I tillegg sover hun godt om natta, ca 12 timer, samt minst en god dupp om dagen, minst 3 timer dupp hver dag
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Ok, hun spiser bra, men du kan kanskje bytte ut noe av vannet med H-melk? 2 dl H-melk gir nesten 130 kilokalorier, mens 2 dl vann gir 0 kilokalorier. Hvis hun har spist dårlig tidligere kan/bør endringene i matveien føre til at hun får en positiv tilvekst nå. Vår gutt 2 år la kun på seg 400 g fra 1 til 2 år. I den perioden var han mye syk (pga mye smitte i barnehage), og spiste dårlig når han var syk. Hver gang han la på seg, tok han det av igjen under sykdom. Vi har passet på å gi vårt barn kaloririk mat (fløte, smør, juice/saft i stedet for vann til middag, feite sauser, næringsdrikk fra apotek). Han er imidlertid meget aktiv, og har høy forbrenning. Plutselig siste 4 mnd har han vært frisk og lagt på seg 1,5 kg og vokser endelig bra. Siste kontroll på sykehus sa at han ikke feiler noenting (han har vært utredet), men han ligger på 25-percentilen. Jeg har vanskelig for å tro at det feiler jenta di noe nå. Vil tippe hun legger på seg bra til neste kontroll. Selv var jeg 9350 g og 72 cm når jeg var 12 mnd, men jeg var veldig småspist. Det ordnet seg i løpet av tidlig barndom. Likevel er det godt du følger med på utviklingen og at dette følges opp av HS der du går;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå