Gå til innhold

Tips mot en 1-åring som biter og lugger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Barnehagen klager fælt- men han gjør det ikke så mye hjemme. I dag hadde han forsøkt å bite alle som kommer i nærheten. Skjønner ikke hva som skjer? Hvordan skal jeg få vekk dette. Jeg klemmer nesa hans hver gang han biter her hjemme.

Og hva gjør jeg med lugging? Kjenner jeg er litt frustrert nå- han er jo verdens beste ellers.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke ha klemt nesa hans eller noe annet fysisk ubehagelig. Da gjör jo du samme feil som han. Ville sagt nei bestemt når det skjer, så vise han hvordan man kan kose m håret, gi en nuss, altså positiv alternativ adferd. Når han gjör dette gi masse beröm! Pass på å gi positive tilbakemeldinger ellers, bemerk det han gjör som er bra, "se" og anerkjenn han. ignorerer eller avled om mulig om han viser uönsket adferd.

Skrevet

Kan det hende han har vondt i munnen?

Beklager den dårlige sammenligningen, men når hester får tannpine/vondt i munnen resulterer det i uønsket adferd, og et barn som ikke har språk å kommunisere med, må finne andre måter å få sagt ifra på.. :)

Det er utrolig vanskelig dette med biting og slikt.. Og du kan jo heller ikke irettesette han når han er i barnehagen.. Men god dialog med ped leder er alfa omega.. Om han får samme reaksjonen i barnehagen som hjemme kan det hjelpe.. Men jeg ville ikke klepet nesa..

Jeg ville flyttet han bort, tatt fast bestemt grep om armene, og sagt strengt at slikt er ikke lov, og vist at du blir lei deg og "ikke vil være sammen med" noen som biter eller lugger deg..

Samtidig er positiv oppmerksomhet og belønning for det som er bra kjempeviktig.. Du ser kanskje på han når han tenker på å bite eller lugge.. Da kan du avverge situasjonen med å reagere før han gjør det, spor tankene inn på noe annet. Ta han med på "lekerommet" eller noe. Så får han masse positiv oppmerksomhet før han har gjort noe galt.. Hvis du skjønner hva jeg mener.. Og vær konsekvent!!! Kjempeviktig!

Masse lykke til..

:)

Skrevet

Det jeg gjorde med mine tre da de kom i den alderen at de lugget og slo var at jeg tok fra dem det de ønsket å oppnå med atferden; nemlig oppmerksomhet. Dersom jeg sto med dem på armen når de beit/slo, sa jeg nei og satte dem ned på gulvet og gikk fra dem. Dersom de gjorde det under lek, opphørte leken fra min side og jeg gikk fra dem. Det virket utrolig fort. Nå klager ikke barnehagen mer :-)

Skrevet

Tror dette er en fase som alle går gjennom, guttungen vår var fæl!! Men man må bare være konsekvent; si nei, ta bort hånda hans/ munnen hans og si at det ikke er lov å bite/lugge.

En dag gir de faktisk opp...Er bare å være tålmodig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...