Gå til innhold

Noen eletrikere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på 3 ting som jeg håper noen kan svare på før jeg evt kontakter flere eletrikere.

1. Når man har fått priser på et el-punkt, f.eks spotter, stikkontakter, lampepunkt, brytere osv, så inkluderer dette BÅDE arbeid og utstyr, ikke sant?

2. Hva mer gjør en eletriker i et vanlig bolighus enn å montere: stikkontakter, lampepunkter, spotter, brytere, sikringsskap, varmekalber og overspenningsvern?

3. Hvorfor er det et sprik på over 100 000 kr på diverse pristilbud vi har fått på eletrikerarbeid i et hus, og den prisen vi kommer fram til når vi regner over alle el-punkter, oppsetting av sikrinsskap, overspenningsvern osv (og ja, moms er lagt til da)? Vi må jo ha glemt noe vesentlig, eller er det slik at eletrikere håper mange ikke begynner å finregne på arbeidet som faktisk blir gjort? Får ikke dette til å stemme jeg...

Skrevet

Selve jobben? Har du husket å regne inn den? Og hva med alt av elektrisk utstyr som du ikke "ser", f.eks. all kablinga inne i veggene (hvis skjult anlegg).

Ellers: 100 000 høres litt drygt ut i prisforskjell, da! Hvor i verden holder du til, da? Kanskje jeg kan gi deg et bra tips, siden gubben jobber i bransjen, så kjenner jeg bittelitt til hva som rører seg. ;-)

Skrevet

Bergen er nærmeste by.

Vi har fått et pristilbud som er på ca 420 000 kr for alt el-arbeid, og da ser vi at det er færre punkter lagt inn enn vi har beregnet også. Nå snakket vi med en annen i går som gav oss "stykk"-pris. 1000 kr pr spott, 600 kr pr stikkontakt og bryter, 500 kr pr vanlig lampepunkt, 5000 kr pr sikringsskap osv (han sa da at dette var både arbeid og utstyr). Når vi regnet sammen alt dette ko vi fram til 200 000 kr, så plusset vi på litt løse tall for overspenningsvern, trekkerør osv og moms, men kom likevel ikke til mer enn ca 300 000 kr +. Sitter med en følelse av at noen prøver å lure oss litt?

Skrevet

Feil side av landet for min del. Innlandsrotte som jeg er ;-)

Bare sånn generelt: pass opp for stykk-pris!!! Da må dere i såfall få alt skriftlig; x antall stikkontakter pr rom, x lampepunkter, brytere osv, komplett pris på sikringsskap OG rør og kabler. Pass opp! Det er nok dessverre en del som har "brent" seg på å velge elektrikere (og andre håndverkere) som i utg.punktet ser ut til å være et rimeligere alternativ... Det har blitt dyrt, for å si det sånn.

Punkt 1 må i alle fall være å få skriftlige, komplette tilbud. Jeg synes 420 000 høres dyrt ut, men 300 000 må man nok minst regne med i en enebolig. Kanskje de med tilbudet på 420 000 har skrevet en del av tilbudet med gaffel? Fyttigrisen - det er mange penger! Men jommen er det viktig at alt dette arbeidet er gjort riktig også! Vær forsiktig med spotter, forresten, der er det masse uhumskheter og dårlig kvalitet både på arbeid og utstyr ute og går!

Skrevet

Har ikke peiling altså.

Men at det skiller 100 000,- på forskjellige elek. sier vel egentlig bare at noen overpriser seg, eller at de som er billigst har noe med liten skrift nederst.

De legger jording rundt huset, trekker kabler fra tomtegrense og inn i huset(grunnmuren) det var vel det jeg kom på i tillegg til det du har selv.

Skrevet

Så jeg ikke forklarte meg godt nok, det med stykkpris var ikke et pristilbud, men mer info om hva de ulike delene koster. Var vi selv om da regnet sammen prisen og kom til noe som var veldig langt under det tilbudet vi hadde fått... og begynte å lure litt... ;-)

Men det får meg i hvertfall til å be om et mer detaljert pristilbud, jeg vil gjerne se nøyaktig hvordan de fikk det til å bli såååå himla dyrt. Vi er selvsagt interessert i å få tak i seriøse folk som gjør et godt arbeid, og betaler gjerne litt ekstra for det, men vi er ikke interessert i å bli lurt heller til å betale mye mer enn det egentlig koster.

Vi har veldig lyst på spotter og vet vi må være forsiktig med hva vi velger, men er vanskelig også å vite hva/hvem en skal velge når man ikke er fagutdannet selv :-/ Har desverre ikke noen i familien heller.

Skrevet

Ja, arbeidet rundt huset og fra tomtegrensen og opp til huset har vi satt opp som egen utgiftspost, så det vet vi om :-) Pristilbudet vi har fått var kun for arbeid inni selve huset.

Skrevet

Kan spørre min elektrikermann som tilfeldigvis sitter her om du vil?

Skrevet

Gjerne det :-) For, som jeg skrev over, jeg vil jo gjerne både ha et reelt pristilbud som er seriøst, men ikke bli lurt til å betale altfor mye heller. Derfor jeg lurte på om vi hadde glamt noe veldig viktig når vi så hva prisforskjellen ble.

Skrevet

I tillegg til det du nevner legger de opp til date/tv/tele.

Han lurer på hvor stort hus det er snakk om? han synes 420.000 var sabla dyrt for alt el på et hus. Er det nytt eller restaurering?

Skrevet

...og punktpris er ink jobb og materiell. Ikke noe tillegg da, nei

Skrevet

Ehm... stort...Sånn at jeg nesten ikke tør å skrive det fordi alle reagerer så voldsomt, hehe...

Jeg vet faktisk ikke hva alle disse BRA og BOA osv blir på, men grunnflaten er på ca 9 x 17 meter i 2,5 etg, så omtrent 400 kvadrat (nytt hus ja). Vi skal da ikke ha noe særlig fancy greier heller med Smart Hus ol, eneste vi unner oss ekstra er spotter i noen sentrale rom, men det skal da ikke være såååå veldig fordyrende om det koster ca 1000 kr pr spott? Ellers er det stander med litt ekstra stikkontakter her og der, varmekabler på 5 rom i huset (nede i støp). Data og tv hadde vi glemt ja, men er det veldig dyrt da? Altså når de først trekker rør og ledninger rundt om i huset? *føle seg uvitende* ;-)

Skrevet

Han sier dere må be om et totaltilbud også fra han som ga dere stykkpris. Selvom arbeid og materiell er ink for hvert punkt er det masse arbeid på et hus utenom punkter du ramser opp, bla. inntakskabel, jording, diverse utjevningsforbindelser (hva nå det er ...) +++. Dere må ikke inngå en kontrakt med kun punktpriser, for da vil dere får en dårlig overraskelse når sluttsummen kommer - ellers er ikke el annlegget derd ferdig. Data/tele var ikke veldig fordyrende, men alle monner drar

Skrevet

Alva,

du trenger en forsyning med K mer enn du trenger en eleKtriker, faktisk.

Skrevet

Er det en formildende omstendighet at jeg har diagnosen: "marginale lese-og -skrivevansker av dyslektisk art"? ;-)

Aprilbaby:

Var derfor jeg spurte, fordi jeg ærlig talt ikke vet hvor mye arbeid det er, og hva vi må forvente. Vet bare at det tilbudet vi fikk var langt over det dobbelte av det vi betalte når vi bygget dette huset (som riktignok er mindre, men dog) og at det bare ikke helt føltes som det hang på greip. Tror vi prøver å få flere tilbud jeg.

Skrevet

Klart, og dessuten får du bonuspoeng for at du er helt konsekvent k-fri i alt som har med elektrisitet å gjøre. Det du gjør, gjør fullt og helt, ikke stykkevis og delt!

Skrevet

*ler med en lett rødfarge i kinnene*

Uff, jeg visste ikke at jeg skrev ordet feil i det hele tatt. Er litt her problemet mitt ligger, jeg snakker nok litt feil og så skriver jeg ordene slik jeg sier dem dersom jeg ikke har pugget en annen skrivemåte, og dermed skriver jeg dem feil også. Jeg kan lære meg å skrive ord riktig, men da må jeg bli oppmerksom på at jeg skriver dem feil (ser det ikke selv), og så øve meg på det. Nå kommer jeg nok til å huske dette i hvertfall ;-)

elektriker, elektriker, elektriker...*øve-øve*

Skrevet

mobilen sier "tunnell", evt "tunnel", en "n" er ikke akseptert uansett antall "l"-er, men mobilen er vel gjerne ikke kvalifisert som rettskrivingsekspert? ;-)

Skrevet

Jeg tror mobilen bør oppdateres, sjekka på Bokmålsordboka (UIO) og der var det godtatt med to n'er ELLER to l'er, men ikke to av hver. Men jeg husker det neppe til neste gang.

Tunnel - Tunell - synes egt begge disse ser feil ut, faktisk. Men det er de som er rett, visstnok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...