Gå til innhold

Har du forandret mening noen?

Anbefalte innlegg

For å holde liv på siden bidrar jeg med å spørre; er det noen navn dere tidligere ikke kunne fordra/ikke likte spesielt godt, men som dere nå liker veldig godt? Enten om det er fordi dere har blitt mer vant til det, eller har en veldig god assosiasjon som har gjort navnet finere?

Hvilke?

Jeg ser mange synes at Julian er feminint, det var jeg også enig i, inntil jeg ble kjent med en Julian på min alder, og en i min nærmeste krets kalte sin sønn dette. Begge to er nydelige, tøffe gutter, og det har forandret min mening. Nå synes jeg det er kjempe fint!

Trym. Har aldri elsket de "typiske norrøne navnene", men nå er jeg mye mer åpen for de, ettersom jeg har blitt mer vant til de. Trym skiller seg ekstra ut siden jeg synes det var mindre pent da en bekjent valgte det til sin sønn, men nå synes jeg det er kult!

Var også skeptisk til Oline, Brede, Rasmus, Alma, Thea, Imre, Thale, Silas og Bendik, men igjen, det har forandret seg til det motsatte:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140945804-har-du-forandret-mening-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men jeg har vel heller forandret mening motsatt vei. For 2 år siden var jeg overbevist om at min første datter skulle hete Leah Isabella, og selv om jeg synes Lea er pent nok fortsatt, kunne jeg aldri i livet brukt verken Lea eller Isabella. Var sikkert en periode jeg likte typiske poppisnavn godt også og ville bruke de på en datter, sånn som Emilie, Thea og Julie. Nå er disse altfor mye brukt til at jeg ville kalt datteren min det.

På guttenavnfronten har jeg forandret mening i stor grad. Mens jeg nå foretrekker Herman, Edvard, Jens, Halvor and so on, var Oliver og Theodor mine absolutte favoritter for cirka 5 års tid siden.

Jeg tror Navnedebatten har hjulpet meg med å komme inn på "rett kjøl" - og nå som jeg selv venter ei jente er jeg, og sikkert hun når hun blir stor nok til å fatte det, sjeleglad for at jeg ikke vurderer Leah Isabella. Med andre ord, jeg som i utangspunktet "blond og dum" 19-åring har mye å takke Prebs, Vannmann, Kajsa og resten av de kunnskapsrike og etter mitt syn intellektuelle og oppegående damene for :-)

Jeg har forandret mening begge veier. Tror det har mye med modning å gjøre!

Jeg fikk Lisa da jeg var 21 år. Jeg liker fremdeles navnet, og er veldig glad det ikke er et poppisnavn, men jeg synes det er veldig søtt. Jeg er inderlig glad vi fikk jente den gangen, for hvis hun hadde vært gutt, ville hun kanskje fått navnet Jonah (FY SÅ SØTT, FEMININT OG PINGLETE!) eller Aron (stygt!)

Da vi ventet Vegard, tenkte vi litt på Jonas, men heldigvis bestemte vi oss for å velge et litt sterkere og mindre brukt navn.

Nå er jeg 26 år og liker mye bedre sterke, norske navn. Denne gutten kommer til å få navnet Tarjei (mest sannsynlig). Andre alternativ er Tollef og Ådne. Hvis han hadde vært jente, hadde vi gått for Signe eller Selma. Hadde nok valgt Signe fordi det er minst brukt.

fra jeg var 14 år har jeg sagt at mine barn skulle hete Jacob og Emma. når jeg var gravid for første gang i 2006 fikk jeg plutselig helt avsmak på disse navnene, spesielt emma, for det var så vanlig at jeg følte navnet ble helt utvannet og ubetydelig...jacob var ikke fullt så vanlig, men det var jo likevel i samme gate som resten av bibelbølgen, og derfor gikk jeg bort ifra det også! etter å ha hatt "mine" yndlignsnavn i nesten tjue år, forkastet jeg begge, for de mistet helt sin sjarm for meg. :)

vi har i ettertid lett bakover i familien etter navn vi kunne bli enige om å bruke opp igjen, og det har funket veldig bra for oss. :)

ellers må jeg innrømme at navn som smyger seg inn på topp 20-30 mister jeg ofte sansen for. hvis jeg hører et navn for ofte så tenker jeg bare "hjelp så uoriginalt!" - uansett hvor fint navnet er!. jeg er heller ingen fan av guttifiserte jentenavn, eller jentefiserte guttenavn (som Tomine eller Emilian...!).

huff jeg er fryktelig kresen ndg navn... men jeg må også si at navnet betyr egentlig ikke så veldig mye når du treffer mennesket samtidig :) det er når jeg ser navn på papiret at jeg kan se på det og si nei, fysjom ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...