Gå til innhold

Inspirert: Hva vet du som tilsynelatende ingen andre vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ordet kvantesprang kommer ikke fra ordet kvantitet, som det kanskje kunne være nærliggende å tro utfra misbruken av ordet, men fra kjernefysikken, og det var den danske fysikeren Niels Bohr som lanserte ordet i sin atommodell fra 1912.

I følge denne atommodellen går elektronene rundt atomkjernen i faste baner. Elektronene kan hoppe fra én bane til en annen bane. Hopp utover krever tilført energi, hopp innover i atomet frigjør energi. Når et elektron hopper innover til banen innenfor, frigjøres energien som et enkelt lyskvant (kalles også et foton). Det er det lille hoppet fra én elektronbane til den neste som kalles et kvantesprang (kvantespring på dansk).

Kvantesprang er altså den minste avstanden og forandringen man kjenner til i vitenskapen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det er mulig å lage seg bruker på Dib som ser helt lik ut en annens nick, om man bruker stor i for liten L, for eksempel.

Skrevet

Denne er jeg med på. 2timer høres fornuftig ut men 4 timer el mer.. hm da lurer jeg litt på hvor dere jobber?

Har dere kanskje ikke kapell på sykehuset?

Så om "bestemor" ligger på sykehus flere mil unna, så skal hun få ligge på avd død i kanskje 8-9timer det tar for meg å reise dit.. *kremtkremt*

Har alle pasienta deres eget rom?

Og når dere skriver at dere steller avdøde? Hva gjør dere da? Annet enn å kle av alle klær?

begravelsesagenten (som faktisk også har jobba på sykehus)

Skrevet

Gjennomsnittlig høyde for norske kvinner er 168 cm.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

6% av jordens befolkning eier 59% av alle verdier.

Bare 3% har internett

byen i verden med lengst navn er Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch i Wales. Den kalles til vanlig bare Llanfairpwll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...