satser & vesla Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Jeg har termin på fredag, ingen tegn på fødsel foreløpig. Formen er egentlig ikke så verst, sover godt og er på do en gang om nettene. Jeg kjenner at bekkenet har løsnet litt og skambeina blir presset av vesla som har festet seg godt der nede. Har hatt par kraftige mensmurringer i det siste, men de forsvant etter en - to timer. Jeg er så glad for at vi har så tørt høst, da kommer jeg meg ut for rusletur uten glatt hinne/rim på asfalten :-) Rusletur med "museskritt" vel og merke ;-) Jeg må innrømme at dagene går langsomt og jeg håper på normal fødsel framfor igangsetting på overtid, tvi tvi! Er det flere her med termin i november, hvordan går det med dere?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Hei, jeg har termin i morgen - og formen er som din, omtrent. Kjenner godt at bekkenet løsner og har jeg stått/ligget/sittet i en stilling en stund er det mye au og akk når jeg skal flytte på meg, men det går greit. Vesla er veldig aktiv i magen - men det har hun egentlig vært hele tiden. Er veldig klar for fødsel nå - etter at forrige uke var svineinfluensauke for både storesøster og pappa - jeg rakk akkurat å vaksinere meg i tide og slapp heldigvis unna - 7-8 dager fra vaksninen til smitte holdt faktisk.
satser & vesla Skrevet 9. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2009 Hei anonym I morgen, så spennnede! Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver, sitter man en stund så må man hinke seg i form etter å ha reist seg opp. Jeg varierer med å sitte, ligge på høyre side, venstre side og rusle omkring i leil :-) Jeg også tok vaksinen i tide, en gravid kollega fikk svineinfluensa like etter. Nå er det to uker siden jeg tok den og håper at lillen har fått i seg nok antistoffer til å motstå s.infl. Leste at det tar 3 uker for å få full effekt. Ønsker deg lykke til med fødselen :-)
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 jeg har termin neste fredag, og nedtellingen har nå begynt... har vært så heldig å være i god form gjennom stort sett hele svangerskapet, men begynner å kjenne på at jeg nå er klar for å starte neste fase:-) Nå sover jeg litt dårligere, og orker generelt mindre. Tror det meste av utstyr nå er i hus, stellekommode ble montert i helgen og vuggen står klar. så nå kan bare lillegutt komme. Vi er kjempeklare hele familien for å bli kjent med vårt nye familiemedlem!!
satser & vesla Skrevet 10. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2009 Hei gravid 67 modell :-) Ikke lenge igjen nå :-) I gårkveld holdt jeg på å bli småsprø, ble plutselig så utålmodig og lei. Jeg vil så gjerne føde NÅ, he he må bare belage meg på at det kan bli overtid her. Jeg oppdaget i går at det lakk blank væske fra puppene, så kroppen forbereder seg iallefall :-) Vesla er blitt litt roligere, ikke rart de vokser mye på slutten og det blir jo ganske trangt der inne. I dag skal jeg vaske stellebordet og legge ting og tang klar til bruk :-) Vugga står også klar, gleder meg til å se nurket oppi den. Det er jo koselig med forberedelser. Jeg tar fram babyklærne innimellom, får ikke sett meg mett på dem :-) Håper vi har babyene våres i ermene snart :-)
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 hei satser fødeklar! Ja, nå er det ikke lenge igjen. Og det føles både utrolig deilig og litt skummelt... er så lenge siden jeg hadde små barn, at jeg lurer på om det kommer like naturlig som jeg egentlig har tenkt at det kommer til å gjøre når først nurket er ute av magen. Mannen min og jeg dro en tur på Babyshop på lørdag - bla for å kjøpe stellebord. Merket at jeg ble totalt lammet av skrekk i det jeg gikk inn i butikken. Fikk en følelse av at jeg var totalt uforberedt og at vi ikke hadde ordnet noen ting... (etter å ha gått igjennom alt vi har på plass, så ble vi litt roligere, he he) Jeg ble egentlig bare stående som en saltstøtte, mens mannen min forsøkte å holde fatningen alene og snakket med butikkdamen. rar opplevelse må jeg si. Håper vi snart får føde, så vi kan starte neste fase:-) Og at vi får en kjapp og grei fødsel!! hvor bor du forresten i landet? Ser vi er like gamle:-) Eller rettere sagt: Like UNGE! Ha en flott dag!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Hei - her er det fortsatt stille på selve termindatoen - hadde liksom gitt vesla frist til i morgen med å bli født - nå begynner det å haste ;-) Jeg er også født i 1967 - pussig, -og bor i Bergen. Har det meste av klær og utstyr på plass, senga er ikke montert enda, men alle deler er i hus. Har en datter i barneskolen fra før - hun og pappaen er nesten mer spente som meg. Hun ble født 10 dager før termin etter vannavgang uten rier og igangsettelse med drypp - helt grei fødsel egentlig - regner med at det blir veldig anderledes denne gangen. Prøver å finne litt saklig fødselsinformasjon rundt omkring - men havner litt for fort på andres skrekkhistorier - er jo normalt at de om har opplevd noe litt mer dramatisk enn gjennomsnittet er de som skriver innlegg på nettet, men kanskje ikke de historiene jeg ønsker å lese akkurat nå.
satser & vesla Skrevet 10. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2009 Neimen så morsomt at vi er 67 modeller alle tre :-) Jeg bor i Trondheim og er førstegangsfødende :-) Anonym du må iallefall være veldig utålmodig nå, på selve termindatoen ;-) Hvordan er det ved overtid i Bergen, her på St.Olav får man tilbud om igangsetting 1 uke over terminen. Jeg skal på kontroll hos jordmor på torsdagen, skal spørre henne mer om det. Tror det er hun som må henvise meg for overtidskontroll. gravid 67 modell:-) jeg husker første gang jeg var innom barnas hus, det var overveldende ja. Skjønner godt reaksjonen din, snart kommer det en ny sjef i huset og alt blir snudd opp og ned. Det var faktisk salg med 70% avslag på sommerklær da jeg var på barnas hus, gjett om jeg kjøpte en del til neste år :-) Jeg er blitt forkjøla :-(, greit med rennende neste - men å hoste fremkaller kynner og det gjør ganske vondt midt i hostekula. Håper det går over ganske snart. I dag holder jeg meg inne, det er ishinne ute på asfalten og jeg har kun gått småturer på plena med hunden for å komme meg litt ut i frisk luft. Nå har jeg fyrt opp i peisovnen og skal kose meg med varm drikke :-) Håper vi kan oppdatere hverandre underveis her inne fram til fødselen, veldig artig å høre hvordan det går med oss flotte 67 modeller :-)
Pilt67 Skrevet 10. november 2009 #9 Skrevet 10. november 2009 67-modell her også fra Trondheim med termin på mandag. Var sikker på at det skulle bli fødsel i kveld etter å hatt noe som føltes som en sammenhengende kynner i hele kveld, men nå har det gitt seg. Ellers kan den lille i magen godt vente noen dager enda. Driver og gjør siste forberedelser her hjemme med klargjøring av kommode og klær samt diverse innkjøp. Driver også med rydding i hele huset fra kjeller til loft. Kjenner det er godt å holde på med noe for å få tankene bort fra fødsel. Må bare huske på å ta hyppige pauser gjennom dagen så jeg ikke sliter meg ut til fødselen. Jeg har også vært på Barnas Hus og gjort noen gode kjøp av sommerklær til den lille :-)
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 hyggelig å se at vi er flere av den gode 67 årgangen:-) Var på Ullevål til kontroll og ultralyd i går, og den ble gjennomført av sjefen v fødeavdelingen som viste seg å være den som også hadde ansvaret da min datter ble født med hastekeisersnitt for drøyt 17 år siden. (pga morkakeløsning) Morsomt. Han ble veldig overrasket da han hørte at jeg ikke ventet barn med ny mann. Tenkte jeg skulle forsøke å rydde litt i skuffer og skap i dag jeg også. Har gjort lite de siste dagene, da energien har vært litt laber - men jeg kjenner at jeg har mer å gå på i dag. Ha en flott dag!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 Vi venter visst forsatt alle 4? Her kommer oppdatering fra Bergen - alt som kan forkorte ventetiden er bra :-) Jeg var hos legen i dag, dagen etter termin, alt ser bra ut, men det skjer ingen ting annet enn at kynnerene er blitt sterkere og ryggen verker litt. Er ikke blitt undersøkt for modning el - vet ikke hvordan det gjøres. Hodet er ikke festet, men det er neppe å vente heller - har god plass i bekkenet og vesla snudde ikke hodet ned før for under tre uker siden. Det samme skjedde med storesøsteren men hun kom også ut rett vei da det gjaldt. De venter visst lenger her enn i Trondheim, men legen sa jeg godt kunne ha lav terskel for å ringe føden nå, hvis jeg var urolig - og hvis ikke noe er skjedd på neste kontroll om en uke så ringer hun for å høre om igangsettelse. Høres ut som dere har flere kontroller enn meg på sykehus mm - jeg har ikke vært der siden ordinær ultralyd i uke 19 - vanlig legebesøk siden, har ikke vært hos jordmor denne gangen. Alt har vært greit hele tiden så ikke så mye jeg har lurt på.
satser & vesla Skrevet 11. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2009 Hei. Så artig at vi er enda flere her inne med termin i november + at vi er 67 modeller :-) Jeg vil bare fortelle om mine erfaringer mtp kontroller etc. Jeg ba om å bli henvist for duotest og fikk det i uke 13 som var UL (tok blodprøve uka før), ordinær UL i uke 20 og ekstra oppfølgningsUL i uke 36 (det var jordmor som anbefalte det). Ellers så har jeg gått jevnlig til kontroll hos jordmor en gang i mnd, men i morgen er det 14 dager siden sist hos jordmor. Ellers så deltok jeg på svangerskapskurs på helsestasjonen, da var det om fødsel, amming og omvisning på fødeavd. Jeg kommer til å ha lav terskel for å ta kontakt med fødeavd hvis det er noe jeg bekymrer meg for. Men, så langt ser det bra ut :-) Jeg har heller ikke blitt sjekket for modning, tror ikke de gjør det før man kommer til fødeavd? I dag er vesla veldig rolig, håper det er tegn på at noe skjer snart ;-)
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 11. november 2009 #13 Skrevet 11. november 2009 Jeg skal faktisk sjekkes for modning på mandag. vet ikke hvordan dette gjøres, men kan evt gi en oppdatering etter at jeg har vært der... blir spennende, for dersom jeg ikke er moden nok - blir det antakelig keisersnitt i løpet av neste uke. Pga morkakeløsningen i forrige svangskap vil de ikke at jeg skal gå for lenge. Risikoene økes visstnok mot slutte av svangerskapet. gutten min hadde en rolig dag i går, men i dag er det full fart igjen. Heldigvis. Ble litt bekymret da det ble litt stille i magen. Tror jeg kommer til å savne gravidmagen veldig jeg... kanskje spesielt siden jeg vet at dette blir siste gangen!
satser & vesla Skrevet 12. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 12. november 2009 Hei. Stikker innom en liten tur her jeg :-) Hmmm tror ikke det blir noe fødsel på en stund her nei ;-) Termin i morgen og vesla hadde en sikkelig party i magen i natt - hun trives nok for godt der inne ;-). Ble lite søvn på meg men, duverden så kos å kjenne aktiviteten i magen da!!! I dag har jeg kontroll hos jordmor etterfulgt med kafetreff. Skal bli kos å komme seg ut. Er det noen her inne som har født, vil gjerne ha inspirasjon ;-)
Pilt67 Skrevet 12. november 2009 #15 Skrevet 12. november 2009 Hei alle sammen ! Ingen fødsel her enda heller. Er spent på om jeg må gå over denne gangen også. Forrige gang jeg fødte (for snart 2 år siden) gikk jeg 10 dager over og ble satt i gang ved hjelp av hinneløsning og akupunktur. De anbefalte dette fremfor å sette i gang fødselen med drypp. Driver ellers og vurderer hva slags smertelindring jeg skal velge. Sist lå jeg i badekar + fikk lystgass på slutten. Denne gangen tenker jeg å be om epidural. Hva tenker dere andre om smertelindring ?
satser & vesla Skrevet 13. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 13. november 2009 Hei pilt67 I dag våkna jeg kl 5 og har ikke sovet siden. Jeg sov så dårlig i natt av vond kropp. Så jeg titter innom her jeg, for å få tiden til å gå litt fortere ;-) I dag har jeg termin :-) Så de to + ukene er overstått, nå er det de -2 ukene igjen. Håper det skjer noe i helga! Jeg forventer ingenting, men lar meg få lov til å håpe ;-) Jeg har tenkt på badekar som smertelindring og epidural etterhvert, men det avhenger av hvordan det forløper seg, formen min og hvor lenge det varer. Er også positiv til akupunktur for å sette fart på prosessen. Var du moden da du ble satt igang ved hjelp av hinneløsning og akupunktur? Jeg har lest på St.Olav sin side om hvordan de setter igang, ser at de har forskjellige metoder - alt avhenger av hvor moden/umoden en er. Så bla modningsgele, kapsler og drypp tilslutt.
