Gå til innhold

Tom fostersekk

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden fikk jeg en liten blødning og gikk til ny UL. Der fant de bare en tom fostersekk, og jeg fikk beskjed om at kroppen nok ville ordne opp av seg selv. Jeg er nå egentlig på vei inn i 8 svangerskapsuke. Jeg har hatt litt brun utflod tidligere, ømme og harde bryster, litt kvalme, tretthet og krampelignende smerter neders i magen. Legen sa det var normalt og at det var fosteret som festet seg i livmoren. Nå er trettheten borte, men jeg har fremdeles ømme bryster og er litt småkvalm. Jeg fikk beskjed om at livmoren skal tømme seg nå, og jeg kan forvente smerter og sterk blødning.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Blødningen jeg hadde for en uke siden kan ha vært en SA, men legen var usikker på om det var da eller om fosteret har dødd før. Etter jeg var til UL har jeg ikke hatt noe blødning eller brun utflod.

Er det noen som har opplevd å vente på at livmoren skal tømme seg? Hvor lang tid tar det? Jeg er redd for at det plutselig skal skje og at jeg vil blø gjennom alt.

Jeg håper legen har tatt feil, selv om jeg innerst inne vet at det har hun ikke.

Fortsetter under...

Slik jeg forstår det har du hatt en MA.

Da jeg hadde MA fikk jeg valget mellom å vente til kroppen støtte det ut av seg selv eller få Cytotec som er en slags abortpille som setter i gang utdrivelsen. Jeg valgte Cytotec, men selv etter 3 kurer virket det ikke. Jeg gikk rundt og ventet og ventet på at noe skulle skje. Etter 2 uker fikk jeg utskrapning.

Det kan ta alt fra en dag til mange uker før kroppen ordner opp. Hvis du synes det er tungt å gå og vente (det syntes jeg var det verste av alt), ville jeg bedt om å få Cytotec eller utskrapning.

Det som forresten også er vanlig, er at de tar en ny UL etter en uke for å bekrefte at fosteret har sluttet å utvikle seg. Slik kan de med sikkerhet bekrefte MA.

Det er ikke godt å gå rundt med tankene som du har nå... Jeg håper det ordner seg snart.

God klem til deg.

• 3 uker senere...

Hei igjen!

Ja fikk meg en ny overraskelse på siste sjekk for to uker siden. Gynekologen hadde tatt feil, og i fostersekken lå et sprell levende lite vesen med bankende hjerte.

Dette var i min situasjon en uplanlagt graviditet, og vi sliter nå med en avgjørelse om hva vi skal gjøre. Jeg har mistet to verdifulle uker pga denne legen som ikke såg fosteret.

Så dere andre som opplever noe sånn: er dere i tvil, oppsøk flere leger!

Jeg gikk tilbake til legen for to uker siden.. Og fikk et nytt sjokk. Grunnen til at kroppen ikke hadde ordnet opp var at det lå en liten og sprellet inni magen min. Hjertet banket og hun eller han lå og viftet med fingrene. Min faste gynekolog kunne ikke forstå at hun andre ikke hadde sett det. Jeg fikk tlf fra hun som tok feil etterpå, hun var så lei seg for det og beklaget veldig.

Desverre har det vært en vanskelig periode fordi jeg og BF har gått fra hverandre, og vi har vært usikre på om vi skal beholde. Pga den feilen så mistet vi to verdifulle uker med tenking og bestemmelse. Jeg er nå i 11 uke, og må bestemme meg rimelig kjapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...