Gå til innhold

Røyking og gravid/med småbarn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå sittet her og lest litt, og blir nesten litt paff over utsagnene både fra røykerne, og fra ikke-røykerne.

Det er mye uvitenhet ute og går. Rett og slett.

Men samtidig så har ingen rett til å si hva røykerne skal, og ikke skal gjøre. Man er sin egen sjef, og tar våre egne valg, som vi synes er best.

Men! Dere røykere som kommer meg uttalelser om at røyking ikke er skadelig for barnet, at det ikke er besvist at det kan være skadelig, og til og med uttalelser om at helsevesenet nå går ut og sier at om man røyker 10 røyk pr. dag eller mindre, så har ikke det noe å si for fosteret?

Vel... Som sagt, mye uvitenhet ute og går...

Alle, både røykere og ikke-røykere, vet at røyk er og blir skadelig. Gravid eller ikke.

Noen tåler røyk bedre enn andre, noen merker aldri til noe sykdom e.l som følge av røykingen, andre får store problemer med helse/sykdommer som følge av det.

Man vet derimot aldri i hvilken kategori man befinner seg i (selv om de fleste røykerne lever i en boble og tenker at de vil da aaaaldri bli syke ;))

Uansett... Dette er noe dere alle burde lese:

http://www.helsedirektoratet.no/gravid/tobakk/r_yking_i_svangerskapet_13225

Når det gjelder en såpass viktig ting som sitt eget barn, bør man ikke tenke "føre-var" da? :)

Mvh

Tonje

• 4 måneder senere...

Fortsetter under...

veldig enig med deg i dette! jeg slutta å røyke på dagen den dagen jeg testet positivt. Jeg hadde prøvd å slutte før og da var det så vanskelig men med en baby i magen er det ikke vanskelig. Hvis man setter barnet foran sine egne lyster og behov så er det ikke så vanskelig!

syns nesten det blir litt egoistisk å fortsette å røyke når man er gravid...man har ett valg,noe som fosteret derimot ikke har! selv kuttet jeg røyken samme dag jeg fant ut jeg var gravid og ville aldri hatt samvittighet til å fortsette når jeg visste at jeg ikke bare hadde meg selv å tenke på lenger. stolt over å ha holdt meg røykfri nesten ett halvt år nå! =)

• 1 måned senere...

fikk beskjed av legen eg faktisk at det var bedre for både meg og barnet at eg røykte 5 om dagen en at jeg gikk og stresset og var røyke sugen...

så holder meg med god samvittighet til mine 5 om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...