Gå til innhold

Nattesøvn... Grøt snart?

Anbefalte innlegg

Åh! Etter en uke med lillebror som våkner kl 5-5.30, begynner jeg å bli gal. I løpet av natten har han vært oppe en eller to ganger for pupp. Så blir det morrapupp når han våkner og kan da sove en time til.

Men de siste nettene har han våknet annenhver time hele natten. Og det hjelper ikke med smokk. Puppen bruker han til litt kos også vil han helst bare ligge inntil meg. Legger jeg han over i egen seng gnikker og gnur han til han våkner og vræler (også jeg som ikke er vant til skrikerunge!!). Da er det ny runde med kosepupp og å ligge inntil. Til slutt gidder jeg jo ikke legge han over igjen. Blir samsovere vi... Men det er jammen slitsomt! Ligger jo på vakt hele tiden jo!

Jeg har hele tiden sagt at vi skal vente med den grøten, men nå er jeg jammen i tvil. Får litt lyst til å prøve for å se om det hjelper.

Hva ville dere gjort? Kunne jo ventet og sett om det ikke retter seg, men hvis dette fortsetter, blir vi nok sprø hele familien.

By the way; 4 mnd og en uke i dag..:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140944147-nattes%C3%B8vn-gr%C3%B8t-snart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei rima!

Ja nå vet du hvordan jeg har hatt det i 4 mnd... hehehe ;o) Utrolig deilig å få senga si for seg selv kan du si.

Når det gjelder dette med søvnen så syns jeg det virker som om det går veldig i faser. Hvis det hadde vært meg så ville jeg kanskje sett ann en natt eller tre til. Men dersom det vedvarte så hadde jeg nok prøvd litt med grøt ja. Spennende spennende! La oss høre hvordan det går da :o) *nyskjerrig*

... forresten... kom på en annen ting: Har hørt om flere som starter med grøt for å bedre nattesøvnen hvor det ikke har hatt effekt i det hele tatt. Heller motsatt, siden noen babyer kan bli litt trøblete i magen...

Tror jeg hadde ventet et par dager og hvis det ikke gav seg, prøvd med grøt. Hvordan spiser han om dagen da? Vi hadde en periode der knerten plutselig begynte å spise mer på natten og mindre på dagen. Det jeg gjorde da var å prøve å vente litt lengre mellom måltidene på dagen, noe som førte til at han spiste mer til hvert måltid. Samtidig så prøvde jeg å drøye matingen om natten med å gi smokk og stryke han over hodet hver natt når han våknet (fikk drøyd det alt fra 15 - 30 min på denne måten). Etter noen dager så var vi nede i en nattmating igjen.

Men dersom han spiser mye både dag og natt kan det jo være at det er tid for grøt snart :-) Her har det vært pupp + 100-200 ml flaske 5x dagen, pluss pupp om natten. Det ble så mye at jeg følte tiden for grøt var inne.

Ja, jeg bør vel vente litt med å introdusere grøten. Kan jo være økedøgn dette. Eller økedager.

Men hilde255, når du sier det, så spiser lillebror mindre på dagen. Jeg har forsøkt å legge han til flere ganger i dag og han hylbæljer. Virker veldig utilpass. De gangene han har spist har vært når han har vært trøtt og skal sove. Da er han rolig og kan ta seg tid til puppen.

Er litt sånn at jeg gruer meg til natten nå. Samtidig som jeg gleder meg, for jeg er så trøtt i dag! Er ikke vant til dette jeg... Det kan jo fort snu, så jeg skal avvente og se litt til.

Ja, Magica, dette med samsoving er jo et pes. Jeg vet ikke helt om jeg beundrer dem som virkelig velger dette selv, eller om jeg bare synes det er dumskap (unnskyld til alle som føler seg støtt). Jeg er helt utslitt etter noen sånne netter jeg. Tåler visst ikke sånt, jeg.

Takk for svar jenter!

Kjenner meg veldig igjen rima. Jeg har og begynt å tenke på grøt, men ønsker jo å vente i det lengste med det da. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en pumpe og gi han ekstramelken om kvelden. Virker som han ikke får nok mat da. Jeg skal ringe helsestasjonen på mandag og høre hva de sier der...

Annonse

Ja, krummelure, kanskje sin lille trenger mer mat på kvelden? Kan jo fungere å gi litt ekstra da. Her er problemet litt motsatt. Han vil ikke ha kveldsmat. Helt håpløst med kveldspuppen. Og jeg har prøvd å gi kveldspupp en time før leggetid. Da våkner han etter en time for mer. Helt greit. Men når han skal ha siste måltid ved leggetid kl 19 (forrige måltid ca kl 16), så er han illsint. Da legges han uten mat og våkner etter en time eller to for å spise ordentlig da. Da virker han fornøyd noen timer før hel.... bryter løs og vi kjemper resten av natta.

Åh, til å bli gal av. Også jeg som trodde jeg hadde fått verdens enkleste sønn. Men det varte visst bare i 4 mnd det...

Hehehe... ikke mist helt motet (vet det...lett å si til en søvndeprivert mor ;o) Som sagt så går jo dette med søvn veldig i faser, kan jo være dette gir seg i kveld? *håpe håpe* Lille tryll har også vært kavete og vanskelig å få i kveldspuppen, og da blir resten av natta bare styr. Hos oss tror jeg problemet da har vært overstimulert/overtrøtt. Så her har jeg innført totalt tv-forbud før sengetid, og daglig kveldsbad som ledd i rutinen. Kveldsbadet bidrar til å få snuppa til å lande litt tror jeg. Ellers så har jeg begynt å gi kamillete på kvelden. Skal visstnok virke beroligende på babyer. (kjøpt på helsekosten). Gir pupp og te før badet, og i senga i mørket etter badet når hun er trøtt og god. Da får hun fylt seg godt opp før kvelden og kan holde i opptil 6 timer uten å våkne... Ellers går det jo å prøve flaske på han? (hvis han tar?)

Eller så kan det være som du sier at han har økedøgn, men da er det jo litt rart at han bare har det på natten isåfall...

Lykke til med kvelden! Krysser fingre og tær for dere... :o)

lillemann her i huset begynte å ville ha mat hver 2 time ,eller enda før. Trodde jeg skulle bli gal. Prøvde å øke bruker bare mme, men det hjalp ikke. Så jeg begynte med grøt da smån var 3 1/2 mnd. Han likte det kjempe godt. Fikk få skjeer i 2 uker. Han reagerte litt på det men gikk over etter et pr dager. Nå spiser han 3 kvart posjon morgen og kveld,å er kjempe fornøyd. Nå går det 3 timer mellom måltidene, å ikke mere mat på natta. Deilig :):) Får mat 5 ganger i døgnet.

Hei Rima og dere andre,

Jenta vår har vært igjennom det samme som du har hatt Rima - etter litt over en uke ble jeg gal.....(vant til en jente som sover natten igjennom med kun en mating...) - så jeg har begynt med maisgrøt. Foreløpig kun smaksprøver men det funker som bare det:-)) Hun er som din født tidlig i mnd (3.juli). Vi har også flyttet leggingen til litt senere...før kl 20 nå ca kl 21. Gir litt maisgrøt i 2030 tiden (da har hun fått pupp rundt kl 19) og deretter gjerne litt bading hvis hun virker litt for opplagt for å få henne litt trøtt. Når badingen er over tar vi litt pupp igjen da ca kl 21. Etter ca 10 min er hun fornøyd og det er bare å legge henne og ikke ett ord....:-)) Da sover hun nesten til kl 05 ca før litt pupp og sovne igjen til ca kl 08.

Jeg også ville vente med grøt men tenkte til slutt - hvorfor ikke??

Lykke til og hvordan har det gått?

Hmmm. Nei, vet ikke om jeg skal tørre å si noe nå. Da glipper vel rutinen igjen...

Her har lillebror roet seg om natten. Tror det må ha vært en øke-uke han hadde - bare på natterstid. Glad jeg avventet litt, så takk til dere som ba meg se det litt an. Han spiser kvelds i to omganger nå, kl 19 og kl 20. Og da sover han til 01 eller 02 og så i tre timer til. Men fra kl 6 er det bare kosepupp som gjelder og da holder vi senga en time-halvannen til. Deeeeeilig!

Men akkurat nå er han litt forkjøla, så han er litt tett og våkner gjerne et par ganger ekstra og trenger smokken eller bare en hånd som stryker.

Overlykkelig; jeg har kjøpt inn maisgrøten. Den ligger i skuffa, men jeg kvier meg for å ta den fram. Vil så fryktelig gjerne klare å fullamme til han er 5mnd. Bare to uker igjen. Men skjønner godt den der med at man tenker at - skitt, hvorfor ikke?

Jeg skal prøve litt å utsette grøten. Men gleder meg til å begynne. Det er jo morsomt med grøtfjes da!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...