Gå til innhold

Reise til USA med 5 mnd gammel baby? Tips, råd, erfaringer trengs!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Pga familieanliggende bør jeg reise til USA i slutten av denne uken. Klarer ikke tanken på å reise fra lillegull så det eneste alternativet er å ta henne med! Tenker selvsagt at dette ikke er noe problem, men er nervøs og engstelig uansett!

Tror ikke mannen klarer å få fri fra jobb i tide, men jeg reiser til familie og evt med min mor og bror! Det jeg ikke liker er at de ikkje kjenner lillegull..

Det stresser meg litt, skulle ønske noen som hun kjenner litt, annet enn bare meg skulle reise!

Noen råd eller erfaringer som kan deles med meg? Ang mme, grøt, flyreise, leige av bilstol, søvn o.l. ??

ALLT mottas med stor takk!!!

Skrevet

Jeg har reist alene med min eldste da hun var 6 mnd og igjen ved 8 mnd til USA. Og jeg reiste med min mann i sommer med lillesøster som var 8 mnd. Jeg hadde med meg bilsete alle gangene, så akkurat den biten var i orden. Jeg vet ingenting om leie av bilsete, men noe jeg vurderte nå i sommer var å kjøpe brukt på craigslist.com, og hadde gjort det (fant en bra sete til kun $50!) men mamma ville ikke hente den for meg.

Tror det er best at du tar med deg MME da de har forskjellige merker der borte, i hvert fall til hun blir vant til amerikansk MME (hvis du velger å gjøre det sånn). Grøt er grøt, er det ikke det? Uansett, så har de massevis av grøt. Og glassmat i mengder, langt større variety enn her i Norge. Hvis du ammer, så er det jo veldig praktisk.

På flyet fikk jeg en seng for henne, funket bra ved 6 mnd (kunne ikke sitte enda) så jeg fikk slapp av litt, spise, gå på do, osv. Da hun var 8 mnd, fikk jeg hjelp av flyvertinne da jeg måtte på do og spise (de holdt henne), men ellers var hun mye i sengen. Har du en bæresele, så anbefaler jeg å ha den med på den sterkeste!!!!! Veldig praktisk når du skal bytte fly eller går rundt på flyplassen at du har begge hender ledige for håndbagasje og baby trygt inn til deg.

Skjønner ikke helt at du skal til familie, men er stresset fordi de ikke kjenner babyen din? Men da skal de jo treffe henne og bli kjent, ikke sant? Min familie der borte var heller ikke kjent med min baby, men babyen skjønte fort at de var familie og ikke fremmede. Tror det var fordi vi var i huset til mamma og pappa og hun så dem hele tiden. Iallfall var det stor forskjell mellom familie og "ordentlig" fremmede - da var baby mer skeptisk.

Mine jenter kom inni ny soverytme ganske fort, i løpet av 2-3 dager. For meg var dette ikke et problem i det hele tatt.

Forstår at du er stresset ved tanken å fly alene, men tror det går egentlig veldig bra. Vær forberedt - det er nøkkelen!

p.s. Hvis du ikke er amerikansk statsborger, så må du registrere deg før innreise på nettet. Se på websiden til den amerikansk ambassaden i Norge, som jeg mener er www.usa.no.

Skrevet

Hei!

Jeg reiste til Canada alene med gutten i sommer, han var 5,5 mndr. Var veldig stresset i forhold til selve flyturen, men det gikk veldig bra.

1) Jeg brukte amerikansk MME mens jeg var der borte, og fikk ingen problemer. Gutten vår er så glupsk, han ville drikke hvitmaling om han fikk det i flaske...Men jeg hadde et lite lager Hipp Eco1 med meg på flyturen, og nok for de første dagene dit så jeg slapp å handle med en gang. Jeg liker å lagre det i urinprøveglass, de er perfekt i størrelse og tar lite plass. Kan også kokes.

2) Grøt: samme som over, hadde nok med meg til de første 2 dagene (i håndbagasje, i tilfelle forsinkelser), deretter brukte lokale merker. Les godt på pakkene, noen inneholder fryktelig mye rart. Gutten likte godt Heinz grøten.

3) Flyreise: hadde med meg meitai bæresele på flyet, for vi sjekket inn bugabooen i kofferten sin. Hadde med meg et stort teppe i håndbagasjen som jeg kunne legge på gulvet på flyplassen, slik at han fikk sprelle fritt. Dotur på flyet gikk greit: den ene gangen tok SAS flyvertinnen seg av han, den andre gangen sov han i hengekrybben sin og jeg ba damen i nabosetet passe han. På flyplassen i London var gulvet skittent, så jeg måtte tisse med gutte i meitai. En ny oplevelse! I Canada var gulvet rent, han fikk sprelle på teppe sitt mens jeg stelte meg, deretter stelte jeg han. Han sov godt i hengekrybben på vei dit, men på vei tilbake hadde han vokst mye of fikk klaus der nede. Det ble en tøffere tur, for de er tunge på fanget i 7 timer +!

I håndbagasjen hadde jeg: et teppe, kosekluten hans, flere smokker, noen leker (som ikke lager lyd), mat for 2 dager (man vet aldri), bleier for 1,5 dag, reserveantrekk til han og ekstra genser til meg (gulpefaren var ikke over). Han reiste i pysj med føtter med kortermet body under, praktisk å slippe å tenke på sokker, enklere enn størmpis for å skifte bleie.

4) Vi kjøpte bilstol 0-18 kg, kan brukes ved senere turer.

5) Tok 3-4 dager å få han i lokal døgnrytme. Han sov litt dårligere (og jeg også) fordi vi måtte dele rom. Verre var det på vei tilbake, tok minst 1 uke...

Fikk veldig god behandling av personalet overalt: fikk gå foran i sikkerhetskøen på Heathrow, sjekke inn før alle andre, gikk i VIP køen på Immigration i Canada, det var ikke noe måte på hvor hjelpsomme folk var. Gutten stortrivdes og smilte til alle som ga han litt oppmerksomhet.

Men det så unektelig spesielt ut med en dame med baby på magen (i meitai) som gikk ut av flyplassen med 2 håndbagasjer og 3 kofferter...

God Tur!!!!

Skrevet

Takk for flotte svar jenter!

Tar med noen pakker MME og 1 pose med grøt! Det får holde, så kjøper jeg evt resten der! Greit å bruke ferdigblandet MME på reisen? Erfaringer med dette?

Bilsete har jeg funnet ut at jeg tar med selv, ikke mitt men et lettere et! Da kan hun duppe av i dette når hun måtte ønske (utenom i flyet) og kan sitte å kose seg fint der alene! Slippe å bli bært hele tiden!

Gjorde dere noe spes i forhold til søvn? På veien bort eller tilbake ?

Tror vi blir enten 1 eller 2 uker, fortsatt usikkert!

Usikker på om jeg skal ta med vognen min (bugaboo) eller om jeg skal bare ha med en paraplytrille? Selv om hun kun er 5,5 mnd (da selvsagt en som legges helt ned.. Men er jo ganske avhengig av at hun sover i vognen på dagtid, så er vel dumt å reise uten ??

Kommer til å be om en sånn hengekøye! Selv om hun egentlig er en cm eller tre for lang, men hun er under 10 kg som står er maksvekt !

Er jo så mange ting å tenke på, og litt ekstra stress når det er snakk om dager å forbrede!

Tusen takk for gode inspill (og evt takk til flere som svarer)

Kommer forresten til å fly med KLM, erfaringer med KLM og barn?

Skrevet

Jeg har ikke lest igjennom svarene dine, men jeg har iallefall gode erfaringer med å reise alene med baby til USA.

Jeg ville valgt å ta bare en mellomlanding. Det blir så stress med mange mellomlandinger. Husk å bestill basinett (hengekøye) på forhånd.

Jeg ammet ved take off og landing (babyen kan uansett ikke ligge i hengekøya da). Dette for at barnet ikke skulle få "trykk" i ørene.

Du bør ha med vogn. Slitsomt å reise uten. Jeg vil si det et et must.

De varmer melken for deg på flyet. Jeg har utelukkende opplevd god service når jeg reiser med barn.

God tur!! :0)

Skrevet

Jeg reiste med KLM nå i august på vei tilbake, og de er bare SUPER med barn! Fikk hele første rad (bulkhead) selv om vi egentlig hadde andre seter. De tok seg av bilsete (jeg kjøpte billett til min baby, ville bruke bilsete på flyet, men det gikk ikke) slik at den ikke ble skitten/ødelagt under flyet med koffertene. Fikk også gå ombord flyet først - veldig greit! Utrolig fornøyd med KLM, må jeg si. Første gang jeg reiste med dem, blir ikke den siste, for å si det sånn!

Som sagt tidligere, så tok det 2-3 dager å bli vant til ny tid (jetlag), men det gikk greit. Begge veier, egentlig. Jeg tok melatonin for å hjelpe meg med søvnen, og tror kanskje de fikk litt gjennom morsmelk. Men så ung som din baby er, så sover de fortsatt mye uansett. Prøv å holde samme dagsrytme som her, men på den nye tiden. F.eks legger du henne første lur kl 11 her, så gjør det samme der. Det gjorde jeg også og mener det hjalp. Men alt etter hva ungen gir uttrykk for.

Hvis du har koffert til vogna, så hadde jeg tatt den med. Uten koffert, så er jeg i tvil. Jeg hadde med meg ny vogn på vei tilbake og kjøpte koffert til den. Var redd noe skulle skje den, og selv om man kan (kanskje? vet ikke helt) få erstatning, så er det fortsatt kjipt hvis det skjer noe.

Hun andre svarte deg ganske godt ellers, punkt for punkt! Veldig lurt med liste om hva ta med i håndbagasje. Jeg hadde med vannflaske, litt mat, nye leker, teppe, gulpekluter, klesskift (til meg og henne - og jeg trengte det til begge to da hun bæsjet utenfor bleien og fikk det på meg) bleier, våtservietter og skifteunderlag. Hadde også med iPoden min.

Bæremeis (ErgoBabysele) var utrolig viktig for meg. Har også tisset med henne i den på flyplassen, og ja, det er en erfaring! :-)

Skrevet

Nå er gutten vår 6.5 mnd og hadde sin 10. flyreise forrige helg! Jeg er fra Canada, så vi reiste dit første gang når gutten var 2.5 mnd. Reiste dit sammen med mannen, men alene på returen og det gikk kjempe bra!

Det som jeg synes har vært deilig på de lange flyturene var ammeputa. Tok den med i en liten carry-on koffert så de ikke var stress å bære på, men det var veldig deilig å kunne legge gutten oppe på den på fanget :) Veldig bra om du får basinett-sengen på flyet, men det er ikke alltid ledig (som andre har sagt, bør bestilles på forhånd, men kan ikke bekreftes før innsjekk)

Et godt bæretøy er veldig bra å ha med..

Vi fikk låne et baby-bilsete av søsteren min mens vi var der, MEN siden familien bor så langt unna flyplassen, skulle jeg overnatte på hotell kvelden før avreise og bare be taxisjåføren å ha med bilsetet (som vi har gjort mange ganger i Oslo). Dette var visst ikke mulig, og de nektet å hente oss uten bilsetet. Da ble vi nødt til å kjøpe et setet!!! Heldigvis fikk jeg den i PramPacken sammen med vogna ;)

Har alltid fått god hjelp av personalet og det er supert å kunne gå foran i alle køene! Kommer til å gå kjempe bra! God tur og kos deg masse!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...