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 jeg våknet også kl 5 i dag tidlig, og har ikke sovet siden (sov godt frem til kl 5) Mye tanker i hodet om dagen, og er veldig spent på det som skal skje i neste uke - for det blir fødsel da uansett(iflg legen). Jeg skal gjøre det jeg kan for å unngå epidural, da jeg er generelt skeptisk til det da det forstyrrer det naturlige fødselsforløpet. Klarte det "fint" med 1. mann. Og den fødselen varte lenge... Tenkte å forsøke badekar og akupunktur - og evt lystgass, hvis de tillater det på Ullevål. samt pudentalblokade helt på slutten. Men jeg er forberedt på at ting ikke alltid går slik man planlegger det. Og det er jo en viss sannsynlighet for at det blir keisersnitt for min del. Vi får se. Gleder meg uansett til å få veslegutt i armene, selv om det også er kos å kjenne han sprelle rundt i magen.
Pilt67 Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 Kjenner meg igjen med litt dårlig søvn for tiden jeg også. Sovner sent og våkner av sterke kynnere i 5-6 tida, og da er det bare å stå opp og gå på do for å tømme blæra. Satser fødeklar, synes å huske at jeg var moden sist. Jeg fødte rett etter at St.Olavs hadde endret rutinene og blitt raskere til å sette i gang voksne gravide. Hadde første hinnsløsning 7 dager etter termin uten at det ble fødsel. Så på dag 10 over termin fikk jeg ny hinneløsning akupunktur - hvilket gjorde susen. Var på St.Olavs ca. 12 på formiddagen og fødselen (riene) startet kl. 21 om kvelden. Dro ned på sykhuset rett etter midnatt og 4 timer etter var hun ute. Så egentlig en kjapp og grei fødsel. Gravid 67-modell, ser at vi er i litt lik situasjon. Jeg har ei datter på 18 år med samme mann. Får mange spørsmål om dette er kull nr. 2 :-). Hun storkoser seg med ikke å være enebarn lengre. Gleder meg til å treffe lilletupp og kanskje vi havner på føden samtidig, satser fødeklar :-). Jeg har også opprinelig termin i dag, men ble flyttet litt frem etter UL.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #19 Skrevet 13. november 2009 Hei - lite nytt fra Bergen enda, 3 dager på overtid. Hadde en del smertefull kynnere i natt/morges - 20 sekunder hver halve time ca. - men nå er det stille. Veldig trøtt i dag - så sover en masse. Hadde ingen form for smertelindring med eldste - men det tok bare 6 timer fra drypp ble satt til jenta var ute - antar at denne fødselen blir helt anderledes, og tar det litt som det kommer - men i utgangspunktet satser jeg på uten. Tror jeg uansett må på vanlig fødeavdeling så skal vel være tilgang på det meste uten lystgass som de ikke har på Haukeland. Merker at jeg gleder meg faktisk, selv om jeg selvsagt også er litt nervøs, også for at barnet kommer ut frisk og sunn. Livlig er hun ihvertfall.
satser & vesla Skrevet 14. november 2009 Forfatter #20 Skrevet 14. november 2009 Hei. I dag har jeg fått veldig ømme pupper med litt melk i. Den kom så plutselig, det svir litt og jeg er øm over hele brystet. Så jeg har begynt å beskytte brysten mot kulde, trekk, etc. Bh med amme - og ullinlegg. Skal massere den i dusjen senere i dag. For å forhindre at det blir betent. Ellers så er hele mageregionen ganske ømt, ikke vont. Jeg antar at det er hostekulene mine som gjør det slik, jeg har vært forkjølet i 5 dager nå. Håper den forsvinner når fødselen er i gang ;-) Ellers ingen tegn på fødsel her ennå. Nå er jeg på -1 dag. Hvordan går det med dere jenter?
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 14. november 2009 #21 Skrevet 14. november 2009 heisann, nok en natt med litt lite søvn - og jeg som har sovet som en stein hele svangerskapet.... var egentlig litt bekymret da jeg la meg for jeg synes det var så stille i magen i går (dagen før var det veldig MYE aktivitet). Sto derfor opp tidlig i dag og drakk litt saft og spiste en brødskive, og da fikk jeg litt respons fra veslegutt. Ikke noe voldsomme greier, men han sendte meg noen vink. Liker det best når han spreller rundt, men det begynner kanskje å bli trangt om plassen der inne... ellers så var mine bryster også plutselig mer ømme og struttende i går - men ikke noe melk å se foreløpig. Ikke noe tegn til fødsel her i gården. Har pinnekjøtt liggende i vann - så i kveld blir det en forsmak på julemat her hjemme. Begge ungdommene planlegger en rolig hjemmekveld, så det blir koselig. Har ellers litt småtteri å rydde i løpet av helgen. Deilig å ha mannen tuslende hjemme. Har vært mye jobbing på han i det siste. Kjenner jeg liker å ha litt selskap rundt meg nå. Håper dere får en fin helg!
satser & vesla Skrevet 15. november 2009 Forfatter #22 Skrevet 15. november 2009 Hei. Jeg også har i det siste uka merket at bevegelsen er litt annerledes i magen, virker som vesla har det ganske trangt der inne. Jeg har lest her inne at de vokser ca 250 g pr uke, så ikke rart at bevegelsene blir annerledes. Jeg snakket med jordmor om det på siste kontroll, hun sa at det forandrer seg - men at vi SKAL kjenne liv fram til fødselen. Så jeg kjenner ofte etter i magen for å bli kjent med den nye rytmen og det beroliger meg. Akk ja, søvn. Jeg har sovet dårlig spes i de siste to ukene. Jeg tar igjen litt på dagtid for å få nok hvile fram til evt fødsel på natterstid. Høres kos ut med litt julestemning på forskudd :-) Kanskje det blir ungdommenes siste rolig hjemmekveld, neste gang har dere en ny sjef i huset som kommer til å sjarmere hele gjengen i senk :-) I går tok jeg helt med ro, hadde så kraftige kynnere at jeg greide minst mulig. Ble litt småsprø av å være så passiv, så jeg har tatt fram strikketøyene igjen. Godt vi har bim da, koselig å høre fra andre som er nesten i samme løypa som meg :-)
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 15. november 2009 #23 Skrevet 15. november 2009 en liten søndagsrapport fra sofakroken før jeg tar kvelden:-) har vært en deilig helg med familien stort sett rundt meg mesteparten av tiden. Pinnekjøttet ble helt nydelig, og iskald munkholm smakte fortreffelig!! Og i natt har jeg rett og slett sovet fantastisk godt!! I dag har jeg ryddet ferdig cd samling og noen stabler med rent tøy, samt har fått strøket nyvasket baby dyne og putetrekk. Var en tur på Babyshop på lørdag og fikk kjøpt 3 ullbodyer - 3 for prisen av 2... Er spent på morgendagen. Skal på sjekk og samtale kl 10.00 og da skal legen sjekke modenhet. Utfra denne undersøkelsen blir videre fremdrift og fødselsmetode bestemt. kjenner pulsen øker når jeg tenker på at det nærmer seg med stormskritt. Samtidig som jeg nesten ikke klarer å vente til å holde lillegutt i armene. Oppdatering følger etterhvert. Gleder meg til å høre litt fra dere andre når dere får tid og anledning. hilsen fra meg.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #24 Skrevet 16. november 2009 hei - blir spennende å høre hvordan det gikk med deg i dag - og om det evt. skjer noe andre steder. I Bergen er det fortsatt stille - eller heldigvis er det fortsatt godt med bevegelse der inne selv om nervøse meg kanskje synes det har minket litt. Var ikke helt forberedt på å vente så lenge merker jeg.
satser & vesla Skrevet 16. november 2009 Forfatter #25 Skrevet 16. november 2009 Hei. gravid 67 modell:-) Måtte titte innom her for å se om du har kommet med oppdatering. Er spent på å høre fra deg :-) Kanskje du er i gang med igangsetting akkurat nå? Vil så gjerne ønske deg lykke til hvis du er i gang :-) anonym, fremdeles ingen tegn til fødsel :-( jeg også merker at det er mye roligere i magen, men det er iallfall bevegelser der inne. I dag da jeg gikk rolig tur med hunden fikk jeg veldig sterke menssmerter og kynnere. Måtte halvere runden, ble altfor vondt. Liten forsmak på hva som venter meg tenker jeg ;-) Det avtar når jeg tar det med ro. Jeg fikk iallefall unna dagens gjøremål med masse klesvask, etc ;-) Så nå venter jeg spent på å høre fra gravid 67 modell:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå