Gjest eelis+kian oliver Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Altså at man legger ungen før man selv legger seg?
♥tosmåtroll♥ Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Lillegutt har blitt lagt før oss nå i halvannen mnd nå, han er 3,5 mnd. Nå er han i seng klokka 20.00/20.30....målet blir 19.00, så vi jobber oss mot det!
Gjest Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 vi begynte å legge gutten vår kl 22.00 når han var litt over en måned, deretter kl 21.00, nå legger han seg kl 19.00 og nå er han 3 måneder. Han har aldri vært noe vanskelig å få til å legge seg da, så vi har vært heldige.
Gjest Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Vi har begynt med det når de har vært ca 6-8 uker gamle, litt ulikt fra baby til baby.
Mamma´n til lillemor Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Vi begynte å legge lillemor før oss da hun var 2 mnd. Nå i etterkant tror jeg vi burde ha venta en mnd til. Soving gikk så fint da vi la oss samtidig, og da hun fant ut at vi ikke skulle sove samtidig skar det seg helt. Nå er hun 4 mnd og ting går mye bedre, men jeg tror at det var unødvendig av oss å forvente at hun skulle sove på rommet alene allerede ved 2 mnd. Alle babyer er forskjellig, så hvis det ikke fungerer ville jeg ha venta. Nå har jeg lest masse på disse 2 mnd, og skal slutte å høre på alle som snakker om at babyene deres er så flinke og jeg føle at vi ikke gjør det riktig. Vår lille trenger masse nærhet på kvelden og det må vi ta hensyn til.
Style_hunter Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Alle barn er individuelle. Noen synes det er greit å legge seg kl 19 og er trøtte da, for andre som vår sønn er det absolutt ikke aktuelt at han vil sove da. Barn er individuelle som oss. Jeg er heller ikke trøtt eller programmert til å legge meg på et visst tidspunkt hver kveld:) Min sønn på 6,5mnd har sin greie om 20-20.30 og da sover han til kl 07 neste morgen. Finn hva som passer ditt barn best uten å høre på "regelen" om at man må legge seg kl 19 lykke til:)
Lemonia Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Vi begynte ikke med det før han var 3 mnd gammel. Før den tid sovnet han i vuggen sin og vi bar ham i sengen når vi selv gikk og la oss. Det er ingen hast med å få i gang leggerutiner.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Vi fikk ikke dette til før hun var 6 mnd, men det er nok litt uvanlig lenge.. Hun hadde helt fra fødselen en omsnudd døgnrytme, som betydde at hun aldri tok natta før tidligst kl 01.. Ga nok litt opp underveis, men da hun bikket drøye 5 mnd fant vi ut at nok fikk være nok, og tok kontakt med søvnekspert Karin Naphaug, og innen hun fylte 6 mnd klarte vi å snu det helt om, slik at natten startet kl 19 istedet (det var 3 TØFFE uker, men vel verdt det!) Har inntrykk av at det er 3-4 mnd som er en slags "normal" når det gjelder å innføre rutiner og få barnet i seng før de voksne, men også her er det nok store individuelle variasjoner (noen barn har jo en rytme som passer de voksne helt fra starten omtrent, mens andre trenger mer tid og "jobb" for å klare å få dem inn på rett spor..) Uansett ville jeg ikke stresset med dette før babyen nærmer seg 3 mnd, hvis ikke babyen selv synes det er ålreit å legge seg før da selvsagt=)
Julle&LilleBus Skrevet 10. november 2009 #9 Skrevet 10. november 2009 For oss kom det naturlig. Hadde ikke noe mål eller plan om å få det til på et tidspunkt. Han har ordnet dette helt selv. - Fra han bare var et par uker så tok han kvelden etter amming i 23-tiden. - Når han var ca. 2,5 mnd begynte han å ta kvelden 21 - 21.30. - Når han var ca. 4 mnd ble det kl.20 - Nå er han straks 6 mnd og legger seg ca 19.30
Fruktvann Skrevet 10. november 2009 #10 Skrevet 10. november 2009 vi begynte da lillemann var 10 dager gammel, etter tips fra svigerinne. Og for en fornøyd baby vi plutselig fikk! i begynnelsen la vi han vel kl 22 og så regulerte han seg sjøl til kl 19.30 ila 3-4 uker. Fulgte bare hans søvnbehov på kvelden og la han for natta når han ble trøtt første gang etter siste ettermiddagshvil. Men jeg aner ikke hva som er anbefalt eller normalt. Tenker det bare er å se an ungen
MiMa09 Skrevet 12. november 2009 #11 Skrevet 12. november 2009 Vi begynte da han var 6 uker, da la vi han halv ti. Et kvarter tidligere annenvher kveld frem til vi var kommet til kl 20. Så ble det automatisk kl 19 etter vi stilte klokka til vintertid.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 12. november 2009 #12 Skrevet 12. november 2009 Ikke helt sikker på hvor mange uker han var, men han er 12 uker nå og vi har lagt han kl. 19.00 på kvelden en del uker allerede. Det er vel noe av det lureste vi har gjort tror jeg. Før vi begynte med det hadde vi skrik hele kvelden av en overtrøtt unge som ikke klarte å sovne og som ikke var fornøyd med at han fikk være på fanget vårt. Vi måtte gå og vugge han hele kvelden - utrolig slitsomt. Etter at jeg begynte å gå på rommet i 6 - tiden, mate og vugge han i søvn har han blitt mer tilfreds og fornøyd og vi har fått rolig kveld igjen. Ekstra viktig er det for oss at det er stille på kvelden siden vi har et barn til som skal ha ro. Han sover som oftest fra 7 - mellom 6 og 8 engang. Kun avbrutt av som oftest en noen ganger to matinger.
Gjest eelis+kian oliver Skrevet 12. november 2009 #13 Skrevet 12. november 2009 Men hvordan gjør dere det med mating og sånt når babyen er så liten? Kan jo ikke ta knøttet ut på stua, og jeg må helt ærlig innrømme at jeg er lite interessert i å sitte på det kalde soverommet i en halv time i strekk uten noe å gjøre, annet enn å se på babyen, flere ganger ila kvelden før jeg selv legger meg.. Det er greit nok på natta, for da sovner jeg mens han spiser, men klokka 21 blir det jo litt annerledes. Må man, så må man, men gutten min vil ikke legge seg før meg (sove alene i stua går greit, men alene på soverommet blir det bare hyling av), og jeg vil egentlig ikke legge han riktig enda heller, selv om han allerede har gode søvnrutiner. "Alle" forteller meg at jeg er absolutt nødt til å legge han før jeg legger meg selv, men jeg er veldig usikker. What to do?? Han er fire uker gammel.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 12. november 2009 #14 Skrevet 12. november 2009 Jeg legger guttungen før meg selv hver kveld.. Han blir fire uker til søndag. Tar kveldsstell og ammer alt mellom 21-23, så legger jeg han i sprinkelsengen etterpå. Da sovner han som regel uten større problemer, og våkner i halv fire tiden på natta. Da tar jeg han over i min seng, og ammer mens jeg sover, og han sovner da inntil meg. Så ammer jeg igjen rundt sju, og da står vi opp etter amming og litt kos. Det hender at han ikke vil sove, og da lar jeg han gråte i 2-3 minutter, for så å gå inn og holde hånden litt på han og gir smokken på nytt, for så og gjenta det til han sovner.
Mamma´n til lillemor Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 Hvis jeg var deg ville jeg ha fulgt egne instinkter. Og når du egentlig ikke vil legge han før deg riktig enda, så ville jeg ha ignorert at "alle andre" forteller deg hva du skal gjøre. 4 uker er ikke mye, og du har nok tid til å vente litt til.
nea80 Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Signerer Mamma'n til lillemor! Gjør det som føles riktig for DEG og DITT barn, så får de andre gjøre det som er best for dem. Jeg tror det er fort gjort at vi (spesielt oss førstegangsmamma'er) tenker for mye på hva som er "riktig", i stedet for å kose oss og nyte denne tiden. Vi vurderer å legge lillemor før oss nå, men det er fordi det virker som om hun begynner å få behov for det. Det blir stadig vanskeligere for henne å sove på stua om kveldene, noe som fører til at hun blir overtøtt og gråter. Hun er snart 8 uker. Stol på magefølelsen, Eelis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå