Vanilla83 Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Jeg brukte en lånekalkulator og kom fram til disse tallene: Ved et lån på 1,2mill med nedbetalingstid på 30 år og 5 års avdragsfrihet kom beløpet på ca 32-3300kr i mnd. (3,25% rente) Etter endte 5 år kom beløpet på ca 5800mnd med samme renta. Etter en samtale med NAV fikk jeg et brev i posten som sa jeg vil ha følgende inntekt når jeg og sambo flytter fra hverandre: Foreldrepenger: 12000 Overgangsstønad: 4000 (regnet hun med minst jeg ville få) Stønad barnetilsyn: 3000 (når begge går i bhage) Utvidet barnetrygd: 3520 Farsbidrag: 4000 (ca beregning, men neppe mye mindre) Sum: 26520 (vi har to barn under 5 år, minste er bare 8mnd) Håper også kanskje på noe bostøtte. Når jeg går ut i arbeid regner jeg med en lønn på 15-16000 i mnd, så blir ikke særlig mye forandring i beløpet da. Når jeg regner sammen utgifter, inklusive mat, strøm, telefon, osv kommer jeg fram til 17600mnd, har da regnet med en evt husleie på 3500. (ikke tatt med lånebeløp) Min tanke rundt dette er å søke startlån og bruke det som egenkapital? Min mor sa dette er mulig.. Vil søke så mye startlån jeg kan, og sette pant i boligen. Er jeg veldig optimistisk om jeg tenker lån på 1,2 millioner? Dette er maksimum, håper å finne noe til kanskje rundt 1-1,1mill. Jeg håper jo også at jeg ikke vil gå alene gjennom resten av livet, og ser mulighetene for en evt samboer og dele utgifter med i framtiden, men dette er ikke noe jeg belager meg på pr dags dato. Vært flott om noen kan dele meninger med meg, gjerne noen bankkyndige:)
* 5 om dagen * Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 ikke godt å si. men det du må ta med i beregninga er at noe blir ikke regnet som inntekt, og noe er jo bare midlertidig.....
Vanilla83 Skrevet 9. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2009 Nei det er så. Men jeg tenker jeg skal sette opp et budsjett med faktiske tall og ta det med meg i banken når jeg skal søke lån. Da vil de se at jeg kan klare dette samtidig som de ser at jeg faktisk har orden i økonomien. Det som er, er jo at om jeg ikke får lån og må leie, så må jeg likevel punge ut med 8-9000 i mnd for å få ei bra leilighet til meg og ungene. Så for meg lønner det seg selvfølgelig å få lån med 5 års avdragsfrihet så jeg kan legge meg opp litt penger til jeg skal begynne å betale ned for fullt. Vet banken ikke tar hensyn til hva jeg gjør om jeg ikke får lån, men er bare hva jeg tenker liksom Barnetrygda har jeg jo til ungene er 18. Stønad for barnetilsyn betales til ungen har fullført 4 skoleår, så det er jo et godt stykke fram i tid. Jeg regner med å ha bedre inntekter til da ettersom jeg har søkt meg inn på skole til neste år så jeg får en utdannelse og bedre betalt jobb. Under denne tiden vil jeg jo få overgangsstønad og utdanningsstønad + stipend, så burde klare meg. Dette vil jo være under de avdragsfrie årene:)
* 5 om dagen * Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 joda, jeg tror du så absolutt har mulighet til å få lån,var ikke sånn... men sett opp et ryddig og ok betalingsplan,på inn og utgifter,så ser de ihvertfall at du har orden der ) og har du en rådgiver i banken,som skjønner at det er dyrere å leie enn å eie,får du det nok. så tvi,tvi...dette går nok bra, og lykke til :-)
Gjest Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Vet av flere som har prøvd. Ingen har fått lån med stønadene fra NAV som grunnlag! Heller ikke medregnet sammen med annen inntekt. Dette er ikke noe en skal basere seg på. Det er kun hjelp i en overgangsiutasjon fram til en "lærer å klare seg selv med det en har". Da kan en ikke lære seg å leve med alt en får i den tiden Enkelte av bankene kunne medregne bidrag fra far. Men ikke alle. Det var ikke alle som ville se på dette som "sikker" inntekt siden mottaker ikke har kontrollen selv. Giver kan jo strengt tatt velge å slutte å jobbe uten forvarsel. Det beste du kan gjøre er som du har gjort. Ta med papirer på alt du har og alt du kan få til sin tid til banker. Så tar du en prat med de. Har du BSU stiller du ekstra sterkt. Både i form av kapital og betalingsvilje/evne. Så har vell kommunene ulike ordninger for aleneforeldre? De kan vell bla stille de siste 20% gjennom et billig lån? Ville tatt en prat med de også. Hvem du skal prate med om det er jeg ikke sikker på. Samme som de som har med bostøtte å gjøre? Eller de som har med husbanken?
Monajenten Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Jeg fikk startlån i Husbanken på 840 000,- som alenemor. Var en del styr da jeg i utgangspunktet kjøpte leiligheten med daværende samboer, men med god hjelp av pappa ordnet det seg så jeg fikk lånet. Leiligheten som ikke var bygget enda, kostet 1 130 000,- og det resterende beløpet fikk jeg låne av pappa. Jeg betaler rett over 5000,- i mnd på lånet med fastrente frem til 2011. Er storfornøyd med det, og leiligheten har nå en verdi på ca. 1 600 000.
Vanilla83 Skrevet 10. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2009 "Vet av flere som har prøvd. Ingen har fått lån med stønadene fra NAV som grunnlag! Heller ikke medregnet sammen med annen inntekt. Dette er ikke noe en skal basere seg på. Det er kun hjelp i en overgangsiutasjon fram til en "lærer å klare seg selv med det en har". Da kan en ikke lære seg å leve med alt en får i den tiden ;)" Nei det satser jeg ikke på heller, jeg skal ut i arbeid når lille begynner i barnehagen i mars. Jeg skrev det ned fordi det er nåværende, men midlertidig, og jeg vil ha ca like mye i inntekt av arbeid som fra stønader likevel:) Monajenten: Fikk du ikke lånt det resterende beløpet i annen bank?
Anja Annonym Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Du har enda større muligheter hvis faren din eller andre vil kausjonere for hele eller deler av lånet. Ellers så spiller det stor rolle hvorhen du bor i landet, hvilken type bolig du skal kjøpe. Hvor lettsolgt, og hvilken grad av potensiale som ligger i den, samt hvordan prisnivået genrelt er der du vil flytte. Kan også være enklere å få lån i en mindre bank, hvis du/familie har tilknytting der.
Vanilla83 Skrevet 10. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2009 Prisnivået på leiligheta jeg har sett meg ut er ganske bra i forhold til hva jeg får. (Bor forøvrig i finnmark) Her er over 70 leiligheter og hus til salgs atm, markedet for kjøp av hus er ganske lavt akkurat nå. Huff ikke lett dette, håper så inderlig å få det lånet:/
GuttemammaX3 Skrevet 10. november 2009 #10 Skrevet 10. november 2009 Jeg fikk lån som alenemor med kun stønader (barnet var ikke fylt ett år ennå, begynte å jobbe kort tid etter) Fikk lån på 1,350, med mamma og pappa som medlåntager på hele summen... Hadde aldri avdragsfrihet. Har betalt alt fra 6 - 10.000 i mnd de siste årene, alt etter hvor høy renta har vært...
Blåmandag¤ Skrevet 10. november 2009 #11 Skrevet 10. november 2009 Jeg fikk lån på 1 million da jeg var alene, jeg hadde "bare" overgangsstønad da. Jeg hadde igjen 4 mnd av studiene og var sikret jobb.
Ugl@ Skrevet 10. november 2009 #12 Skrevet 10. november 2009 Full finaisiering uten medlånetaker tror jeg du nesten kan glemme hvis du ikke er nesten ferdig med en attraktiv utdannelse som gir god inntekt i hvertfall. Har du egenandel og mulighet til å skaffe en medlånetaker eller kausjonist, har utdannelse i ordnen og er rimelig sikker på jobb, eller en god plan og utdannelse og jobb så kan du være heldig å finne en bank som vil gi deg lån. Å basere det på at du kansje kan treffe en mann er bare å glemme, du må ha en klar plan på hva du skal betale med den dagen Nav stenger pengekrana. Bankene er mer forsiktige nå, rentene skal opp, noe som reulterer i at boligprisene kan gå ned, og da risikerer bankene at de går med tap hvis folk ikke greier å håndtere forpliktelsene sine og gjelden må inndras med tvangssalg.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 10. november 2009 #13 Skrevet 10. november 2009 Banken lo av meg når jeg skulle ha lån og var alenemor iallefall. Ingen ting annet enn barnebidrag, barnetrygd og evt. lønn var å regne som fast inntekt. Overgangsstønad og slikt ville de ikke ta med. Måtte ha kausjonist i faren min..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå