Gå til innhold

Å hjelpe meg, isjas? Noe som kjenner til denne rygglidelsen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Det smalt da jeg leverte han lille i barnehagen nå; smerter i korsrygg, nedover setet og låret på venstre side. Jeg har store problemer å gå,og å bøye meg fremover. Smerten er konstant,selv om jeg ligger rolig.

Noen som vet hva jeg nå kan forvente meg?

Fortsetter under...

Skrevet

Au au au.... Tror nesten ikke det finnes værre smerter enn isjias!

Hiv innpå smertestillende og vær i aktivitet! Blir mye værre av å sitte rolig!

Vet du kan få noe betennelses-dempende av legen også, så hvis du har tid er det jo bare å prøve å ringe legen din ( er vel nesten håpløst å komme gjennom, men man kan jo prøve!)

Det som også kan lindre smerten litt er å ha kalde og varme omslag ( varme hjelper på meg, kalde på svigermor).

Har du fått et skikkelig isjias-anfall kan det ta noen uker før du er heeeelt fin igjen =(

Skrevet

ta en tur til doktor, han kan finne ut om det er isijas,eller kansje du har en prolaps.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Lege kl 14. Inntil da forsker jeg på nettet. Smertene er ikke uutholdelig, mer moderat vondt. Kanskje det bare er noe isjas-aktig?

Skrevet

Røre på seg til tross for smerter - det er kuren.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Med isjas-aktig mener jeg noe som er beslektet med isjas, men kanskje ikke den verste sorten som er virkelig smertefull. Jeg har vondt og problemer med å stå på venstre fot, men greier meg uten smertestillende så langt. Vil ikke ta noe før lege har sett på meg.

Annonse

Skrevet

Isjias er ikke av det akutte slaget, så du har nok pådratt deg noe annet. Som oftest merker du best til isjias på baksida av benet(fra setet og ned til leggen) det føles stivt og er en vond, nesten betent følelse.

Ta en tur til kiropraktoren, han/hun stiller kjapt en riktig diagnose.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Vel, det kom ikke akutt,det har vært noe med ryggen min i ei uke el så, mulig mye lengere, men det var nå det ble skikkelig ille og smertene varte så lenge, og lammelsen i setet/låret varte over ti minutter. Det. går ikke over denne gangen,tidligere har det bare vart i minutter

Jeg er rimelig sikker på at dette har noe med isjas-nerven å gjøre.

Skrevet

isjas er en nerve i stumpen som tråler ut i beinet for å forklare det enkelt. Den nerven kan komme i klem. Er ikke så godt...

Prolapser har vi alle stadig vekk, men noen av dem gjør vondt. For de fleste heles det av seg selv igjen.

Bevegelse og hvile er løsningen

Er det noe akutt - sleng på is og deretter varme.

Bruk smertestillende som er betennelsesdempende (f.eks. ibumetin e.l.)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg tar det med ro til jeg har vært hos lege.

Jammen kom jeg gjennom på tlf og fikk time i dag, tross disse influensatidene.

Skrevet

Et eller annet er nok i klem ihvertfall. En prolaps i mellomvirvelskiva kan føre til isjiassmerter. Uansett, kontakt lege og kiropraktor, siden smertene blir verre, så må du nok til med betennelsesdempende og/evt. en lite justering/manipulering.

(i noen tilfeller må man i MR for å se skikkelig, men det tar ofte lang tid før man får time til slikt)

God bedring ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...