fomle somle Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 i august fikk vi innvilget et lån, og nå ringte banken og sa vi hadde for lav inntekt til å få huslånet likevel, vi har kjøpt hus og skal egentlig flytte inn 1.desember. Om de trekker lånet nå så har vi kastet 300 000 rett ut vinduet og det pga banken. Vi hadde jo ikke kjøpt huset om de ikke hadde gokjent lånet!!! Kan de virklig gjøre dette?
Gjest ->>- Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Nei, det kan de ikke. Dere kan i så fall lage et helvete i bankklagenemnda. Har dere lånetilbudet skriftlig? Uansett: Kontakt advokat. Det koster litt, men det er garantert billigere enn 300,000. Lykke til.
* 5 om dagen * Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 har dere skrive kontrakt? jeg tror muntlig er like godt som skriftlig, men ikke godt å si når det gjelder banken.
fomle somle Skrevet 9. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2009 har en skriftlig lovnad som er sendt til eiendomsmegler, osv osv... så fatter ikke hva det er de driver med??? jeg er selv juss student, men går første året så er usikker på hva jeg kan kreve osv osv. men vi sitter jo med et stor økonomisk tap om de trekker lånet.
* 5 om dagen * Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 da tror jeg ikke de kommer noen vei. Men ta kontakt med en advokat om du er usikker, eller om du har noen på skolen du kan snakke med,som har litt mere erfaring enn det du har ....ennå.
Gjest ->>- Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Da driter de seg loddrett ut, rett og slett (med mindre dere har gitt falske opplysninger som forutsetning for låneinnvilgelsen selvsagt). Kontakt advokat, antagelig holder det at vedkommende ringer dem og spør hva de driver med.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Har dere fått finansieringsbevis da? Vi var nøye med å hente dette i banken dagen etter at vi fikk ja vi. Slik at vi hadde det. Jeg ble så nervøs av at de sa ja at jeg måtte ha det på papiret før vi la inn bud på huset. ;p
fomle somle Skrevet 9. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2009 de har ikke villet sjekke lingning og lønnslipper før nå, og da påstår de at vi har oppgitt feil informasjon, men vi har hele tiden sagt ca og da har de sagt at det ikke spiller noen stor rolle. så føler ikke at det er vi som har gjort feil i hele tatt. vi har spurt mange ganger om de skal ha ligning/lønnslipp og de har sagt nei hver gang, vi tar d et senere. ja vi ser jo hvor det endte ut!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 oi, skummelt! Vi sitter midt i en budrunde akkurat nå... men banken har fått alt av papirer og sånn så håper det går i orden. De har i alle fall sagt ja til et lån...
lille sprelle Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 har dere fått innvilget lånet på det grunnlaget dere hadde og ikke har løyet, så tviler jeg på om de har lov. dere risikerer ikke bare å tape de 300.000 dere er ansvarlig for ev tap ved videresalg av huset til noen andre. snakk med megler så snart som mulig om dette.
Anja Annonym Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 jeg er selv juss student, men går første året så er usikker på hva jeg kan kreve osv osv. ----------- .......skremmende! hvor lite du som jusstudent vet da! http://lovdata.no/all/hl-19990625-046.html#map010 § 47. Plikt til å frarå Dersom långiveren før låneavtale inngås med en forbruker eller lånet utbetales til denne, må anta at økonomisk evne eller andre forhold på låntakerens side tilsier at denne alvorlig bør overveie å avstå fra å ta opp lånet, skal långiveren skriftlig underrette låntakeren om dette. Ellers så finnes det ingen lov som tvinger en bank å låne bort penger til folk, da en hver bank foretar en selvstendig vurdering, som altså kan endres etter hvert. Og hvis HI ikke en gang har fått skriftlig lånetilsagn med gitte betingelser, så er det egentlig ikke en gang inngått et bankforhold mellom bank og lånetaker. Så enkelt er dette, Så en hver suppegjøk uten SKRIFTLIG lånetilsagn legger inn bud ned fare for å bli økonomisk ansvarlig i opptil millionklassen, Men, har man "bunnsolide" papirer, så vil nesten en hvilken som helst bank ta i mot en med åpne armer, så her bør bare HI hive seg rundt med søknadene, men samtidig ta lesinga si mere seriøst også.
Arb.ledig husmor Skrevet 9. november 2009 #12 Skrevet 9. november 2009 La dere inn bud uten å sjekke med banken først om det var greit? Da vi la inn bud, kontaktet vi banken for å høre at det var greit..
~sjiraff~ Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Er det nødvendig å være så ufin da? Jeg vil nå uansett påstå at en skriftelig garanti til eiendomsmegler holder i massevis jussmessig.
Anja Annonym Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Ufin? Vel, vet ikke hvilken boble du lever i, men for si det med teskje; En jusstudent sitter med direkte tilgang til lovdata, og burde allerede lært en del grunnleggende lover. I tillegg har dem undervisning av advokater, så HI hadde ikke en gang trengt å spørre her, HI kunne spurt hvem som helst av dem som underviser. Studenter har gratis jushjelp osv osv. Skal man leke at man er voksen, får man tåle den delen som ikke bare er gøy også. Og fremdels mener jeg at man skal la være å by så lenge man ikke har skriftlige lånetilsagn foran seg..........
Tuppa :) Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 Slank bakfra! Hovedinnlegger har kommet opp i et dilemma, du behøver vel ikke å svare hvis du skal være så ufin. Hun skriver at hun studerer første året, dvs at hun har studert juss ca 3-4 mnd, det tar litt lenger tid å komme inn i alt av lover og lovdata etc. Å spørre en foreleser om private saker i et stort auditorium på jussen er ikke mye kult. Til hovedinnlegger, ta kontakt med banken på nytt. De har sikkert sjekket likningen deres fra i fjor og hvis den ikke stemmer helt med det dere har oppgitt som inntekt, må dere ta med lønnslipper eller annen dokumentasjon på hvor mye dere har i samlet inntekt pr- mnd. Det ordner seg nok! Lykke til!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 slank bakfra vi fikk ja i banken etter at alle papirene var lagt inn og alle mulige faktorer ble beregnet inn, som økt rente, med og uten utleiedel, om vi ikke fikk solgt en av leilighetene osv osv.. Hun sa ja til lånet og vi hentet finansieringsbeviset dagen etter. Kan de trekke det tilbake nu da?! Og ja, jeg leker voksen.. hehe. Aldri vært så nervøs over noe som det jeg er over dette huslånet. Grøss. Vi har jo vunnet budrunden og skal signere papirer onsdag liksom. ;p
Anja Annonym Skrevet 9. november 2009 #17 Skrevet 9. november 2009 Hun sa ja til lånet og vi hentet finansieringsbeviset dagen etter. Kan de trekke det tilbake nu da?! ------ Ja, faktisk så kan banken dette, Og banken, kan også trekke dette tilbake igjen etter § 52. Førtidig forfall (1) Långiveren kan kreve at lånet blir innfridd før forfallstiden dersom a) låntakeren vesentlig misligholder låneavtalen det blir åpnet konkurs eller gjeldsforhandling etter konkurslovens regler hos låntakeren c) låntakeren avgår ved døden uten at det innen rimelig frist foreligger eller etter varsel blir stilt betryggende sikkerhet for oppfyllelse d) låntakeren har stilt pant som sikkerhet for pengekravet, og vilkårene i panteloven § 1-9 eller sjøloven § 44 er oppfylt. (2) Dersom det ut fra låntakerens handlemåte eller alvorlig svikt i låntakerens betalingsevne er klart at lånet vil bli vesentlig misligholdt, kan långiveren kreve at det uten ugrunnet opphold stilles betryggende sikkerhet for lånet eller rettidig betaling. Stilles ikke slik sikkerhet, kan långiveren kreve lånet innfridd ved påkrav. Bestemmelsen i dette ledd gjelder ikke for lån som allerede er betryggende sikret. Pluss, at hvis banken ikke vil ha dere, så kan banken rett og slett bestemme at dem ikke vil ha dere som kunder. § 45. Overdragelse (1) Uten særskilt samtykke fra låntakeren kan långiverens fordring bare overdras til en finansinstitusjon eller til en lignende institusjon som nevnt i § 1 annet ledd bokstav a, d, e eller f. Dette gjøres spesielt med risikokunder og kunder som er gjentatte ganger på etterskudd. Og ellers, gratulerer med nytt hus De aller, aller fleste som har papirene sine i orden får faktisk gode betingelser i bankene, for de aller, aller fleste banker foretrekker gode og langvarige kunder.
Anja Annonym Skrevet 9. november 2009 #20 Skrevet 9. november 2009 Å spørre en foreleser om private saker i et stort auditorium på jussen er ikke mye kult. ------ Kan ikke se at det skulle være så skumment å spørre hvilken lov som omhandler banktjenester? Er man så genert er man ikke egnet som advokat. Å enda mindre skummelt burde det være å kontakte jushjelpa, som HI antakeligvis hvis blir en del av etter en liten stund til med studering. Uansett hvor ufin du mener jeg er som ikke bare jatter med og er enig i at bankene er slem, så er fakta fremdeles norges lover, og det fakta at ingen hjelp herfra kan gi HI nytt lån. Skal HI prøve å ro i land dette, så må HI ut irl og se om mulig å finne seg en annen bank.
Nusket Skrevet 9. november 2009 #21 Skrevet 9. november 2009 ...nå skal det vel sies at HI ikke er JUSS student, eller hva Fomle Somle?? Du har nevnt tidligere at du går deltidsstudie som Juridisk Sekretær, så da forklarer vel det hvorfor du ikke har inngående kjennskap i emnet..
Anja Annonym Skrevet 10. november 2009 #22 Skrevet 10. november 2009 Dårlig dag i dag? ------- Slettes ikke Men, du derimot bør finne deg ei nål, og stikke hull på den bobla du lever i. Livet har faktisk andre sider enn bare dine rosenrøde, og hvis du tror at alle er sur eller har dårlige dager bare fordi de har evner til å se/skjønne at det finnes flere sider av en sak, så er det faktisk du som har en dårlig dag eller flere.
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 10. november 2009 #24 Skrevet 10. november 2009 Etter min erfaring med nøyaktig samme situasjon kan ikke banken trekke tilbake ett lånetilsagn når dette er bekreftet fra bankens side til f,eks mekler. Vi satt i en slik situasjon for noen år tilbake, vi fikk lånetilsagn og la inn ett bud på ett hus, mekler sjekket da med banken om finansieringen var i orden, noe han fikk bekreftet. Så gikk det ett par dager, "bank-damen" vår hadde fått beskjed av bank-ledelsen at hun hadde innvilget oss for stort lån og hun kontaktet deretter oss for å trekke tilbake låne-tilbudet. Vi ble selvsagt fortvilet og fikk litt hetta. Vi kontaktet da mekler og fikk der beskjed om at banken ikke hadde anledning til å trekke tilbake lånetilbudet da banken alt hadde bekreftet lånet ovenfor mekler. Så vi fikk kjøpt huset vårt, og vi har aldri hørt noe mer om saken etter at mekler kontaktet banken og sa at finansieringen på vår bolig var bekreftet fra bankens side. Så med mindre dere har oppgitt feil opplysninger eller noe annet "alvorlig" vil jeg mene banken må forholde seg til det som alt er gjort og bekreftet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå