Gå til innhold

ADHD, arv og barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sjangsen for at barnet får add eller adhd er større en normalt, Og større om du får gutt en jente. Husker ikke helt prosenten. Her er det far som har adhd men vi leste litt rudnt og fant ut at risken var ikke større en at vi ville ta den, selv om jeg var litt lettet fordi jeg fikk jenter siden risken var enda mindre da.

Men ja sjangsen er større en normalt men ikke veldig stor.

Jeg har mest sannsynlig ADHD selv, og jeg har et barn med ADHD(gutt) og et uten(jente).

Det er til en viss grad arvelig, men en vet ikke helt hvor mye. En ser at der er opphopninger av diagnosen i enkelte familier(storfamilien, og ikke bare mor/far/barn).

Annonse

jeg kan ikke love at dette er riktig, men har i hvert fall hørt at det er 50%risiko dersom en av foreldrene har diagnosen, og 75% dersom begge foreldre har den.

Jeg har adhd, og er rimelig sikker på at eldste sønn har arvet diagnosen. Yngste sønn har ingen tegn. Men eldste har det samme tempoet, den rå intelligensen, det samme temperamentet, og den samme travelheten som moren. Jeg ser også konsentrasjonsvanskene hans, selv om andre ikke vil se det fordi han ligger så langt foran evnemessig.

Men jeg ønsker ikke utredning. Ikke nå. Jeg vil ikke sette et stempel på ham i så ung alder. Og det ville aldri i verden være aktuelt å medisinere ham i dag, derfor venter jeg til han selv uttrykker at han ikke har det helt bra, at utfordringene blir store på noe vis. Så kan han selv være med i prosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...