Gå til innhold

fast jobb pluss selvstendig næringsdrivende på si, hvordan blir det da?

Anbefalte innlegg

Har fast jobb, 100 %, og denne årsinntekten er under 6 G maxbeløpet. I tillegg har jeg jobbet som selvstendig næringsdrivende med nattevakter i 3 av de siste 6 mnd før permisjon, men ikke de siste 3mnd, for det er for belastende å jobbe nattevakter i siste trimester. Med denne lønna i tillegg havner jeg over 6 G.

Lurer nå på hvordan NAV har tenkt å beregne mine foreldrepenger. De siste 3 mnd er ikke representative for min egentlige inntekt. De siste 3 mnd har vært en unntakstilstand der jeg ikke jobber nattevakter i tillegg til en fast 100% stilling grunnet svangerskapet. Når jeg er ferdig med permisjon vil jeg jo gå tilbake til en jobb som er kombi av 100 prosent jobb pluss selvstendig næringsdrivende på netter på si, og syns denne inntekten er den absolutt mest representative.

Jeg mener jeg totalt sett bør ende med å få maxbeløpet på 6 G, men har hørt at det blir opp til den enkelte saksbehandler på NAV å vurdere hva de mener er mest representativt for min inntekt. De siste 4 ukene, eller snitt av siste år etc.

Hva tror dere? noen som vet?

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvor lenge du har vært selvstendig næringsdrivene. Har du vært det over lang tid så kan det nok hende du får det med. Dette må du sende inn bekreftelse på. I tillegg til inntekts- og skatteopplysningsskjema fra din 100% jobb, må du sende inn hva du har tjent som selvstendig næringsdrivende. Dette kan være kopi av halvårsregnskap, selvangivelse eller noe annet som kan si noe om din pensjonsgivende inntekt. Inntektsopplysningene må være skrevet under av regnskapsfører eller revisor.

I og med at du ikke har jobbet de siste 3 mnd kan det være lurt å sende inn en bekreftelse på hva du har innbetalt i forkuddsskatt. Dette kan gi en pekepinn på hva du hadde planer om å tjene dersom du ikke hadde vært gravid.

har ikke revisor eller regnskapsfører da det ikke er nødvendig fordi inntekten fra den bi jobben som selvstendig ikke vil komme opp i over 50 tusen i løpet av de tre mnd jeg har gjort det. så total sett dreier det seg om lite penger og derfor ikke nøsvendig med så avansert regnskap at man ikke kan føre det selv, men for månedslønna har det store konsekvenser i og med at jeg sper på mnd lønna med ca 10000 kr i mnd.

kompliserte greier dette.

ah, hadde man bare timet svangerskapet litt bedre... hadde jeg født mens man jobber på sykehus beholder man full lønn selv om man fritaes fra nattevakter i 3 trimester, men jobber man i kommunen så taper man nattevaktsinntektene fordi man er selvstendig næringdrivende lege på natt.

vel vel. får vel bare ringe min saksbehandler i NAV.

takk for svar

Det er mange selvstendig næringsdrivende som fører regnskp selv.

Men dersom det skal sendes inn inntektsopplysninger til NAV pleier de fleste å ta kontakt med en regnskapsfører i det aktuelle tilfellet.

Dersom du jobber nattevakt for kommunen på natt - er du da selvstendig næringsdrivene?

Hvordan fører du opp lønna du tjener utenom din faste inntekt - som næringsinntekt? Betaler du forskuddsskatt?

Jeg spør fordi mange sier de er selvstendig næringsdrivende, men for NAV er det visse kriterier som må være oppfylt før man kommer inn under denne kategorien. I mange tilfeller viser det seg at de har status som arbeidstakere, selv om de tar oppdrag for flere arbeidsgivere.

er turnuslege, og på dagtid har vi fast kommunal dårlig betalt lønn. På legevakter fra kl 15 til 23 er vi selvstendig næringsdrivende og får penger fra egenandelene pasientene betaler, samt endel refusjoner fra trygden/HELFO utover egenandelene. Fra kl 23 og til neste morgen kl 08 er vi igjen kommunalt ansatt og får fast timeslønn for timene på legevakta.

Ansettelsen som turnuslege i kommunen er på 6 mnd. De tre første gjorde jeg som nevnt over, de neste 3 fritatt fra legevakt grunnet siste trimester. (også "fritatt" fra lønna desverre)

Vi må føre regnskap selv. Og betale skatt for inntekten på kveld. Av nattarbeidet men fast timeslønn trekker kommunen skatt. Men siden det for mitt vedkommende dreier seg om så få legevakter har jeg ikke bestemt om jeg skal betale forskuddskatt eller holde av penger til å betale skatt når ligningen kommer.

Totalt sett blir vanlig kommunal lønn, pluss legevaktsintekt en levelig intekt som tilsvarer noenlunde det vi hadde betalt som turnuslege på sykehus. Uten legevaktene blir lønna redusert med 150-200 tusen i årslønn. Altså har min inntekt siste året vært veldig variabel. Først 6 mnd sykehuslønn, deretter 3 mnd kommunal lønn pluss legevakt, deretter 3 mnd kun kommunal lønn.

Og derfor blir det store spørsmålet, hvordan NAV vil vurdere hva som blir rettferdige foreldrepenger for meg.

Annonse

Ok, da skjønner jeg.

Må være ærlig å si at jeg aldri har vært borti dette, så da tør jeg ikke å gi deg noe 100% svar.

Men mener at dersom ansettelse som turnuslege "bare" er på 6 mnd, så vil jo dette si at du ikke taper denne inntekten den dagen du går ut i permisjon. Om jeg forstår det riktig så er det en kortvarig avtale, og ikke noe varig ansettelsesforhold.

Foreldrepengene skal jo etter hovedregelen erstatte den inntekten du taper når du er hjemme i permisjon, og ansettelsen din som turnuslege var på 6 mnd.

Eller er det sånn at etter 6 mnd får ny ny kontrakt på nye 6 mnd?

Hvis så er tilfelle vil jo saken stille seg litt annerledes.

• 2 uker senere...

Hei Miepia28 :)

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg har termin 4 mnd etter avsluttet turnus. Jeg har forsøkt å få svar fra nav ang hvordan selvstendig næringsdrivende-delen av inntekten vil bli beregnet i fødselspengene. Så vidt jeg forstår, må man ha vært selvstendig næringsdrivende i 3 år for at man skal få uttelling for de pengene, men nav-kontoret skal jo kunne gjøre individuelle vurderinger.

Har du kontaktet SOP? (legeforeningens pensjonsordning/sykemeldingsordning)? De gir støtte til leger som er selvstendig næringsdrivende ved fødsel og andre avbrudd i praksis.

Gi gjerne tilbakemelding hvis du får et svar - er spent på dette jeg også. Lykke til med svangerskap og fødsel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...