nå er vi fem Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Vi har tvillingjenter på 20 måneder. Den ene har hengt litt etter den andre helt siden fødselen i utviklingen, og har hele tiden vært veldig liten. Den største går og har gjort det en stund, mens den andre ikke gjør det. Jeg synes det er veldig sent å ikke gå, og lurer bare på om det er noen andre som har/har hatt barn som har begynt å gå seint? Lurer også på om jeg bør bekymre meg mer enn det jeg allerede gjør og om jeg bør kontakte legen?
lille sprelle Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 På hs fikk vi beskjed av fysio om at alt mellom 9 og 18 mnd er normalt ifht å gå. Barnet ditt ligger etter dette, så jeg hadde kontaktet hs med en gang og fått time til fysioterapeut. De skal ha egne barnefysioterapeuter, eller avtale med privat fysioterapeut som skal kunne dette.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2009 #3 Skrevet 8. november 2009 Da vi var på 15 mndskontroll fikk sa hs at normalområdet ligger mellom 12 og 18 mnd, men at noen barn kan drøye til de er nærmere 2 år uten at det trenger å være noe galt. Det viktigste er at de viser en utvikling og ikke stopper opp. Dersom jenta di har vært "treg" hele tiden, vil jeg tro det bare er sånn hun er. Noen tar seg god tid. Går hun når noen holder henne og inntil bord da? Er vanskelig å svare ja eller nei på om du bør bekymre deg. Det kommer helt an på hvordan utviklingen hennes er. Men dersom du tenker på det ville jeg kontaktet helsestasjonen og fått time hos fysioterapeut.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 hvis de er tvillinger så er de vel kanskje født noe før tiden også?
nå er vi fem Skrevet 10. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2009 De ble født en måned for tidlig og den minste veide litt under 2kg. Mange måneder det første året gikk vel derfor med til å legge på seg! Hun går hvis vi holder henne i hendene og kan gå noen skritt alene mellom oss, men vil heller trille en vogn eller bli holdt i henda. Når vi er ute og går så triller hun sin egen vogn, men har dårlig balanse uten noe å holde i. Føler at de på helsestasjonen ikke kan gi klare svar på noe som helst og snakker mer om normalen heller enn å se på det barnet de har foran seg, men har nå bestilt time hos fastlegen som evt kan henvise videre. Håper hun bare er treig......
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Jeg er ingen ekspert, men vil gjette hun bare er litt treg siden hun var liten da hun ble født. Helsestasjonen følger bare sine egne rutiner. Sikkert lurt å be fastlegen henvise videre.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Helsestasjonen henviser til kommunens barnefysioterapaut om barnet ikke går etter 18 mnd. Og har du tvillinger født for tidlig antar jeg du allerede har hatt oppfølging hos fysioterapaut? Det er i allefall normalt her, Rogaland. I så fall kan du sikkert ringe direkte for å avtale time! Ikke at det trenger å være noe, men greit å få det fanget opp om det skulle være en årsak! Du vil også få råd som passer til din datter for å stimulere gangen! Vi har ei som ikke vil gå vi og, hun går på knærne sine hun. Og sliter ut bukseknær til den store gullmedalje... Men det er ingenting galt! Likevell går vi til fysio for å få hjelp til riktig stimulering.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå