Gå til innhold

Vil jeg merke det?

snøfilla - mamma til 2

Anbefalte innlegg

Sitter her og føler meg ikke veeeeldig gravid. Er glad jeg slipper kvalmen og kan leve som normalt så lenge som mulig. Men så sniker en tanke seg inn: Hvis en (eller flere) av de tre som er i magen min går til grunne, vil jeg merke det da? Det er vel ikke så vanlig å få "mensen" eller blødninger hvis en eller flere fortsatt er i livet?

Har ny UL om en uke, og må vel bare vente til da for å se hvordan det går, men hadde vært greit å fått et forvarsel hvis noe gikk galt.

Fortsetter under...

Heia snøfilla:-)

Jeg er jo delvis i samme situasjon som deg. Jeg har jo "bare" to i magen, men den ene er tydelig mindre enn den andre. Dersom den ene dør kan man få en blødning, men ikke nødvendigvis. Blødning betyr ikke automatisk at man mister begge/alle! Det sa de tydelig på ivf-enheten her da jeg var til 1. UL.

Vet du hvilken av de tre som var mindre enn de to andre? Var det en av de eneggede "tvillingene" eller den "enslige"?

Uvissheten er veldig vanskelig. Det har jeg også kjent på denne uken og jeg vet jo fortsatt ikke om begge blir å utvikle seg videre. Jeg skal nok klare å takle det dersom en dør/går til grunne, men jeg er livredd for å miste begge!

Stor klem fra

Ja, det er den ene tvillingen som er minst. Hvis den går til grunne er det jo større sjanse for at den drar med seg "den andre" fordi de deler fostersekk. Gyn. jeg var hos på onsdag ville ikke spekulere så mye, og hun var ganske nøktern og nøytral da hun sa at dette kunne gå begge veier.

Jeg tenker at om en eller flere av dem faller fra, så er det bedre at det skjer nå som de er så små, enn at det skjer i 2. eller 3. tri. Da blir konsekvensene for de andre så myyyye større...

Jeg er enig med deg der! I tillegg blir nok hjernen mer og mer innstilt på hvor mange barn det skal bli jo lenger tid det går (tre for deg og to for meg).

Jeg spurte gyn jeg var hos om det at den var så liten kunne bety at den ville være liten eller syk ved fødselen. Det mente han at ikke hadde noen sammenheng. Godt å vite i alle fall!

Jeg tar det som et positivt tegn at begge hjertene slo like fint:-)

Jeg har ikke opplevd det samme men vet ikke om du, snøfilla, husker "hope and fatih" fra den tiden vi begynnte på ass befruktning noen år tilbake. hun ble gravid med eggdonasjon på island i 2007. vel hun hadde to og alt så bra ut ved 12 uke men uka etter syntes hun hun merket mindre bevegelse fra den ene - det er jo uannsett tidlig å finne bevegelse - ved ny UL i uke 17 på sykehuset var det bare en og de kunne ikke se spor av den andre. Legen sa at det var ganske normalt at hvis den ene døde tok kroppen seg bare av det slik at det ikke ble komplisert for den andre. De var selvfølgelig sjokkert og lei seg, innstillt på to etc, men sier i ettertid at de sørget jo men så når de fikk den herlige gutten tenker de ikke så mye mer over det er bare glad det gikk så greit så han overlevde frisk og rask. i ettertid husker de at selv om alt så normalt ut ved uke 12 UL så virket den som døde mye mer rolig, hjerte slo og alt men den beveget seg ikke noe særlig i forhold til han som overlevde. det var noe str forskjell på dem men ikke så mye.

vet ikke om det hjalp noen ting.

men tenkte bare jeg ville fortelle om det for å roe dere begge ned at hvis de alle ikke overlever så er det nok sansynlig at dere ikke merker noe særlig og at kroppen bare tar seg av det slik at de andre /den andre (for deg tromsøjenta) vil klare seg fint.

Lykke til !!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...