Gå til innhold

Den ene kattungen på 6 mnd kastet opp i natt..:( Er ikke det ganske uvanlig??Kan hun være syk??

Anbefalte innlegg

Vi har gitt begge kattungene til svigermor,først den ene,så måtte vi gi henne den andre også pga moren hennes som freser slik på henne og angriper henne.Best for henne å få være der!

Men nå ringte svigermor og fortalte kattungen hadde kastet opp maten sin! Og nede i gangen hadde hun også kastet opp litt,men der var det bare våt og slim.Kansje magen hennes var tom derfor det var så våt og slimete det nede i gangen?

Nå hadde hun lagt seg under en sofa,og bare ligger der...Kom ikke engang når svigermor hadde tatt opp kylling til dem fra fryseren..

Kan hun være syk??? Hva kan det i såfall være??

Jeg ba svigermor følge godt med henne nå fremover,og ta bort litt vann til henne for å se om hun drakk litt,for det er viktig at den drikker mye når den kastet opp og ikke vil spise.Ellers kan hun jo bli utørret.

Uff,ikke morsomt når kattene blir syke..(

Ikke er hun vaksinert heller??

Men kan hun ha spist på noen giftige planter da?? De spiser på noen planter ute da,og kansje de kan være giftige..

Samboeren min sier katter ikke spiser på giftige planter,for slikt vet de sier han! Men jeg vet ikke jeg..Stemmer det??

Fortsetter under...

Det første jeg tenker på er om kattungen har fått ormekur og hvilke type fòr de spiser?

Katter bør ha skikkelig kvalitetsfor kjøpt fra dyrebutikk/dyreklinkk.

Ormekur bør gis ca 4 ganger i året om det er katter som er ute.

Ellers så hadde jeg nok følgt godt med det neste døgnet for å se om han spiser og får i seg noe næring og krysse fingrene at han bare hadde en dårlig dag :)

Det er bare butikkmat,men hun har aldri kastet opp før!

Hun har ikke fått ormekur,fikk resept av dyrlegen når vi var der nå og steriliserte moren hennes,men har ikke fått ut fingeren og kjøpt! Kan hun kaste opp vis hun har orm?? ok,det visste jeg ikke! Jeg leste på nettet at de kan kaste opp av gress,men det var i natt hun hadde kastet opp,og er inne hele natten,så kunne ikke vært gress..Den andre kattungen har ikke kastet opp.

Får ta og få ut fingeren og kjøpe ormekur til både den og søsteren,OG moren også helst,lenge siden hun har fått!

Når kattungene er inne går de på samme doen så vis det er orm kan jo den andre kattungen også bli smittet da..!

Noen katter har mer følsom mage enn andre derfor spørsmålet om fòret

(men det er mer og bedre næringstoff i det foret som du får kjøpt på dyrebutikk/klinkk og jeg anbefaler det på det sterkeste med tanke på helse, pels og velvære for katten..om du synest det er dyrt så spiser katten mindre av denne type for fordi det metter bedre enn friskies ol..) .).

Men om de ikke har fått ormekur tror jeg nok det kan være det som gjør det. Det kan gi utslag som diare,oppkast og ellers dårlig allmenntilstand.

(Jeg ser det også på øynene når det er noe som er "galt", - det tredje øyelokket kommer liksom frem over øyet, og trekker seg ikke helt tilbake slik det skal gjøre )

Høres ut som det er lurt å gi ormekur nå, og se om det kan bli bedre. Gi alle kattene samtidig ellers så kan du risikere smitte mellom kattene

God bedring til lillepus :)

Annonse

Mange katter kan kaste opp, uten å være syke. Kan være så mangt.

Følg godt med idag og imorgen. Blir hun verre, så er det best å ringe dyrlegen før de stenger imrg.

Gi ormekur, ha mat og vann stående fremme.

Man kan også kjøpe Zolac (tror det heter det) - katten min kastet opp uten at dyrlegen fant noe feil med han. Etter vi ga han det, har han ikke kastet opp (uten grunn) på over 1.5år.

Snakket med svigermor i tlf nå.Katten hadde akurat vært borte på matskålen nå og spist litt mat og drukket masse vann:),og så hadde hun lagt seg igjen.Så virker som hun er bedre nå sa hun.

Hun hadde ikke funnet noe diare`i kattedoen,bare harde klumper.

Kan det likevel være orm???

Jeg skal ihvertfall kjøpe ormekur likevel!

Like greit å kjøpe ormekur.

Da vi skulle ha det, var det reseptbelagt - får du det samme svaret på apotek kan du gå til dyreklinikken. Der vil de mest sannsynlig gi deg over disk.

Det gjorde de til oss. =)

Om pusene ikke har fått ormekur siden de ble født er det lurt å gi de det uansett nå.

Det kan være orm selv om katten ikke har diare.

Kattunger skal ha ormekur i løpet av de første mnd etter de er født og hyppigere enn enn voksen katt.

Legger med en link så du kan lese om du vil

Lykke til :)

http://www.netvet.no/ormekurkatt.html

Ja,skal kjøpe ormekur til begge kattungene og til mammapusen! Fikk resept hos dyrlegen da vi var der nå og steriliserte mammapusen.Men har ikke fått ut fingeren og få kjøpt det enda.Men må gjøre det i dag!

Men jeg lurer på,hva er det 3 øyelokket?? Har pusene 3 øyelokk? Trodde alle hadde 1 øyelokk pr.øye..

Hvis katten har vært ute så kan den ha spist gress. Dette vil gjøre at katten kaster opp. Er en måte katten renser magen på. Mange katter kaster også opp pga av hår de får i seg når de vasker seg. Kaster opp såkalte hårballer. Dette er helt naturlig. Har hatt katt i mange år, og her er det normalt at den kaster opp en til to ganger i uken. Spesielt på sommeren sår den spiser gress.

Men viker ikke katten helt frisk i morgen så ville jeg ringt dyrlegen og snakket med de. Bare sånn just in case....

Ormkur lønner det seg å ta hver 3 mnd. I sær hvis dette er en utekatt.

Lykke til med pusen og håper dette går bra.

Hun var inne i natt,er det hver natt! Men er ute på dagtid og kveldstid! Vet jo ikke NÅR i natt hun kastet opp da,kan jo gått ha vært like etter svigermor hadde lagt seg,kansje hun tok inn kattene like før hun la seg..Men som regel ligger de jo sammen med henne i sengen på natten,men vet ikke hvordan det var i natt.

Hun hadde kastet opp på kjøkkenet ved matskålen,og den andre gangen hadde hun kastet opp slim nede i gangen..

Hadde spist litt av maten sin i sted og drukket mye vann,og virket i bedre form sa svigermor i tlf i sted.Men vi skal dit etterpå,med ormekur,da skal jeg se litt nærmere på henne selv,om hun virker i god form.

Annonse

mine katter kaster opp hårballer, og kan bekke seg om de er oppkast flere ganger etter hverandre.

hvis de er veldig flinke til å vaske seg,så er det jo masse hår som legger seg i magen,og det kommer opp...

ellers er det lurt å ta en ormkur på alle,for det smitter fort over på de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...