Gå til innhold

Lager ikke barnehagene farsdag-/morsdagskort lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor lagde de farsdagskort, og det var jo sååå koselig. Til morsdagen var det ingenting, og ikke til farsdagen nå heller... Er det bare bhg vår som er sløv, eller er det vanlig og hoppe over det? Noen som vet, og evt hvorfor?

Skrevet

I vår barnehage har de ikke laget i løpet av de 2,5 årene tuppa har gått der. Antar det er fordi mange ikke har kontakt med en forelder (ofte far) eller har et trøblete forhold til en av dem, alternativt har en mamma/pappa som ikke lever lenger. Da blir det ekstra sårt for de det gjelder... Jeg syns det er helt ok å lage det hjemme i stedet.

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke alle som har både far og mor de kan glede. Fars- og morsdagskort er en smal sak å gjør på privaten, tross alt.

Skrevet

Er nok som hun over her sier. Synes det er helt greit at de ikke har fokus på dette i bhg, da kan man gjøre det man vil ut av det selv hjemme. Trist og vondt for barn som har mistet en av foreldrene, eller som har et problematisk forhold til en av de.

Skrevet

De lagde ikke i mine barns bhg. Det synes jeg er helt riktig valg.

Vi lagde hjemme, det var koselig =)

Skrevet

I vår barnehage hadde de laget farsdag kort, jeg synes det var kjempe stas! Jeg hadde tenkt på det, men ikke forventet det. Sønnen vår startet i BH i høst og dette er første gaven hans til oss som han selv har laget!!!

Jeg ser også saken fra andre siden, som den første personen kommenterer. Men, er ikke enig. Det er selvfølgelig trist for de barna som ikke har pappa/mamma av diveres årsaker. Da går det jo an for de barna og lage alternative kort. Til bestefar, onkel eller en annen mannsfigur de har kontakt med.

Om ikke kan man dra det veldig langt, ikke feire jul pga andre reilgioner, ikke feire bursdag pga noen unger er i jehovasvitne, i vår banre hage er det ett barn med melkeallergi. Det er ikke greit for dem, men jeg synes det går for langt når moren ønsker at ingen skal ha med kaker på bursdagene pga da må hun ha med eget godteri til han å hun er "i mot" godteri.

Alle er ikke like, å det er bare bra at barn lærer det. Jeg tror heller at barna blir sterke av å se å føle at det er ikke alle som har det like greit alltid.

Skrevet

Jeg vet jo at ikke alle barn har en mor og en far i livet sitt, men de kan jo ikke skjermes for alt som har med mor/far å gjøre uansett. Og hvis 5 av 70unger ikke har en far, så skal ikke de resterende 65 få lage en overraskelse til sin far...? Enig med annesmil.... Kan ikke være mindretallet som skal styre alt...

Vi lagde også kort hjemme, og det var koselig det og, men husker det farsdagskortet i fjor. Jenta vår var kjempestolt, og det var mye mer stas da enn å lage noe hjemme...

Skrevet

Det har de ikke gjort i vår barnehage på mange år, og jeg er vel glad for det. Det er alltid noen barn som ikke har, eller har et vanskelig forhold til en av sine foreldre, som faller utenfor og de bør ikke få det trykt i trynet i barnehage eller skole. Det er jo et høytid skapt av handelstanden, og vi voksne kan enkelt få barna våre til å lage kort til vår partner.

Skrevet

Å ikke lage fars-/morsdagskort i barnehagen er ikke å skjerme barna for "alt som har med mor/far å gjøre". Men å lage fars-/morsdagskort er så overlagt å gni det inn, og det er ikke bare den ene dagen det er trøblete for de det gjelder. Det er en drøss dager man blir minnet på det, og ikke nødvendigvis så alle ser det heller. Syns forøvrig tråden til Teline her om dagen satte lys på noe vi som ikek har den problemstillingen "aldri" ser, men som like fullt er der. Ja, ungen min kan ha godt av å lære at ikke alle har det like greit alltid (for min unge har både mor og far og ikke et trøblete forhold til noen av oss) men jeg syns ikke det skal skje på bekostning av Telines barn som kanskje allerede har vansker med å akseptere sin egen mangel av forelder.

Hva andres barn skal måtte takle syns jeg det er heftig på trø nedover ungene i aldern under 6 år... Da syns jeg det er bedre å lære de som savner å lage kort i barnehagen grunnen til at man ikek gjør det, enn å "ødelegge" mange dager for de som ikke har noen å gi kortet til. I min barnehage er de forøvrig flinke til å lage ting ungene kan ta med hjem og gi bort flere ganger i året og ikke bare til "store dager".

Skrevet

Jeg synes det er greit at bhg tar hensyn, så langt det går.

Vedr bursdagsfeiring og mat allergi, har vår bhg besluttet at ingen foreldre tar med kaker i det heletatt. Bhg ordner dette selv og lager noe alle kan spise og ha glede av, bursdagsbarnet får velge blant en meny bhg har til det formål. Vi har også en jehovasvitne i bhg, der har foreldrene gått med på at barnet kan få en festdag som er sin. Da han er "konge" for dagen og får bestemme meny og får krone på hodet.

Bhg vår unngår mor og farsdag, da det er flere som ikke har direkte kontakt med en av sine foreldre, men til gjengjeld har de stadig " lag ett kort/tegning/gave til noen du har lyst til å gi noe til". Så velger barnet selv den det har lyst til å gi til. Jeg, pappan, besteforeldre osv får stadige slike ting hjem fra bhg

Bhg vår feirer jul, da dette er en stor tradisjon i vårt land, men i tillegg feirer de andres religioner/høytider også, avhengig av om det er barn eller ansatte i bhg som følger disse tradisjonene. På den måten lærer barna om forskjellige tradisjoner og det er bare stas

Jeg er veldig fornøyd med måten vår bhg går inn i samarbeid med og tar hensyn til de forskjellige barnefamiliene.

Skrevet

Høres ut som du har en SUPER bhg!!:-) Det var jo en kjempeide og ha sånne "lag et kort+++ til noen du har lyst å gi noe til"-dager istedet:-) I vår bhg er det ytterst sjelden at noe blir med hjem, hvis vi ikke går i skuffen til jenta vår og plukker med oss noe... Kanskje derfor jeg er litt skuffa over at de ikke benytter seg av anledningen(farsdag i dette tilfellet) til å sende med ungene noe hjem... De gangene snupp har lagd noe hun har med hjem er hun jo sååå stolt. Er liksom mer stas å lage noe i bhg og ta med hjem, enn å lage noe hjemme(hun er flink til det og, men virker som det er mer stas når mamma og pappa ikke vet om at hun har lagd det før vi ser sluttproduktet)...

Og bare sånn at ingen skal "henge" meg minst 3 ganger, jeg er ikke skuffa for at vi som mamma og pappa ikke får farsdags-/morsdagskort, men at jenta vår så sjelden får opplevelsen med å ta med noe hun har lagd selv til oss - de få gangene det skjer er hun jo superstolt og har tydelig STOR glede av det...

Skrevet

I vår gjør vi det ikke. Det er pga flere kjedelige episoder ang skilsmisse o.l. Det har vært sånn i 2-3 år.

Skrevet

Det kan ikke være mindretallet som styrer alt? Det er da heller ikke. Men ærlig talt, hvorfor skal noen barn måtte gjennomgå sorg bare fordi at noen skal lage farsdagskort? Eller morsdagskort? Hvis man vil feire fars- eller morsdag får man lage kort med ungene selv da. Det blir hva man gjør det til.

Jeg kan på ingen måte forstå at det er greit at min sønn gråter daglig, har raserianfall, har mareritt hver natt osv i en uke fordi at enkelte vil at ungene sine skal lage et kort til en kommersiell dag.

Skrevet

Dette er jo en filleting å lage problemer ut av. Jeg drar gjerne frem saks og papir hjemme for å slippe å såre ett lite menneske som mangler en av foreldrene på den ene eller andre måten.

Skrevet

Det er vel visse grenser for hva barnehagen skal ha "ansvar" for. Det er ikke alle som feirer farsdag og morsdag, og de som gjør det, synes jeg selv kan stå for feiringen.

Jeg synes det er helt naturlig at det ikke er et fast opplegg på det i barnehagen i alle fall. :o) Jeg tror vel også at det er mer vanlig at det ikke lages i barnehagene rundt om enn at det lages..... :o)

Skrevet

Les innlegget til Mina 11:11 da... (og gjerne min kommentar rett under den igjen...) Kan dere være enige at det er en god løsning, eller? For regner med at dere som er imot fars-/morsdagskort likevel synes det er stas(og ungene deres også) når de kommer hjem med "overraskelser" de har lagd i barnehgaen(utenom spesielle merkedager)?

Var ikke et innlegg ment for å "lage problemer".... Må vel være lov å lufte ting her inne, hva er ellers meningen med et forum...? Også er det jo så fantastisk at man kan få smarte ideer som gjør at man kanskje endrer syn på ting!!

Skrevet

Her lager dem kort til fars og mors dagen. Som regel har dem laget en liten ting også.

Og som mange sier over her så er det kanskje ikke alle som har begge foreldre. Som her f.eks.

Jeg er alenemor, men er da så heldig å få to kort i året :)

I barnehagen der sønnen min går lager man kort til mor eller far. Kommer litt ann på hvordan situasjonen er hjemme.

Skrevet

I vår bhg har de kuttet det ut for mange år siden, og det synes jeg er suupert!!:-)

Mamma mistet faren sin da hun var 3 år, og hun syntes det var en pine hvert år de lage farsdagskort på skolen. Hver eneste farsdag gjennom barneskolen gråt hun og var helt knust.

Hun husket ikke faren sin så godt, men alkevel ble hun minnet på at hun var den eneste uten pappa hvert eneste år.

Da jeg fortalte henne at de var sluttet med slike ordninger her ble hun kjempeglad!!:-)

Og jeg får ingenting til morsdagen, og om jeg vil ha noe må jeg pent ordne det selv. I grunnen synes jeg at morsdag/farsdag ikke er noe big deal.

Skrevet

I vår bhg lager de kort både til farsdag og morsdag. De som ikke skal lage til mamma eller pappa, får velge hvem de vil lage kort til. Men, skjønner at det kan være veldig sårt for noen.

Skrevet

Her i barnehagen gjør de det heldigvis ikke.

Dere som sier at mindretallet ikke skal få styre alt, har tydeligvis (og heldigvis!!) ikke barn som har mistet en av foreldrene sine.

Det har heldigvis ikke jeg heller, men jeg har full forståelse for at det blir kuttet ut, og om det kun hadde vært 1 av de 81 barna i barnehagen som hadde mistet en forelder, hadde jeg droppet det kortet med glede.

Skrevet

I vår barnehage hadde de laget et kort med avtrykk av barnas hender. Sort, tykt papir og et lite barnehåndavtrykk i sølv midt på. Det var kjempefint, og pappa'en ble sååå glad :) Det var nok med tanke på farsdagen de hadde laget disse kortene, men siden det ikke sto "til far" spesifikt, så funket jo kortene like godt til dem som "bare" lever med mor. Det synes jeg var en fin løsning av barnehagen.

Skrevet

I fjor lagde de ikke kort, men i år gjorde de det. Jeg tror faktisk barnehagen så an hvem som gikk der, og siden alle hadde to foreldre (liten avdeling dette her) så lagde de. Kjekt for oss da! Hadde ikke jenta kommet hjem med et farsdagskort ville jeg ikke visst det var farsdag, he he.

Skrevet

Det husker jeg vi ikke en gang fikk lov til å lage da jeg gikk på barneskolen (og jeg har rundet 30), fordi man ikke skulle såre de som hadde kompliserte familieforhold. Synes det er fint at det er sånn, jeg. Ungene kan da tegne kort hjemme!

Skrevet

Fars/morsdag er en dag som er oppfunnet av handelstanden i likhet med mange andre dager og har ingenting med barnehagen å gjøre.Selv om dere velger å gjøre noe ut av det hjemme, er ikke dette noe barnhagen trenger å forholde deg til I forhold til jul og andre høytider, er barnehagen i forhold til rammeplanen pliktig til å markere dette (merk:ikke feire, det gjør dere hjemme)

Når det gjelder estetike prosesser med vekt på forming, så er det for små barn ikke produktet, men prosessen som er det interessante. Dette vil si at vi som voksne skal være støttende stilaser rundt barns forkning med materiale, ikke definere men stille oss undrende til det ungene driver med. Det å trykke hendene deres ned i maling og så over på ett ark for at det skal bli ett fint kort, er milevis unna det som faktisk er deres intensjon og ønske når de omgås feks maling. Derfor synes jeg det er forkastelig at barnehager fyller tiden ungene er i barnehagen med dette i sin helhet enten det er til farsdag eller andre dager. Når ungene blir større, stiller det seg selvfølgelig annerledes.

Hvis det er viktig for dere så må man vel kunne lage disse kortene og andre panduroprodukter selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...