Gjest eelis+kian oliver Skrevet 7. november 2009 #1 Skrevet 7. november 2009 Han har flere ganger den siste uka grått i søvne. Ganske hysterisk gråting, som bare varer i noen sekunder, men er helt grusom å høre på, og helt annerledes enn den "vanlige" gråten. Jeg får helt frysninger av det. Like etterpå sover han godt igjen, uten at jeg trenger å trøste. Hva skjer? Han er bare tre uker gammel, og har ikke vært plaget av magevondt eller noe som helst...
snille_snille Skrevet 7. november 2009 #2 Skrevet 7. november 2009 Gutten min gjør det samme. Det er flere ganger jeg skal ta han opp, men så ser jeg at han sover godt. Litt frustrerende om nettene for jeg våkner av dette. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men har tenkt at han kanskje drømmer noe som gjør at han gråter?
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 7. november 2009 #3 Skrevet 7. november 2009 Dette har Lillegutt her også begynt med nå, han er 6 1/2 mnd. Skikkelig hylskriking i noen sekunder før han sover videre. Jeg lurer også på om han drømmer, men har hørt noen si at så små babyer ikke drømmer... Vet ikke helt jeg da... Bearbeide inntrykk gjør de vel uansett hvor gamle de er tenker jeg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Så små babyer drømmer ikke, og kan følgelig ikke ha mareritt. Gråten kan skyldes luftsmerter eller skifte av søvnfaser; de sover lett og tungt om hverandre, og vi opplever ofte at flisa begynner å hyle panisk når hun går fra tung til lett søvn. Ikke farlig eller "vondt" for babyen, og det beste er ofte å bare la de være og ikke vekke dem for å trøste=)
Gjest eelis+kian oliver Skrevet 7. november 2009 #5 Skrevet 7. november 2009 Men små babyer har REM-søvn, så hvorfor drømmer de ikke? Enkel forklaring at barnet gråter når det skifter fra tung til lett søvn, det kan jo stemme! Jeg håper det er så enkelt i alle fall, for denne gråtinga høres jo helt forferdelig ut. Jeg rekker aldri å ta han opp for å trøste før han sovner igjen, så akkurat det er ikke noe problem, hehe ;-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Ja, jenta mi hyler ihvertfall noe helt infernalsk- høres ut som om hun blir stukket av ti nåler i rompa eller no;) Går heldigvis fort over som regel, men hender at vi må ta henne opp og bysse/ roe henne ned for at hun skal stoppe. Hun er 1 år nå, og sliter med søvnfase-overgangene fortsatt- men mye bedre nå enn før heldigvis. Dette med drømmer skyldes nok forhold i hjernen deres, vet ikke nøyaktig hva, men har lest dette flere steder- de drømmer ikke i bilder før de er over året ihvertfall=)
Gjest eelis+kian oliver Skrevet 7. november 2009 #7 Skrevet 7. november 2009 Åh, så lenge! Har hun det sånn hver gang hun sover da, eller? Huff, det høres ut som at de har vondt ja, og det stikker litt i mammahjertet, kjenner jeg :-) Heldigvis går det så fort over at jeg ikke rekker å summe meg nok til å vurdere å ta han opp engang, hehe. Så rart at de ikke drømmer, jeg trodde de gjorde det akkurat som oss andre :-)
Lemonia Skrevet 7. november 2009 #8 Skrevet 7. november 2009 Jeg har aldri hørt noe om at babyer ikke drømmer. Tvert i mot har alt jeg har hørt og lest vist at babyer drømmer, til og med mer enn oss, (altså at en større del av nattesøvnen består av drømmer) og at de også drømmer i livmoren. Forøvrig har gutten vår også slike perioder hvor han gråter i søvne, tror nok det bare er en vond drøm, vondt i magen eller noe sånt. Det høres i allefall ut som det er normalt å ha det sånn.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2009 #9 Skrevet 8. november 2009 En annen ting som er vel verdt å ta i betraktning når det er snakk om barn og søvn, er at ingen faktisk sover dypt en hel natt. Vi bare tror vi gjør det. I realiteten svinger vi mellom forskjellige søvnfaser, og drømmer i noen perioder, våkner lett, sover dypt og så videre. Det samme er tilfelle med babyen din, men hun bruker i tillegg kortere tid enn deg på å gå gjennom fasene. I følge Pantley ser en babys søvnsyklus omtrent slik ut: Søvnig; sovner Lett søvn Dyp søvn i ca en time Kort oppvåkning Dyp søvn i ca en eller to timer Lett søvn Kort oppvåkning Drømmesøvn (REM) Kort oppvåkning Lett søvn Kort oppvåkning Drømmesøvn (REM) Kort oppvåkning Når morgenen nærmer seg: en ny periode med dyp søvn Kort oppvåkning Drømmesøvn (REM) Kort oppvåkning Lett søvn Våken Det er med andre ord helt normalt for en baby å våkne (og sovne igjen) opptil flere ganger om natten. fra http://www.hjemmemamma.com/2009/05/07/sovn-hva-barnet-egentlig-trenger/
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2009 #10 Skrevet 8. november 2009 Lemonia- jeg har lest begge deler, blant annet et par leger som har skrevet at barn ikke drømmer i bilder/ har mareritt før de blir endel eldre (2 år..?, husker ikke helt..), men har også lest om dette med REM søvn osv, skrevet av psykologer/ andre "eksperter". Så det kan jo kanskje virke som at det er litt uenighet på dette feltet? Sikkert ikke høyeste pri på forskningslista;)
Gjest eelis+kian oliver Skrevet 8. november 2009 #11 Skrevet 8. november 2009 Også er det jo litt vanskelig å vite om babyene faktisk drømmer, og hva de i så fall drømmer om! Man kan jo ikke spørre dem heller ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå