Gå til innhold

Har begynt å grine når han skal legges på dagen

Anbefalte innlegg

De siste par dagene har knerten begynt med grining når jeg legger han på dagen. Til nå har jeg nesten bare kunne lagt han ned så sover han, kanskje litt sutring, men når jeg går inn og gir smokk en gang eller to så roer han seg og sovner. Men nå har han skikkelig begynt å hylgrine. Sånn at jeg må ta han opp av senga for å roe han og leggingen har plutselig blitt en kamp. Har prøvd å legge han i min seng og ligge ved siden av han for å prøve å roe han, uten hjelp. Prøver også å få opp rap for å se om det er luft som plager han. Skjønner ikke helt hvordan det ble sånn. Det eneste jeg kan komme på, er at jeg har begynt å leke mye mer med han på dagen. Kan det være han blir overstimulert og overtrøtt? Noen andre som opplever dette? Dette begynte forøvrig før vi begynte med smaksprøver på grøt.

Fortsetter under...

Her sliter vi også litt med sovinga på dagen. Ikke med hylgrining, men mer klaging som går over i høylytte rop og kjefting. Til slutt sutrer han seg opp av vogna. Han må være veldig trøtt for at han bare kan legges rett ned nå. Usj! Så her er han antakelig for lite trøtt.

Det beste her er å putte han i vogna og trille tur, men for tiden herjer det forkjølelse i huset, så her er vi inne..:o(

Kan jo være han er overstimulert før du legger han? Får han nok tid mellom lek og soving til å roe seg ned? Kan det være at han ikke er nok trøtt? Kan det være at han ikke er helt klar og bare skal se litt til hva mamma driver med?

Og jeg som er for at de små skal finne søvnen selv. Hiver hele prinsippet på havet nå, for det funker jo fa.. ikke når de små bare har vilje sterk nok selv...

Hahaha! Den der likte jeg Rima! Føler at det konseptet med å finne søvnen selv er noe tull...hehe, men er nok klar over at det er jeg som har gjort han avhengig da ;-) Men nå er det gjordt, min lille vilje sterke konge vil ikke sovne av seg selv!

Ps. Her har det vært en kamp for å sovne stort sett uansett når det er i 1 mnd ca... Men kvelden er fortsatt verst..

Har ingen gode råd. Jeg vinner som regel kampen :-D

:) Må le litt når jeg leser innleggene her. Søvn går igjen som en gjenganger. Vi har alle våre problemer, få dager er like og når vi tror at vi endelig har fått det til.. ;(

Jeg har aldri fått til det der med å finne søvnen selv, hun må lures til å sove..og det skal hun ha, lettlurt er hun ikke!! Tror dere er inne på noe med overstimulering, sliter med det samme selv. Men jeg må innrømme at jeg ikke greier å lese henne godt nok, hun går fra "blid som ei sol" til "krakilsk og overtrøtt" på det som for meg ser ut som et knips. Da er ingenting bra og vil heller ikke ha pupp, vi har derfor innført "gående pupp".. :( Da spiser hun, da sovner hun og da blir mor sliten da..;o(

..mi har forresten bestemt seg for at 05 er tiden for å starte dagen, hviner av fryd der hun ligger..og kan holde det gående et par timer før hun er klar for en liten lur igjen.

Lykke til, til dere alle.. på et eller anet tidspunkt vil det gå seg til, om ikke annet enn når de blir tenåringer!

Hehe.... ja når de blir tenåringer får vi de ikke opp av sengen!! Tidene forandrer seg!!

Merker at det er forskjell fra kveld til kveld hva hun trenger for å sovne. Noen kvelder sovner hun av seg selv, noen dager trenger hun nærhet og noen dager trenger hun å få sovne i mammas armer. Tenker at alle må bare finne det som fungerer for dem, etterhvert får vi luke vekk "ugresset" vi evt har sådd! Søvn MÅ man ha, og man strekker seg laaaangt for å få det ;o)

Overstimulering ja... fort for tror jeg!! Ikke alltid like lett å få med seg tegnene på at småen vil være i fred. Også synes vi kanskje det er litt rart å bare la barna ligge der uten kontakt og noen form for stimulering.. Men det er jo det de vil ha noen ganger ila dagen!!

Janten min tror jeg har "lidd" av nettopp det de siste dagene, trenger hjelp for å sovne.. nå er heldigvis dåpen og en hektisk tid forbi så kanskje hun og vi kan få roe oss og komme inn i gode takter igjen!!

Lykke til alle... håper dere får en GOD natt!!

Min 3 mnd gamle gutt er og plutselig blitt mye vanskeligere å legge, spesielt om kveldene. Før var det superlett: ammet, rapet og la han i senga. Der sovna han, og når han sov tok det minst seks timer til han våkna igjen. Det var herlig, mamma kunne til og med drikke et glass vin...

Nå må man frem og tilbake sikkert ti ganger for å putte i smokk, vugge, kose, vugge, putte i smokk og så videre. Dessuten våkner han ofte etter å ha sovnet og må koses mer med. Av og til gråter han hysterisk, og han er ikke noe gråtebaby. Virker som han har mareritt som jager han opp. Ikke vet jeg, og ikke har jeg råd. Men vi tar han ikke ut av rommet i alle fall. Om vi ikke må skifte nattdrakt pga gulp da... Og til slutt sovner han jo...

På dagene må det også jobbes litt mer enn før, og vogna er klart favoritt. Men prøver legge han våken i senga så han sovner selv. Og prøver gjøre det med en gang han gnir øynene sine. Så han ikke blir overtrøtt. Tror det hjelper litt...

Vi finner nok ut av dette:) Men av og til er det slitsomt!

Lykke til alle sammen:)

Annonse

Ja, da har jeg (for en liten periodes øyeblikks tid) funnet resepten på hvordan lillebror skal legges på dagtid;

- sånn høvelig trøtt

- smokk i truten

- leke på kalesjen på vogna som han kan nå

- koseklut i hånda

- og mamma innen synsvidde - dette var vel det avgjørende trikset fant jeg ut. Han vil ikke føle seg forlatt.

Utrolig så mye jeg kan klare å finne på på spisestua helt til han har sovna. Jeg rydder, støvsuger, leser et blad eller bare later som jeg gjør noe. Da sovner han. Det tar alt fra et minutt til ti minutter. Tror jammen meg at jeg skal begynne å ta med meg kleshaugen inn dit og brette litt klær om dagene. Er jo begrenset hvor mange ganger jeg trenger rette på duken på bordet liksom... Hehe.

Fant ut noe lignende igår kveld. Etter at hun har vært vanskelig å legge i noen dager, så ble jeg sittende inne hos henne og hun sovna i løpet av få minutter. Så får vi se da... hvor lenge denne "oppskriften" gjelder ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...