Gå til innhold

Noen spørsmål ang. ferie og permisjon. Noen som vil hjelpe? :)

Anbefalte innlegg

Vi venter barn i januar 2010 og har tenkt å ta 56 ukers permisjon. Men vi syntes dette er så vanskelig å sette seg inn i. Vi skjønner at når far skal ta ut sine 10 uker må jeg enten være i jobb eller ta ut ferie. Men hvordan gjør man dette i praksis? Er det 4 uker ferie som er vanlig? Jeg har kun hatt 2 uker dette året, kan jeg da overføre de siste to ukene til neste år?

Håper noen har noen kloke ord angående dette, for dette er ikke lett! :s

Fortsetter under...

Når far tar sine 10 uker (fedrekvoten) kan du enten jobbe, ta ferie eller ulønnet permisjon. Du jobber jo (nesten) hele 2009 og vil da ha ferie også til neste år. Den kan du ta mens far har fedrekvoten. Ellers kan du så vidt jeg vet overføre 2 uker ja. Følger du ferieloven har du 4 uker og 1 dag, har du 5 ukers ferie vil du ev ha mer igjen enn du kan overføre.

Du må ta med i søknaden til NAV når du har tenkt å ta ferien (tidsrom), og også informere arbeidsgiver om det slik at permisjonspengene stopper og du får lønn i steden. Når du har født får du vedtak om permisjonspenger fra NAV, men du får vel brev fra arbeidsgiver om innvilget permisjon og oversikt de perioder du har satt opp som ferie. Hvis arbeidsgiver refunderer får du jo uansett utbetalingen fra dem.

(lite forbehold her ang det jeg skriver, er et par år siden jeg hadde permisjon og det kan være endringer jeg ikke har fått med meg)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...