Gå til innhold

Ringe samme morgen for å be om fri fra barnehage??

Anbefalte innlegg

MItt barn har nettopp begynt i barnehagen, og jeg har ikke kommet helt inn i "rutinene" ennå. Jeg har allerede spurt de som jobber i barnehagen om veldig mye, ogg føler meg litt brydd pga av det. Så jeg bare lurer på om noen av dere vet om det er vanlig at man kan ringe samme morgen og be om at barnet må få fri i en eller flere dager bare fordi man har lyst å tilbringe mer tid med barnet og finne på noe hyggelig sammen? Eller er det bare når barnet er sykt at man kan ringe samme morgen å si at barnet blir hjemme? Bare lurer på hvordan de i barnehagen vil reagere? Er jo ikke sånn kjemepe alvorlig grunn til å si at barnet skal være hjemme fordi man ønsker å tilbrine mer tid sammen, men........

Fortsetter under...

Vet ikke om det er noen rutine på sånne ting:) Men man ringer jo samme morgen hvis barnet er sykt, og må vel kunne gjøre det en gang i blant hvis man bare vil ha barnet hjemme for å tilbringe tid sammen. Barnet kan feks virke utilpass uten å være syk og da må det jo være lov å ha h*n hjemme. Så dette må vel gå helt fint:)

Det er bare å ringe på morgningen og si at barnet tar fri den dagen. (Er ikke møteplikt i barnehage som det er på skolen) Stort sett alle som jobber i barnehage synes det er bare fint at barnet får en dag hjemme av og til for å kose seg litt med mor eller far, ingen vil reagere noe negativt på det. Men hvis barnet har gått der veldig kort og er ganske liten bør du ikke ha så mye fri hele tiden i begynnelsen. Viktig at barnet får komme inn i alle rutiner og bli veldig trygg.

Så ta fri med god samvittighet og kos dere.

Hei!! er veldig vanlig å ringe sammen dagen for å gi beskjed om at barnat skal ha fri den samme dagen. Det er mange som ikke ringer og gir beskjed og, men vi setter veldig stor pris på at man gir beskjed i forhold til om vi skal på tur o.l- For å planlegge dagen. Men du har ikke plikt til å si ifra.. Kos dere med fri!! :o)

fint om du sier ifra, i forhold til mat, tur og så er det greit å vite at man ikke er syk, og at alt er bra, har avdelingen mobil så kan du jo sende en meld, dette har vi og det er veldig greit å få slike beskjeder der.

du kan også si ifra før om du vet om når du skal ha barnet hjemme.

Du trenger ingen grunn for at barnet ikke kommer. Bare å ringe og gi beskjed. Men har barnet gått der kort tid så kan det være dumt å ta fri for da er det vanskeligere å komme inn i rutinene. Hadde herrer tatt en kortere dag.

Annonse

Du BER ikke om fri (som i skolen). Du bare sier at barnet tar fri.

Om bhg vil reagere? Det tror jeg kommer an på hva du legger i at "MItt barn har nettopp begynt i barnehagen". Jeg tror at bhg ønsker at barnet skal komme hver dag i hvert fall de første to til fire ukene, og at du heller tar korte dager.

Med "hver dag" mener jeg selvsagt fem dager i uka minus det som skyldes sykdom. Blir du hjemme en eller flere dager i uken nå for å finne på noe hyggelig, kommer kanskje fravær p.g.a. sykdsom (snart) i tillegg. Da blir man liksom ikke færdig med tilvenning, noe bhg vil kunne si at IKKE er bra for barnet.

Har barnet derimot gått i bhg f.eks. en mnd, vil bhg ikke ha noe imot at h*n er hjemme.

Du ber ikke om fri til barnet:)

Du sier ifra dersom barnet skal ha fri.

Vanligvis går det helt greit å si ifra samme morgen, bortsett fra i ferieperioden, i høytiden (generelt i perioder hvor det er naturlig at også ansatte får love til å ta ut ferie/avspassering) og på dager hvor det er spesielle planer (f.eks store utflukter)

Eneste reglene vi har om dette i vår barnehage er at man skal helst gi beskjed før ni, fordi da er det et morgenmøte med tidligvaktene, der man går igjennom planene for dagen, og antall barn og voksne på de forskjellige avd. Om det feks er fire barn som har fri på en avd, trenger man kanskje ikke sette inn vikar dersom en voksen er syk, og er det mange som har fri på forskjellige avd har man anledning til å hjelpe hverandre i tilfelle sykdom. Andre regelen er at når man sier fra om fri samme dagen eller dagen før, blir det ikke registrert som ferie, men som vanlig fri. Barna skal ha fem uker ferie (inkl. fem planleggingsdager der barnehagen er stengt, så de skal ha fire uker utenom) i løpet av et barnehageår, og dersom du vil ha disse fridagene registrert i barnehagen som ferie, må man gi beskjed i god tid, og helst skriftlig. Da har man mulighet til å gi personalet avspasering/ta ut egen ferie dersom flere skal ha fri el.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...