Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #1 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg fødte min nydelige sønn for litt over tre år siden. Og det var et mareritt!!! Hjertelyden forsvant etter 20 timer med rier og en lege oppdaget ved en tilfeldighet det som skjedde ved å se på monitorer på pauserommet. Jordmoren antok bare at det var apparatet det var noe galt med.,,, Iallfall, de fikk en veldig hast med å få gutten ut. Først prøvde de flere ganger med sugekopp og så to ganger med tang før de fikk dratt den livløse gutten ut. Jeg fikk totalruptur og ble sendt rett på operasjonsstue uten å få vite noe om min sønn som de bare hadde løpt avgårde med. Da jeg våknet fra narkosen kunne ingen svare meg på om gutten min levde. Etterhvert fikk de tak i samboeren min som kom med et bilde av gutten vår - og han levde. Han ble liggende lenge på nyfødtintensiv med komplikasjoner, men mot alle odds er han en frisk og fantastisk gutt i dag! Men tanken på flere barn har vært helt fjern - inntil nå! Jeg har vært på mange oppfølginger på sykehuset i ettertid med min egen kropp... og har fått tre leger til å skrive i journalen min at de anbefaler at jeg får keisersnitt ved eventuelle nye svangerskap - men ingen har kunnet love hundre prosent... Og nå klarer jeg ikke lenger skyve vekk lysten på enda et barn.. Så hvordan går jeg frem da - for jeg vet at jeg ikke tør å gjennomgå en fødsel igjen. All dramatikken og skadene jeg har fått på egen kropp gjør meg vettskremt. Bør jeg ta kontakt med noen før jeg i det hele tatt blir gravid, eller må jeg bruke hele svangerskapet på å kjempe meg til keisersnitt. Er så livredd for at det skal bli det alt skal dreie seg om... Er det noen som har gode råd til hva jeg bør gjøre? Får en aldri innvilget keisersnitt tidlig i svangerskap? Er redd at frykten for å bli tvunget i fødsel skal ta fra meg hele gleden ved å gå gravid, eller i verste fall - hindre meg i å bli gravid... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140942443-hvordan-g%C3%A5-frem-for-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
KA.BE Skrevet 7. november 2009 #2 Del Skrevet 7. november 2009 Uff, for en fødselshistorie du har. Skjønner deg godt ifht en eventuell ny fødsel. Jeg venter nå nummer 3 og skal ha keisersnitt for 2. gang. Min første fødsel var full av komplikasjoner ikke ulik dine fysiske. Babyen vår ble ikke rammet men for meg ble det totalrupur og mye styr i etterkant Når jeg ble gravid med nr 2 anbefalte jordmor på helsestasjon meg å søke keisersnitt. Hun søkte meg inn og jeg kom til samtale rundt uke 20. Jeg hadde ikke med noen anbefalinger fra andre enn jordmor og ble møtt med full forståelse fra sykehuset (AHUS) Jeg fikk innvilget keisersnitt etter en flott samtale med en av legene på føden. Jeg trengte ikke å kjempe meg fram. Når nå nr 3 er i farta var det samme opplevelsen. TIdlig innvilget keisersnitt pga tidligere skader. Send inn en søknad om samtale vedr keisersnitt så tidlig som mulig, jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke skal få innvilget KS. Kanskje du kan be fastlegen din om å søke deg inn til samtale allerede før du blir gravid? Kjenner ikke helt til gangen for det..... Det kan jo virke som det er stor forskjell fra sykehus til sykehus, men jeg har iallefall bare møtt støtte og samarbeid fra "mitt" sykehus. Jeg ønsker deg lykke til i prosessene videre og håper du møter den samme forståelse og velvilje som jeg har gjort! Lykke til... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140942443-hvordan-g%C3%A5-frem-for-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt/#findComment-140942724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #3 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg fikk innvilget KS i uke 22 uten noe som helst problemer på Ullevål. Dette pga totalruptur (uten komplikasjoner for barnet) under tidligere fødsel. Ingen sykehus i Norge kommer til å nekte deg KS det kan jeg love deg. Du kommer ikke til å trenge å kjempe deg til KS i det hele tatt. Under samtalen vil de selvfølgelig forklare deg ulempene ved KS, fordi det er de pliktige til å gjøre. Men, ingen kommer til å prøve å overbevise deg om å føde vaginalt. Så slapp av, dette går så bra, tro meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140942443-hvordan-g%C3%A5-frem-for-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt/#findComment-140943148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 8. november 2009 #4 Del Skrevet 8. november 2009 Jeg har en vanskelig fødsel som endte i akutt ks på full åpning bak meg. Etter dette fikk jeg fødselsangst, og har slitt mye. Jeg har vært på mange timer hos gyn og jordmor. Dette varierer sikkert fra sykehus til sykehus, men jordmor på helsestasjonen forsikret meg om at det var mulig å få innvilget ks før graviditet i tilfeller som mitt. Når det er sagt, tror jeg ikke det vil bli noe problem å få ks med din historie! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140942443-hvordan-g%C3%A5-frem-for-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt/#findComment-140944065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gudlet2010 Skrevet 11. november 2009 #5 Del Skrevet 11. november 2009 Hei! Jeg vil på ingen måte ta motet fra deg, men kan fortelle deg min historie.... Jeg fødte en nydelig gutt i 2003 og det endte med total ruptur...Barnet fikk ingen skader, mens jeg endte på operasjonsbordet i over 3 timer og hadde det ikke særlig bra de første månedene etter fødselen:-( Jeg fikk beskjed fra kirurgen om at dersom jeg skulle ha flere barn, anbefalte han keisersnitt ettersom han mest sannsynlig ikke kunne lappe meg sammen like bra neste gang.... Vel, nå nærmer dagen seg - 6 år etter forrige fødsel - og jeg har akkurat fått beskjed fra en overlege ved KK, Haukeland Sykehus, Bergen, om om at jeg må føde på vanlig måte da han mener at dette burde gå bra med rett teknikk i løpet av fødselen....De kan selvsagt ikke gi garantier, men står fast ved at dette er det beste for mor og barn... Jeg er selvsagt knust og overrasket over avgjørelsen til KK, men var likevel forberedt på dette da jeg har fått høre at de er veldig strenge på dette med keisersnitt. Jeg har også fått beskjed om at det ikke hjelper å henvende meg til Voss sykehus for å få keisersnitt der - dette fordi de har et samarbeid med KK i Bergen og det som KK avgjør - blir svaret man også får på Voss... Det frister ikke å reise østover eller utenlands nå i juletiden, så jeg får bare satse på at dette går bedre enn sist - har jo ikke noe valg....mine følelser, engstelser og opplevelser er i hvertfall ikke tatt til etterretning:-( Bor du ikke i Bergen går det nok bedre med deg, men jeg tror nok at jeg hadde tatt kontakt med fødeavdelingen der du bor for å få en avgjørelse før du blir gravid..... Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140942443-hvordan-g%C3%A5-frem-for-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt/#findComment-140963272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå